Avatar billede idasb Nybegynder
08. juni 2002 - 00:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

XP-boot. Jeg fatter ingenting.

Efter at have fjernet den dual-boot, som generede mig før, har jeg nu fået et nyt problem. XP vil kun starte med CD'en i. Også efter at jeg har formateret og geninstalleret. I BIOS står boot rækkefølgen til at være HD1, Floppy.

Hvor er det præcis at det går galt for mig????? Det her begynder sgu snart at give mig grå hår, og det er altså lidt for tidligt :-)
Avatar billede sblar Nybegynder
08. juni 2002 - 00:18 #1
Hvad står der i c:\boot.ini?
Avatar billede idasb Nybegynder
08. juni 2002 - 00:20 #2
Der står:

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. juni 2002 - 00:53 #3
Din CD er vel ikke en SCSI fætter med seperat SCSI controller der overrider BIOS ved boot?
Avatar billede gudmundp Praktikant
08. juni 2002 - 01:20 #4
Tror du ikke den skal stå på HD0 det skal min
Avatar billede john Nybegynder
08. juni 2002 - 05:36 #5
Den er din mbr (Master Boot Record) som skal genoprettes. Eller rettere først slettes.
Det gøres med doskommandoen "fdisk /mbr" uden gåseøjne.
Fdisk er vist nok ikke med i installationen af xp (men i de tidligere versioner). Den må være på installationsdisketterne til xp. Ellers kan du hente en bootdiskette fx. på www.bootdisk.com. Maskinen skal så bootes med denne, og ovennævnte komando bruges.

Mvh.
John
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. juni 2002 - 08:41 #6
jeg tror at gudmondp har ret, kan du ikke sætte den til at boote på HD0.
Avatar billede idasb Nybegynder
08. juni 2002 - 10:27 #7
Jeg skulle bare sætte til at boote fra HD0. Da jeg prøvede med fdisk /mbr kom der en fejl i forkert ms-dos, men nu virker det.
Avatar billede idasb Nybegynder
08. juni 2002 - 10:29 #8
Lav et svar retaxes, så du kan få dine point, som tak for hjælpen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. juni 2002 - 10:31 #9
hvad fandt du ud af?

hvis det er pga. gudmondp's svar burde han ha' pointene
Avatar billede idasb Nybegynder
08. juni 2002 - 10:34 #10
Jo, det har du vel i virkeligheden ret i. Undskyld, ham havde jeg bare slet ikke lige set.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. juni 2002 - 10:38 #11
gudmondp> kom med et svar så får du pointene
Avatar billede gudmundp Praktikant
08. juni 2002 - 12:06 #12
Glad for at hjælpe