Avatar billede annikadk Nybegynder
01. august 2000 - 14:05 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Netværk med brugere - forskellige rettigheder

Sidder med en Win2k pro. Denne PC fungerer som server.
Problemet er at vi internt har et netværk i boligen [1], og for at komme online / forbindelse med mandens udd. mm er på det andet internt netværk[2].
Disse 2 hedder det samme da vi ellers ikke kan komme til de filer der har med udd. at gøre på netværk[2].

Derfor er vi tvunget til at lave brugere med rettigheder.
Men HVORDAN gøres det??
Forestiller mig at der bliver lavet:
[A]: Er alle de andre på netværket. De får rettigheder til én mappe som er delt på et drev. (ved ikke hvordan de kun får adgang til mappen hellere) Denne må gerne være med fuld adgang.
[B]: Hver af de PCere der er herhjemme på netværk[1] skal have fuld access til de andre drev. Hvordan sættes den enkelte bruger op???

Har prøvet at lege en del med det, men intet fundet ud af.. Synes heller ikke her var noget brugbart.

Send gerne en _MEGET_ detaljeret trin for trin vejledning hvis du har løsningen
Avatar billede hanno Nybegynder
01. august 2000 - 18:43 #1
?????????????? Kan du ikke skrive det sådan bare lidt mere logisk ??? Eller er det bare mig ;-)

f.eks.

Problemet er at vi internt har et netværk i boligen [1], og for at komme online / forbindelse med mandens udd. mm er på det andet internt netværk[2].

(Jeg forstår ikke en s...)

\\\\Hanno
Avatar billede njp Nybegynder
01. august 2000 - 19:03 #2
Efter at have læst det (Jvf. Hanno) lidt kryptiske spørgsmål, lyder det om der er tale om 2 Windows NT/2000 domains med samme samme navn.
Det er IKKE tilladt, lige så lidt som samme IP-adresser. Anvend forskellige navne/adresser og trusted domains.
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. august 2000 - 19:17 #3
nejnej...
prøver lige igen... det er ret svært at forklare..

forestil jer at vi har en PC som er server for vores bolig. Denne server bruges til at få forbindelse til et ANDET netværk, således at vi kan få fat på internet og skolens net.

Efter at have siddet og tænkt lidt over det, skal jeg bruge følgende>>

Hvordan opretter jeg brugere på en win2k pro??

der skal laves 6-7 brugere med forskellige rettigheder. Men kan ikke få det til at virke.

Og hvordan gør man til den ene gruppe¨, så den kun kan se/åbne en mappe (lad os kalde den HuGO) på et drev???

De andre brugere skal alle mere eller mindre have adgang til denne server - med alle rettigheder - via netværket i hjemmet.

Avatar billede njp Nybegynder
01. august 2000 - 19:28 #4
Brugeren kal oprettes i begge netværk, eller der skal være tale om \"trusting\"

Sharing: Højreklik - men vær opmærksompå hvordan rettigheder arves i NT/2000

Det sidste ? - se det første svar

Allersidst - det er vigtigt at skolens netværksadministrator er med til at løse opgaven
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. august 2000 - 19:39 #5
nej det KAN du da ikke mere????

Det er jo blot vores drev der skal deles.

Men... hvordan opretter man en profil på PCen??
Mener...

Profil 1: Har rettigheder på PCen til at gøre som man vil. Det er både slette/tilføje mm.
Går ud fra der skal password på.

Profil2: Kun en mappe er mulig at få adgang til på et drev.
Er muligt at have med at gøre uden password..??

De 2 ting bør være mulige at lade serveren få at vide.

eks på det jeg tror man kan (men ikke kan få til at virke):
første profils sti er fx. \\\\BCnet\\Sessen\\ eller i den dur.
Kan denne lavet så vedk. har ubetinget adgang??

anden profil: fx. \\\\BCnet\\  (ved ikke om der skal mere på at det er der ALLE får access til drev mm og har deres eget navn aka Sessen.)
Denne skal kun have adgang til fx \\\\BCnet\\Mic_Annika_245\\D\\Hugo      og det er uden password..

Er nødt til at gå nu :O(((
Tjekker senere og I er faldet HELT om over mig eller om I stadig er her...

Hvis I ikke forstår vil jeg prøve at smutte ind på serveren og tage det trin for trin... *S* Så I \"ser\" hvad jeg gør.. og evt af fejl...

Annika

(PS>> Drevene skal jo self. efter profiler ændres så der er access. men det er vel det letteste?!)
Avatar billede hanno Nybegynder
01. august 2000 - 19:48 #6
Der kan ikke laves trust på Win2k Professional !
Da der ikke kan oprettes Globale Grupper under Win2k Professional, bliver der et problem med at brugerne skal oprettes på begge Win2k Professional og derfor skal password rettes til hele tiden (med mindre de sættes til ikke at udløbe) !

Ellers er løsningen:

Klik på start + Settings + Control Panel + Users and Password + Advanced (Faneblad) + Advenced. Højreklik på Groups + New Group, her skriver du f.eks Fælles Data, tryk på Add og tilføj de brugere der skal have adgang til Fælles Data... Klik derefter Create + Close.

Åbn derefter din Stifinder og opret en mappe som gruppen Fælles Data skal have adgang til f.eks. Fælles.

Højreklik på mappen Fælles og vælg Sharing + Share this folder, klik nu på Permissions + Add, her finder du gruppen Fælles Data, maker den og klik på Add + Ok.

Maker nu Everyone og tryk Remove + Ok + Ok

Nu har de brugere du har meldt ind i gruppen Fælles Data adgang til mappen Fælles via Netværket...

\\\\Hanno

Avatar billede njp Nybegynder
01. august 2000 - 20:32 #7
Jeg trækker mig, men mener stadigvæk, at adgang til 2 net skal aftales mellem 2.

Logisk ikke? - jeg tror også det gælder W2K
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2000 - 00:24 #8
Yes for hvis der skal bruges data fra skolens netværk, er det bedøvende lige gyldig hvilket netværk der køres hjemme, da det nu er tale om at der skal hentes data fra skolens server ik. Hvis det blot er for at bruge skolen som udbyder så er det som ved alle andre internetudbydere.
Avatar billede annikadk Nybegynder
02. august 2000 - 11:33 #9
1. spørgsmål>> Hvad er trust???

2. spørgsmåk>> Har sidder og knoklet med at lave nye profiler INTERNT i huzet, og så må de andre rende og hoppe :O)

Men Serveren vil ikke liiiige lade os komme ind på den.
Således er gjort>>
Højreklik på My Comcomputer -> Manage -> Local Users & Groups -> users -> New Users ->
Inde i den -> Username= Michael, og \"Password never expires\". -> Create -> Close.

Højreklikker på den og tager Properties. -> Fanen \"members\" -> ADD -> Giver den grupperne \"Administrators\" og \"Mic\" (som består af hans EGEN PC og har skrevet stien \"\\\\Mic\")

Under fanen \"Properties\" er der så \"Profile path\" og \"login script\"
DER er jeg ikke med på hvad der skal stå!!

Men beslutter mig for at tjekke profilerne op.
Users \"Michael\" siger jeg er \"ok\".
Groups ændrer jeg lidt på, således at \"mic\" nu kører med users \"Administrator\" og \"michael\"

Går ind for at dele drev \"G\" og sørger for at kun \"Michael\" og \"Mic\" har adgang.
Gemmer mm. Genstarter begge PCere for at være sikker da der ikke er adgang endnu!!

Men nej.. intet sker.
Kigger jeg inde under \"system properties\" og \"user profiles\" er mic eller michael der heller ikke..
skal den det??
HVAD gør jeg galt???
Håber I er tålmodige lidt endnu...
Avatar billede wormie Nybegynder
20. august 2000 - 14:08 #10
Jeg har lidt af de samme problemer, blot mellem en win 98 og win 2k maskine.
Jeg er også logget op mod arbejdet via min win 2k, og en anden 98 maskine skulle så gerne have adgang til mit c drev.
Jeg har oprettet en bruger med samme navn som maskin navnet på den anden pc som skal have adgang, givet den et pw og delt mit c drev med fuld adgang for denne bruger.
Når man prøver at gå ind på min computer fra den anden pc beder den om pw, hvis man så skriver det rigtige skriver den blot \"the password is incorrect, try again\" på trods af at det er rigtigt...