Avatar billede virtualfriend Nybegynder
04. juni 2002 - 23:29 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Fat32

Hej,

Har lige købt windows xp, og er i tvivl om hvilket fil system jeg skal anvende. Hvad er bedst, fat32 eller det andet??
Avatar billede manon Nybegynder
04. juni 2002 - 23:31 #1
NTFS hvis det skal være stabilt - FAT32 er også ok
Avatar billede Hitman Praktikant
04. juni 2002 - 23:32 #2
Lad være med at oprette det samme spm flere gange.
Måske du skulle læse reglerne her på eksperten.dk

xxxHitmanxxx
Avatar billede Hitman Praktikant
04. juni 2002 - 23:32 #3
Hmmm...det er måske en fejl....i så fald...så luk det andet spm

xxxHitmanxxx
Avatar billede manon Nybegynder
04. juni 2002 - 23:33 #4
eks. (takket E´s hjælp) kører jeg Dualboot hvor jeg har win98 inst. på C: i FAT32 og winXP på et andet drev i NTFS - der er kun et minus - i win98 kan man ikke se filerne på NTFS drevet.
Avatar billede manon Nybegynder
04. juni 2002 - 23:34 #5
hitman >> tror ikke han gjorte det med vilje ;-)
http://www.eksperten.dk/spm/220418
Avatar billede virtualfriend Nybegynder
04. juni 2002 - 23:38 #6
Ja, det var et uheld.. Lukker det andet spm..
Avatar billede Hitman Praktikant
04. juni 2002 - 23:38 #7
manon >>> hmmm...det tror jeg også...men hvorfor lukker han det så ikke ???
Avatar billede Hitman Praktikant
04. juni 2002 - 23:39 #8
virtualfriend >>> oki..... :O)

Mvh
xxxHitmanxxx
Avatar billede virtualfriend Nybegynder
04. juni 2002 - 23:40 #9
Nu er det lukket ;-)

Hvorfor er NTFS mere stabilt??
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
04. juni 2002 - 23:42 #10
NTFS har ry for at være mere driftsikkert, hvilket jeg ikke selv har mærket noget til, så ved mindre du kører en stor server, så bare hold dig til Fat32. Du skal også vide at hvis du en gang i fremtiden finder ud af at du vil installere et andet styresystem på computeren så du altså har 2 styresystemer - så vil du ikke kunne læse NTFS-partitionen hvis du f.eks. har valgt at installere Windows 98. Jeg tror egentlig heller ikke at NTFS er særlig udbredt blandt private...
Avatar billede manon Nybegynder
04. juni 2002 - 23:42 #11
dette er fundet på en norsk side:
Endelig NTFS
Home Edition og Professional edition har begge støtte for NTFS, noe som er et langt sikrere og i mange sammenhenger mer praktisk filsystem enn FAT32. En av de store fordelene med dette filsystemet er at du kan begrense tilgang til filer og mapper for andre enn deg selv. En annen er at du kan komprimere filmapper direkte i filsystemet. NTFS utnytter også plassen på harddisken bedre, spesielt på store partisjoner (over 8 GB). Av en eller annen grunn insisterer Windows XP på å bruke NTFS dersom du forsøker å formatere en partisjonen som er større enn 32 GB.

NTFS versjon 5 har for øvrig innebygd støtte for kryptering, men denne funksjonen er ikke inkludert i Home Edition.

Hvis du har fast tilkobling til Internett med for eksempel ADSL eller kabelmodem, vil du sette pris på den innebygde brannmuren, som skal sikre deg mot at uvedkommende bryter seg inn på PCen din fra nettet.
Avatar billede manon Nybegynder
04. juni 2002 - 23:43 #12
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
04. juni 2002 - 23:44 #13
Avatar billede virtualfriend Nybegynder
04. juni 2002 - 23:49 #14
Takker mange gange og deler pointene ml. manon og fiskehoved..
Avatar billede manon Nybegynder
04. juni 2002 - 23:52 #15
jeg takker *s*
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
04. juni 2002 - 23:54 #16
yup yup, takker