Avatar billede salanti Nybegynder
28. juli 2000 - 15:50 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Lokalt netværk og Mac.

Hej.
Jeg har lavet et lokalt netværk, med 10 PC´ere. De har alle win98, og det er herigennem netværket er oprettet. Nu skal jeg have koblet en Mac på nettet også, hvordan gør man det? Skal jeg bruge ekstra software til mine Pc\'ere (Jeg har ikke mulighed for at installere software på Mac\'en)
Avatar billede Jman Praktikant
28. juli 2000 - 15:59 #1
hvis du skal have koblet en mac på netværket skal du have appletalk. Det kan du opsætte enten via win2k eller oprette en server med appletalk....
Dit netværk skal så configureres til at køre via tcp/ip
Avatar billede salanti Nybegynder
28. juli 2000 - 16:20 #2
Vores netværk kører tcp/ip, så det skulle ikke være noget problem. Win2k, det er vel windows 2000? Er det nødvendigt, kan jeg ikke sætte appletalk op i win98. Er appletalk freeware?
Avatar billede Jman Praktikant
28. juli 2000 - 16:25 #3
wi2k er ganske rigtigt windows 2000. Win98 understøtter ikke serverfunktioner (jeg har dog hørt en fugl synge om at SE gør), og det kræves for at køre appletalk - med mindre du har en NT-maskine. Den understøtter også Appletalk.
Appletalk er IKKE freeware
Avatar billede salanti Nybegynder
28. juli 2000 - 16:30 #4
Jeg bruger faktisk win98 SE. Men så vidt jeg forstår på det hele, så kan jeg ikke koble mac´en på vores netværk uden Appletalk (og måske win2000)begge som jeg skal betale penge for!!
Avatar billede Jman Praktikant
28. juli 2000 - 16:36 #5
Aplletalk er indbygget i win2k, server version - ligeledes i NT. Jeg ved som sagt ikke helt om Win98 SE har indbygget appletalk. Men jeg tror det ikke. Derfor bør du nok anskaffe dig win2k, server version eler configurere en NT
Avatar billede salanti Nybegynder
28. juli 2000 - 17:19 #6
Nu siger du at appletalk er indbygget i win2k, server version. Er det en speciel version af win2k? For jeg har nemlig købt win2k (en almindelig udgave!)
Avatar billede Jman Praktikant
28. juli 2000 - 18:57 #7
Sorry - jeg har lige været offline ....
Der findes tre versioner af win2k.
Win2k Profesional (alm. version)
Win2k server
Win2k Advanced server

det er en af de to sidste du skal bruge
Avatar billede bubby Nybegynder
29. juli 2000 - 01:21 #8
du kan også installere noget der vist hedder maclan! Prøv at søge efter det på tucows... Win98 kan sagtens køre sammen med mac!
Avatar billede egonspock Seniormester
29. juli 2000 - 13:57 #9
Selvom du siger at du ikke kan fylde noget i Mac\'en, burde du overveje Dave 2.0 fra Thursby Software, en demo findes på nettet, for det er en meget fornuftig løsning.
Avatar billede warnich Nybegynder
09. august 2000 - 00:54 #10
1. Hvorfor kan du ikke installere noget på Mac\'en ?
2. Skal du kunne flytte fra Mac til PC - eller omvendt - eller begge dele ?
3. Skal du andet, end udveksle filer ?
4. Hvad er det for en Mac-model (type og OS-version)
Avatar billede salanti Nybegynder
09. august 2000 - 10:29 #11
Tak for hjælpen.
Jeg har fundet ud af hvordan, og det endte med at jeg installerede Timbukto Pro på begge computere. En fint program
Avatar billede Jman Praktikant
09. august 2000 - 11:10 #12
Jamen så har du jo installeret software...
bare for nysgerrighedens skyld - sidder du og flytter filer via Timbuktu ?
Avatar billede salanti Nybegynder
09. august 2000 - 11:31 #13
Ja, jeg kunne forstå på det hele at det ville blive svært at gøre via win98. Så jeg installede Timbuktu på alle maskinerne. Og ja jeg flytter filer via Timbuktu, meget brugervenligt må man sige. Er der et problem?
Avatar billede Jman Praktikant
09. august 2000 - 11:35 #14
Overhovedet ikke - vi bruger det selv på mit arbejde...
det er bare utroligt langsomt over modem/ISDN/LAN
Hvis du senere hen skal arbejde over diverse linier ville jeg foreslå PC-anywhere eller NETop
Avatar billede egonspock Seniormester
09. august 2000 - 20:01 #15
Hej Salanti,

Hvis det er en enkelt Mac du skal have til at tale med en masse PC\'er er det eneste rigtige Dave. Det får din mac til at se ud som en PC på netværket og den kan se netværket som på dine PC\'er.

Superior. Jeg ved ikke med NETop, men pcAnywhere findes ikke til Mac.
Avatar billede warnich Nybegynder
09. august 2000 - 23:45 #16
>> Superior:
Det er ekstremt vigtigt, at Timbuktu er sat op til at benytte TCP istedet for AppleTalk. Hvis den er sat til TCP er den efter min erfaring DRØNhurtig...
Avatar billede egonspock Seniormester
10. august 2000 - 01:04 #17
Jeg har lige \"repareret\" min mors iMac med Timbuktu over en 33.6 linje, og jeg må give Warnich ret, hastigheden er helt i top! Det var endda muligt at føre en samtale gennem mikrofonerne samtidigt!
Avatar billede salanti Nybegynder
10. august 2000 - 10:14 #18
Jeg har sat det op med TCP/IP, men hurtighed kan jeg ikke prale med, der er et lille sekunds forsinkelse. Men det gør nu ikke noget til mit behov!