Avatar billede deho Nybegynder
30. maj 2002 - 11:21 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Bios-update

Hej

Jeg skal opdatere min bios... hvordan gør jeg det?
Hvad skal downloades osv.

Bundkort: Asus K7M
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2002 - 11:23 #1
Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - kør - MS-DOS-Prompt > skriv 'Format A: /s'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
Hvis du kører med Windows 2000/WinXP så kan du hente en på www.bootdisk.com

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. Brug f.eks. winzip fra www.winzip.com
Pak filerne ud på disketten. Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det samme sted som du hentede biosopdateringen.

Sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten. (Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til, A/C/CD-ROM)
Når du ser A:\> skal du starte flash programmet. Det kan f.eks. være du skal skrive 'navnet_på_flash_programmet bios_fil.bin' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.

Når du er færdig, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i bios. (Tryk Delete ved opstart)
Her vælger du så punktet 'Load bios defaults' eller lignende. Husk Save & Exit.

Obs: Det kan være en risikabel operation at flashe bios, men man kan købe en ekstra bios som indsættes på bioskredsens plads og som laver en kopi af din gamle bios.

Læs mere om den her http://www.tweakmax.com/html/biossavior/biossavior-1.cfm - den hedder IOSS RD1 BIOS Savior

Den kan købes hos www.kope.dk
Avatar billede scb Praktikant
30. maj 2002 - 11:23 #2
Den rigtige bios fra asus.com
aflash.exe også fra asus.com
Herefter starter du maskinen på en start disk, så den kører dos og skriver aflash og følger vejledningen.
Der er også en udførlig vejledning på www.asus.com
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2002 - 11:27 #3
diverse drivere til dit bundkort kan findes her http://usa.asus.com/download/mbdriver/mb-utility.htm

leder lige efter en bios
Avatar billede mr_eleganza Nybegynder
30. maj 2002 - 11:27 #4
På Asus' hjemmeside (http://download.asus.com.tw/) er der forskellige BIOS opdaterings filer du kan downloade.
Download og un-zip dem. Derefter kør programmet.
Normalvis skal du bruge et par floppy disketter som programmet laver om til boot disks der så opdaterer din BIOS.
DET ER EKSTREMT VIGTIGT AT DU IKKE SLUKKER FOR DIN MASKINE IMENS DIN
BIOS BLIVER OPDATERET.
Undskyld råberiet, men det er meget vigtigt, eller kan din pc
meget nemt blive til en dyr papir vægt :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2002 - 11:27 #5
nå, sbc har givet dig linken til bios ;o)
Avatar billede cordack Nybegynder
30. maj 2002 - 11:45 #6
Brug programmet "Asus Update"
Ligger hørst sansynlig på den medfølgende cd.

Kan bruges direkte fra fra windows.
Du slipper for at bruge bootdisk, selv hente den rigtige opdatering m.m.
Avatar billede cordack Nybegynder
30. maj 2002 - 11:54 #7
Hvis du ikke har prgrammet kan du hente det her:

ASUS Update V3.29.12 Install Program for Windows 95/98/ ME/NT40/2000/XP

http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/flash/asusupdt3.29.12.zip
Avatar billede deho Nybegynder
30. maj 2002 - 13:45 #8
ligemeget... jeg fandt selv ud af det
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2002 - 13:55 #9
Ud fra din overskrift tror jeg ikke at du selv fandt ud af det

Hej

Jeg skal opdatere min bios... hvordan gør jeg det?
Hvad skal downloades osv.

Bundkort: Asus K7M
Avatar billede cordack Nybegynder
30. maj 2002 - 13:59 #10
Jeg tor heller ikke på du selv fand ud af det...
Avatar billede deho Nybegynder
30. maj 2002 - 14:00 #11
det må i jo om
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2002 - 14:07 #12
skal du anmeldes?
Avatar billede deho Nybegynder
30. maj 2002 - 14:33 #13
Hallo... jeg fandt ud af svaret ved at kigge i min manual til bundkortet inden jeg fik svar fra jer!
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2002 - 14:41 #14
Det er helt i orden, men så skal du fortæle hvad du har gjort så andre også kan lære af det, Palle-alene-i-verden
Avatar billede deho Nybegynder
30. maj 2002 - 15:10 #15
j-e-g  k-i-g-g-e-d-e  i  m-a-n-u-a-l-e-n !!!
som jeg allerede har skrevet en gang, "palle-alene-i-verden"
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
30. maj 2002 - 15:11 #16
og hvad stod der så i den?! hvad med at være lidt flink ved dem der har hjulpet dig?!
Avatar billede deho Nybegynder
30. maj 2002 - 15:47 #17
Nu har de egentlig ikke hjulpet mig... men der var en guide til hvordan man opdaterer biosen, og jeg skulle bruge et flash-program som var på en cd der fulgte med.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2002 - 16:48 #18
nej, vi har ikke været tilstede hos dig, men vi kom med en masse anvisninger og links.

Tænk hvis vi en anden gang bare skriver LÆS I MANUALEN og ikke andet!
Avatar billede tofferman Nybegynder
02. juni 2002 - 14:20 #19
Gutterne her har jo lagt en del arbejde i det for dig deho. Du kan da godt lige fordele lidt point til dem, og skrive hvad du har gjort. Det er vel ikke for meget forlangt.