Avatar billede jenshansen Nybegynder
29. maj 2002 - 14:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ID

Hej

Jeg er for ikke så langt tid siden begyndt at lege lidt med PHP. Jeg har så fået af vide at det smarte ved PHP var at man kan samle alle sine sider i én ved at kalde dem med et id.

Jeg vil ikke bruge databeser til det. Det har jeg hørt ikke er nødvendigt hvis indholdet ikke skal ændres hele tiden.

Altså man skal kunne kalde siden ved at skrive:

www.host.dk/index.php?id=ommig og
www.host.dk/index.php?id=kontakt

mit problem er så at jeg ikke ved hvordan jeg skal skive dette i mine koder, og tænke så om du kunne hjælpe?

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen
Jens Hansen
Avatar billede shjorth Nybegynder
29. maj 2002 - 14:30 #1
<?php
if($id == "ommig") {
?>
HER ER OM MIG SIDEN
<?}elseif($id == "kontakt") {?>
HER ER KONTAKT SIDEN
<?}?>
Avatar billede shjorth Nybegynder
29. maj 2002 - 14:31 #2
<?
if(!$id) {
?>
Her er startsiden (index)
<?
}elseif($id == "ommig") {
?>
Her er om mig siden
<?
}elseif($id == "kontakt") {
?>
Her er kontakt siden
<?
}
?>
Avatar billede repox Seniormester
29. maj 2002 - 18:23 #3
Jeg ved ikke om ovenstående ser lidt forvirrende ud, men det ville jeg måske på et eller andet punkt synes... nothin' personal, websources.dk! :)

anyways, for at lige fortælle lidt om det kan jeg skrive en hurtig side..

index.php:

<?php

//her fortæller jeg at hvis id er lig med "ommig" skal den gøre
//nedenstående
if($id == "ommig") {

// echo bruger man til at skrive til dokumentet, det vil sige
// det brugeren på siden kan se!
echo '
<center><h1>Om mig!</h1></center>
Her skriver du f.eks. lidt om dig selv!
';  // alle koder skal altid afsluttes med et semikolon!
// "echo" fortæller at du vil skrive noget til dokumentet som en bruger
// gerne skulle kunne se og der er flere måder at gøre det på!
// echo 'Tekst'; eller echo "Tekst";
// Du skal bare være opmærksom på at hvis du bruger apostrof i echo 'Tekst';
// kommandoen, så skal du lave det med et backslash før tegnet! Sådan: echo 'I can\'t do this'; for
// ellers virker det ikke! (det samme med " tegnene når du bruger echo " Og hun sagde \"dumme svin\" til ham";)

}; //her afslutter jeg den "if then else" funktion der gør at den viser id - ommig

//her fortæller jeg at hvis id er lig med "kontakt" skal den gøre
//nedenstående
if ($id == "kontakt") {

//igen starter jeg med echo for at sige at den skal skrive til siden!
echo '<form method=post action=send.php>Din mail:<input type=text name=email><br>Din besked:<input type=text name=besked><p><input type=submit value="Send beskeden"></form>
'; //her afslutter jeg echo kommandoen!

}; //her afslutter jeg den "if then else" funktion der gør at den viser kontakt

// nu fortæller jeg den så hvad der skal stå hvis id'et ikke bruges!
// altså, hvis man bare åbner www.host.dk/index.php
// udråbstegnet gør det at du fortæller den "HVIS IKKE" så, groft kan
// man sige der står HVIS IKKE "ID" BRUGES
if(!$id) {

echo 'Velkommen til min hjemmeside for hyg\'sere!';

}; // her afsluttes min HVIS IKKE kode... altså, if(!$ID) HVIS(IKKE$ID(eksisterer)) SÅ, okay ? :)
?>
Avatar billede repox Seniormester
29. maj 2002 - 18:23 #4
i princippet det samme som websources.dk, men jeg håber måske at dette kunne gøre det mere overskueligt... ?? :)
Avatar billede shjorth Nybegynder
29. maj 2002 - 19:36 #5
hehe fair nok :)