Avatar billede prukken Nybegynder
28. maj 2002 - 13:26 Der er 3 kommentarer

ODBC??

jeg har lavet et program hvor jeg har ngoet database halløj i.... men clienterne kan ikke kører programmet uden at have ODBC installeret hvordan gør jeg så, ODBC ligger i programmet eller lign.?
Avatar billede sjensen Nybegynder
28. maj 2002 - 13:33 #1
Hvis du skal have fat i DB'en via ODBC så skal du have installeret en ODBC driver fra DB producenten (evt. fra Microsoft) på maskinen, eller virker det ikke. Du kan ikke indbygge ODBC driveren i selve programmet, men kan selvfølgeligt installere den sammen med programmet via et installationsprogram som InstallShield eller Wise Installer.

Hvis det er rene klienter du bruger, op mod en DB på en server, så skulle du evt. overveje at bruge DataSnap (tidligere Midas), hvorved du undgår ODBC driveren på klienterne helt. Til gengæld skal du så have en server-applikation på en "server" som så er den eneste der skal have direkte forbindelse til din DB, evt. via en ODBC forbindelse.
Avatar billede prukken Nybegynder
28. maj 2002 - 14:22 #2
ja men så får jeg da et Firewall problem
skal brugerne så ikke til at åbne porte?
Avatar billede prukken Nybegynder
30. maj 2002 - 14:13 #3
Kan du ikke give mig et eksempel på hvordan jeg installere ODBC på en computer??? via installshield?