Avatar billede ossian Nybegynder
20. maj 2002 - 01:55 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Ulovligt at scanne ip'ere/porte??

Er det ulovligt at bruge et program til at scanne porte? ip'ere???
Avatar billede ducks Nybegynder
20. maj 2002 - 02:00 #1
det tror jeg ikke da man kan hente et program til det på download.com
Avatar billede shaagerup Nybegynder
20. maj 2002 - 02:09 #2
Når man skal til at scanne porte, advarer den om, at det hele er på ens eget ansvar m.m.
Avatar billede ducks Nybegynder
20. maj 2002 - 02:19 #3
den=?
Avatar billede shaagerup Nybegynder
20. maj 2002 - 02:19 #4
Programmet advarer..
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. maj 2002 - 02:23 #5
Er det ulovligt at bryde ind i andre folks huse? Ja, det er det.
20. maj 2002 - 02:24 #6
Hej,

tjaa dette er hvad jeg mener jeg en gang fik at vide.
i Danmark ja - Portscanning er ulovligt, men det er det vidst ikke i f.eks. Rusland.

Men ikke noget du skal hænge mig op på :).

/Casper
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. maj 2002 - 02:24 #7
Hvis du portscanner andre folk, er det ikke lovligt.
Avatar billede ducks Nybegynder
20. maj 2002 - 02:26 #8
hmm for dårligt PC Planet har solgt en port scanner i et af deres blade
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. maj 2002 - 02:29 #9
Jeg kender ikke til lovgivningen mht. distribution, men jeg ved så meget, at det ikke er lovligt at scanne andres porte. Du må heller ikke lure ind gennem folks vinduer. Det straffes hårdt.
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. maj 2002 - 02:35 #10
Politiet gør kun noget ved det hvis det er danske adresser. jeg har prøve at at melde folk til dem fra udlandet men de kan ikke gøre dem en skid før at der er anmeldt flere tilfælde.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. maj 2002 - 08:54 #11
Det er jo ikke ulovligt at gå rundt og mærke om folk har ¨åst dørene, men det er jo heller ikke noget man gør. Af respekt for folk og deres egendele. Nej jeg mener ikke det er ulovligt at bruge en port scanner, men de informationer man får ved at gøre det er det ulovligt at bruge.
Avatar billede ossian Nybegynder
20. maj 2002 - 09:41 #12
ville være glad hvis nogle kunne henvise til en regulær lovgivning :-)
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. maj 2002 - 10:21 #13
james, det er faktisk ikke lovligt at mærke efter om folk har låst deres døre. En lidt dårlig sammenligning :o)

Jeg kan desværre ikke henvise til nogen paragraf, men det ER ikke lovligt at portscanne andre folk. Tro mig, det er brand-ulovligt.
Avatar billede tormork Nybegynder
21. maj 2002 - 06:06 #14
Prøve at læse de første paragraffer i kap. 27 i straffeloven(Freds- og ærekrænkelser): http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2001/0080829.htm#Oversigt56. Jeg kan ikke rigtigt beslutte mig. Det er måske andre der er bedre til det danske sprog der kan tage en beslutning.

F.eks.: § 264. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget 1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt sted,

Hvad i alverden betyder "skaffer sig adgang" er det at åbne en dør eller er det "at mærke om folk har låst dørene".
Hvis man: "mærke om folk har låst dørene" og den er åben har man måske "skaffet" adgangen? Er det samme som et portscan? På den anden side kan man ikke skaffe sig adgang på den måde, hvis døren er låst??? Hvor går så grænsen for et "sted"? Phuha!
Hmmm dette spørgsmål er måske ikke helt simpelt :)
Avatar billede otis Nybegynder
21. maj 2002 - 06:25 #15
Forkert kategori !
Avatar billede steen_hansen Forsker
21. maj 2002 - 06:42 #16
Privatlivets fred er ukrænkelig. Man kan ikke bare gå rundt og hive i dørene for at se om der er nogen hjemme. Man må gøre opmærksom på sin tilstedeværelse ved at banke på og dermed respektere individets ret til et privatliv.

Det samme gør sig gældende med portscanning. Hvad der sker hos os alle allesammen I vores egne hjem er "helligt". Man har på ingen måde ret til at forsøge på at kigge ind ad vinduerne, portscanne eller hacke eller hvad man nu har lyst til. Det gælder selvfølgelig også, hvis der er tale om et firma. Men så går det vel under betegnelsen industri-spionage.

Desuden kan jeg roligt anbefale alle at anskaffe sig en firewall. Kan man fange IP-adressen, kan man rette henvendelse til ISP, som kan tage affære, medmindre hackeren har været smart nok til at benytte anonomous.