Avatar billede streak Nybegynder
14. juli 2000 - 13:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

sendmail - HASTER

Nu har jeg snart surfet nettet tyndt efter en god og nem vejledning i hvordan man opretter ny mail konti på ens server, dog uden held.

Mit problem er, som i nok kan gætte, at jeg ikke lige kan hitte ud af det der med mail konti på min webserver. Jeg hoster efterhånden en del sites, men jeg kan ikke lige få de skide mails til at virke.

1. Hvordan opretter man en ny konto ?
2. Hvilke filer skal man rette i for at få det til at virke ?
Avatar billede codpiece Nybegynder
14. juli 2000 - 14:30 #1
På en Digital Alphaserver skal du kigge i /var/adm/sendmail/aliases

Når du har rettet filen skal du køre kommandoen newaliases

Sådan er det på en Digital Unix 4.0, men det kan selvfølgelig være noget helt andet på en linux

// Codpiece
Avatar billede streak Nybegynder
14. juli 2000 - 14:32 #2
Nu er det jo bare lige det at dette ikke er sådan en. Det er en PIII med RedHat Linux 6.2 !!!
Avatar billede codpiece Nybegynder
14. juli 2000 - 14:36 #3
Men har du kigget, om der findes et bibliotek der hedder /var/adm/sendmail?

Filen aliases kan selvfølgelig være placeret et andet sted så prøv at søge efter den

// codpiece
Avatar billede streak Nybegynder
14. juli 2000 - 14:55 #4
Det har jeg.
Alt hvad der har med mail at gøre, ligger, så vidt jeg ved, i /etc/mail/ biblioteket.
Avatar billede beaviz Nybegynder
16. juli 2000 - 00:10 #5
Ligger aliases filen ikke i /etc/, eller lav en 'find / -name aliases' for at søge efter filen - ret, og kør 'newaliases'.

Men jeg er nu ikek helt sikker på at det læser problemet med flere konti.

Er kontiene fordelt på forskellige domains? Forskellige MX'ere?

Avatar billede nanodead Nybegynder
17. juli 2000 - 09:05 #6
Jeg vil ikke sige at sendmail var det bedste bud på en smtp server, men installere qmail 1.03, og vpopmail som pop3 server, installere qmailadmin som grafisk brugerflade, så er dine problemer hvis løst. Jeg ved godt du så skal installere en masse, men det er faktisk meget lidt. www.inter7.com/qmailadmin der kan du finde en masse
Avatar billede beaviz Nybegynder
17. juli 2000 - 11:53 #7
enig. qmailadmin+vpopmail er simpelthen genialt (men elegant er det fandme ikke)
Avatar billede logix Nybegynder
26. juli 2000 - 18:43 #8
Du opretter en mail konto som en almindelig bruger på linux (adduser). Den bruger vil så have username@ditdomæne.dk. Det brugernavn og password de oprettes med er de samme der skal bruges til at logge ind via pop3.

Hvis du hoster flere domæner fra samme server og hvert domænenavn skal have sine egne emails så er det tilrådeligt at opsætte en virtusertable og en localdomains fil, hvor localdomains indeholder alle de domains som skal modtage post på denne server og virtusertable indeholder email aliaser i form af:
whatever@mydomain.dk      username

Du kan også bruge aliases filen, men jeg er ikke sikker på om den tillader at username@ delen er ens i flere domæner.
Det kan enda være at disse filer er sat op i forvejen.

- Logix