Avatar billede stensen Nybegynder
07. maj 2002 - 23:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formatering af hardisk?

Har Fujitsu Siemens/Atlon 1800XP+ 60 Giga/hardisk
1/giga ram, på pcéren.
Når jeg har formateret min hardisk så viser den,at der er 55,et eller andet tilbage,hvor er de andre 5 gigabyte.
Hvordan formaterer jeg en hardisk,så den viser den
nøjagtige,størelse på 60 gigabyte.
Måske XPwindows gemmer nogle oplysninger???
Skriv venligst, den rigtige command, så jeg kan slette
hele hardisk... ;-)
Avatar billede tblaster Nybegynder
07. maj 2002 - 23:27 #1
Boot i dos med en start diskette og så kør programmet fdisk.exe ... så har du mulighed for at slette alle dine partitioner og lave en stor! Når det så er lavet skal du bare formatere og så virker det igen!
Avatar billede zeppelin Nybegynder
07. maj 2002 - 23:28 #2
Format c:
Eller brug fdisk for at se hvor stor den egentlig er, måske du ikke har brugt alt plads på din HD til at lave drev af, og der ligger noget som ikke er i brug.

Når man køber en HD er det ikke altid den er præcis f.eks. 60 giga.. Men 5 giga er godt nok lidt overdrevet.:/

Check i Fdisk hvordan det ser ud.:)
Avatar billede popsy Novice
07. maj 2002 - 23:31 #3
Mener at en vis procentdelk af disken forsvinder når man formaterer, fordi fil alokerings tabellen fylder en del af disken. Men 5 gb lyder godt nok i overkanten!

popsy
Avatar billede tblaster Nybegynder
07. maj 2002 - 23:31 #4
Nu skal du også lige huske på at en 60gb disk ikke betyder at du har 60gb plads i windows! Det betyder at du har 60.000.000.000bytes hvilket ikke er 60gb men noget i stil med 67gb ... jeg har selv en 80gb disk som har 74.4gb plads i windows eller set i bytes: 79.984.640.000bytes!

Det kan også være det du tager fejl af :-)
Avatar billede stensen Nybegynder
07. maj 2002 - 23:42 #5
Wow,det kalder jeg hurtig,service. Jeg har lavet en start diskette,fraXP win.Spørgsmål er , findes der en komando, feks, format c:\  eller
format 0:\  da det er en nfts
Avatar billede stensen Nybegynder
07. maj 2002 - 23:48 #6
Jo jo,jeg lære nok hvordan dette her virker,,,
Det eneste, styre program jeg har er,XPwindows og,den er formateret i,
NTFS/format...
Avatar billede tblaster Nybegynder
07. maj 2002 - 23:51 #7
du skal bare køre fdisk ... og så slette alle dine partitioner! Så kan du starte din win xp inst. og derigennem oprette en ntfs partition som ville være det bedste!
Avatar billede stensen Nybegynder
08. maj 2002 - 00:10 #8
Jeg har ingen, partitioner,på min hardisk 60 giga.NTFS.
Men tak, jeg prøver din,henvisning,,fdisk.
Tak.  ;-)
Avatar billede stensen Nybegynder
08. maj 2002 - 00:13 #9
Avatar billede tommil Nybegynder
05. september 2003 - 15:46 #10
1024 mb = 1 gb

60 gb er 60000 mb

60000 / 1024 = 58,59

også plus lidt ekstra...