Avatar billede nator Nybegynder
05. maj 2002 - 23:10 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Højtalere og varme..?!?

Nogle der kan fortælle mig, hvad der sidder i en højtaler, der kan blive varmt?!

Rimeligt kort og kontant spm. :o)
Avatar billede disky Nybegynder
05. maj 2002 - 23:11 #1
der er en elektromagnet som flytter en fast magnet som sidder på membranen.

Elektromagneten kan sagtens blive varm hvis strømmen igennem den er for stor.
Avatar billede nator Nybegynder
05. maj 2002 - 23:14 #2
Det er fordi at jeg har nogle 12" Cerwin-Vega! enheder til at ligge, men de kloge hoveder siger at jeg ikke kan bruge dem som "toppe" til mine diskoteks bunde, fordi at enhederne ikke er "professionele"....

Men en 12" bass enhed, er vel en bass enhed?! Kan mine 18"´ere bunde være kølet på nogen måde?!

Cerwin-Vega! er jo lavet til tæsk og larm =)
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
05. maj 2002 - 23:15 #3
Ellers er der som regel et delfilter i, og på det sidder bl.a. en spole, som kan blive varm.
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
05. maj 2002 - 23:16 #4
en bass er en bass, du skal bare være opmærksom på impedancen, og på hvor meget de kan holde til i forhold ril dine bunde!
Avatar billede disky Nybegynder
05. maj 2002 - 23:16 #5
Jeg har endnu ikke hørt om en højtaller der er blevet så varm at der går ild i dem, problemmet er hvis magnetens viklinger er lavet med for tynd kobber tråd, brænder de ganske enkelt over.

Men du skal også tjecke hvilken effekt dit delefilter kan klare.
Avatar billede nator Nybegynder
05. maj 2002 - 23:17 #6
Vi har et elektronisk delefilter som sidder til mixeren... det sender bass lyden ned til den effektforstærker hvor de to 18" bunde sidder og sender diskant/mellemtone videre til fx de her to 12"

Kan selve enheden blive varm og hvordan køler man dem?!
Avatar billede nator Nybegynder
05. maj 2002 - 23:18 #7
18" bundene er på 800 watt og 12" enhederne som jeg vil bruge til toppe er på 300 watt.

Problemet er bare den at 12" enhederne kommer fra Cerwin-Vega! Home audio, men derfor kan de vel sagtens tåle tæsk?!

18" enhederne er fra Cerwin-Vega! Pro Audio
Avatar billede disky Nybegynder
05. maj 2002 - 23:19 #8
den kan sagtens tåle tæsk, men den brænder med sikkerhed af før dine 18" enheder.
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
05. maj 2002 - 23:20 #9
Enheden bliver kun varm, hvis den får for meget strøm igennem sig, men som du selv siger, så er Cerwin Vega jo lavet til tæsk, så de brænder ikke af, hvis der er et dele-filter, og de skal bruges til diskant/mellemtone; men som sagt, tjek hvad de kan holde til, og gå ud fra det....
-Men man køler ikke enheder (det har jeg ihvertfald aldrig hørt om)
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
05. maj 2002 - 23:22 #10
...Man kan som regel også høre, at de begynder at lyde forkert, inden de brænder af!
Avatar billede nator Nybegynder
05. maj 2002 - 23:23 #11
Jeg vil sige, at jeg har endnu aldrig været udsat for at nogle af mine enheder er brændt af.. men selvfølgelig, hvis jeg har forstærker kraft nok, ryger de jo før 18" enhederne :)
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
05. maj 2002 - 23:23 #12
....Desuden kan det også godt ske at lyden bliver dårlig af at du bruger bass-enheder til diskant og mellemtone....de er jo trods alt lavet til at spille bass!
Avatar billede nator Nybegynder
05. maj 2002 - 23:25 #13
ulrikhjul>> Vi har nu haft stor success ved det! Det er lige før jeg tror at det er samme slags enheder som man bruger til bass og mellemtone... men vi køber nok at par diskant horn og smider i også! =) I så fald kommer 12" til at hede "mellembass" :)
Avatar billede nator Nybegynder
05. maj 2002 - 23:29 #14
Anyways, takker =)

...og godnat :D
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
05. maj 2002 - 23:29 #15
...Ja, jeg tror egentlig heller ikke det betyder noget i diskotekshøjttalere, de er jo mest lavet til at spille højt....men man skal nok ikke sætte bassenheder i til at spille diskant i en HI-FI entausiast's fineste AudioVektor højttalere!  :0)
Avatar billede nator Nybegynder
05. maj 2002 - 23:30 #16
*G* Enig =)

Når vi er ude at spille, gælder det bare om at lave larm! =)

Det er også det publikum vil ha´! Bass og diskant lyd!!!! Hæhæ
Avatar billede djeclemen Nybegynder
06. maj 2002 - 06:25 #17
hmm der er da ingen proff DJs der bruger 18tommers bass enheder da de bogstavligtalt er for langsomme, i forhold til en 15tommers.!
såen er det iværtefald hvis man kommer op i det helt professionelle equidment!
Avatar billede runeevers Nybegynder
30. marts 2003 - 22:23 #18
djeclemen > Du vrøvler. Se fx på Cerwin Vegas Pro produkter. Deres subwoofere er nogen af de mest voldelige, og kører næsten allesammen med 18" enheder.

http://www.cerwinvega.com/products/newpro/professionalaudio.html
Avatar billede lasse-1989 Nybegynder
26. september 2005 - 00:48 #19
Hej.

jeg ville hører om der var nogle som kendte et sted hvor jeg kunne få fat på sådan en "PR 38 S 100".  denne svarende :

8 ohm
200W
103dB
24Hz
220mm
ca10-15kg

mange gange tak =)