Avatar billede bhn.314 Nybegynder
03. maj 2002 - 15:06 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Hel blank PC - hvad gør jeg ?

Jeg har lige købt en ny PC og skal have installeret linux.

Hvad skal jeg downloade og hvorfra ?

Hvordan installerer jeg linux hvis jeg har brændt det ned på en cd-rom ?

Skla jeg bruge en boot-diskette ?

Avatar billede bhn.314 Nybegynder
03. maj 2002 - 15:10 #1
Senere vil jeg gerne have Windows, hvordan kan jeg forberede mig på det ?
Avatar billede bhn.314 Nybegynder
03. maj 2002 - 15:11 #2
Linux har da en grafisk brugergrænseflade, ik' ?
Avatar billede milo4 Nybegynder
03. maj 2002 - 15:14 #3
Du kan selv vælge om du vil bruge en grafisk bruger flade eller ej!!
Avatar billede bhn.314 Nybegynder
03. maj 2002 - 15:16 #4
Ok, men hvad gør man når man har en helt blank PC ?
Avatar billede gathond Nybegynder
03. maj 2002 - 16:32 #5
bhn.314: hmmm du har brug for at få lavet eller købt nogen CD'er. Også derefter følge instruktionerne der medfølger til disse
Avatar billede langbein Nybegynder
03. maj 2002 - 19:33 #6
Hvis du skal ha både windows og Linux på den samme maskin så bør du begynne med Windows, for eksempel Win Millenium lever meget godt sammen med Linux. Del HD for eksempel inn i to ca like partisjoner og la windows få den ene.

Når windows er på plass så setter du Linux CD inn i CD drive og booter fra denne. Hvis det for eksempel dreier seg om Red Hat 7.2 så velger du bare intallasjonsalternativ "Workstation". Det vil da opprettes dobbeltboot mellom de to operativsystemene automatisk og de partisjoner som behøves for Linux vil også opprettes automatisk på den ledige del av HD. Det bør være minimum 2-3 GB ledig, helst mere.

Linux kan kjøre både i text mode og i X-windows grafisk mode. Det er også mulig (og ganske praktisk) å lage installasjonen slik at den starter i text mode. Der etter så taster du bare "startx" og den går over i grafisk mode.

Det finne to grafiske grensesnitt under x-windows som er ganske vanlige, det er KDE og Gnome. KDE passer best for workstations. Gnome passer best for servere.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2002 - 19:47 #7
kig ind på www.suse-usergroup.goggle.dk der er en god vejledning
jeg kan tilbyde at brænde SuSE 7.3 til dig
7 cd'er for 150.00 kr incl porto
skriv til wenmaster på ovenstående link
Avatar billede bhn.314 Nybegynder
03. maj 2002 - 20:59 #8
Tak for de gode svar............