Avatar billede jytteq Nybegynder
29. april 2002 - 23:59 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket bundkort

Efter at have solgt en af mine PCer skal jeg have en ny opbygget.
jeg synes INTEL er ved at komme lidt tilbage, så jeg har bestemt at CPUen skal være en Pentium 4 Northwood.
Så overvejer jeg lidt på 2 bundkort ASUS P4T-E ATX
og ABIT TH7-II ATX, altså med i850 chipsettet. Er der nogen der har nogle gode erfaringer her.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
30. april 2002 - 00:09 #1
Asus P4B-E ATX Retail> Ville jeg nok ikke købe.
Det kører kun IDE100, samt det understøtter ikke DDR-ram,
som er langt hurtigere end SD-ram.

Abit TH7-II ATX> Undersøtter som Asus kortet kun IDE100,
men tilgængeld RDRAM.

RDRAM er koster mere end DDRram, derfor
ville jeg købe et kort der undersøtter IDE133,
samt DDR333 ram.

Mener soltek har lavet nogen, men de er vist ikke
kommet til DK endnu <www.soltek.com.tw>

Ellers vil jeg råde dig til at købe:
Asus P4B266-E ATX
Url: http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1264628046

Det er forholdsvis billigt og et godt stabilt kort.
Samtidig er det et godt overclock board.
Læs lige mærke til der også sidder RAID controller i :)
Avatar billede tomb3 Nybegynder
30. april 2002 - 00:12 #2
damn er vist lidt smadret..
nå men håber du kan tyde hvad jeg har skrevet,
vil daffe i seng :)
Avatar billede jytteq Nybegynder
30. april 2002 - 00:22 #3
ASUS P4T-E ATX har chipsettet i850 så det er også RDRAM og hvis du kigger på priserne så er RDRAM faktisk ikke dyrere end DDRram, derfor var det at jeg ville prøve det. Når jeg har testet min ram i sisandra har jeg været lidt misundelig på ydelsen på RDRAM, nu vil jeg selv prøve hvor gode de er.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
30. april 2002 - 00:29 #4
ASUS P4T-E ATX> Ja skrev også at det er RDRAM
P4B266-E ATX> Er DDR ram!!

okay.. DDR2700 og RD800 koster omtrendt det samme.

what ever.. jeg ville købe "P4B266-E ATX"
Avatar billede tomb3 Nybegynder
30. april 2002 - 00:32 #5
Asus P4B266-E ATX

CPU: Intel Pentium 4 1.4GHz-2,4GHz+
Socket: Socket 478
Chip: i845D
FSB: 400MHz
Slots: 6 PCI / 1 CNR / 1 AGP x4
IDE: 4-Ultra DMA/133 RAID
SCSI: None
Ram: 3 x 184-pins DDR RAM
Cache: On Chip
Warranty: 2 Years
Producent varekode: P4B266-E

Pris: 1.783 kr. (edbpriser.dk)
Avatar billede jytteq Nybegynder
30. april 2002 - 00:46 #6
tomb3 det er ok du gerne vil trække mig over i de chipset der understøtter DDRram, men jeg har haft så mange af dem og nu vil jeg altså prøve noget andet. Så hvis du vil fortælle mig noget så må du lige holde dig indenfor chipset i850 som understøtter RDRAM.
Avatar billede niklaj Nybegynder
30. april 2002 - 09:04 #7
jeg ville vente vente til dwer kommer et bundkort med SIS 645DX chipsæt til danmark(det er lige om hjørnet og med det mener jeg at det kan være det kommer i morgen eller om en uge) Det bruger DDR2700  ram som faktisk er lidt en RD800 ram og så er det det hurtigste chipsæt der "findes" på markedet for tiden. Hvis du vælger et bundkort med DDR-ram vil jeg lige anbefale nogle ram:
Samsung 256MB    184pins / 64bit(72bit) / 6ns / 1. Parts 918 kr.  http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494827897
Lig mærke til de 6ns. og så kan de sagtens klare at køre 200 MHz FSB PC3200 (DDR400) ( de kan faktisk klare helt op til 220mhz FSB) og faktisk så understøtter 645DX chipsættet uofficielt DDR400 ram

http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/02/04/16/9184255

http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/02/04/22/3466333
Avatar billede jytteq Nybegynder
30. april 2002 - 14:34 #8
niklai de tester jo kun DDR2700 ram så er det jo klart at det er DDR2700 der er den bedste. Men fra dine links fandt jeg faktisk en interessant lille test der kun bekræfter hvad jeg havde planlagt at det skal være med RDRAM.        http://www.xbitlabs.com/mainboards/p4-chipsets-comparison/index2.html
Avatar billede pentium4 Juniormester
30. april 2002 - 14:57 #9
Køb et Asus P4S333 som er lavet til Pc2700 DDR-ram, men du kan også bruge Pc2100 DDR-ram, men de er vist ikke meget billigere.
Jeg har købt sådan et for 1-1½ mdr. siden sammen med en 256MB PC2700 DDR-ram og en 1.6 Ghz P4 Nortwood som er blevet OC til 2.1 Ghz med den køler som følger med når du køber en In-A-Box. Den ligge normalt på ca. 32°C og det højeste jeg har set den blive var eftet jeg havde kørt 3D-Mark 2001SE-testen hvor den blev 42°C og på Intel's hjemmeside står der, at den må blive op til 66°C.
Når du starter pc'en første gang starter den i bios og du kan så selv vælge om du vil køre 1600 Mhz (16x100/33) eller 2128 Mhz (16x133/33).
En af mine venner har lige købt det samme og kører også OC.
Den bliver kun ca.1-3°C varmere når du kører OC.
Det koster 1.006kr. på www.edbpriser.dk
Læs mere her:  http://www.asus.com.tw/mb/socket478/p4s333/overview.htm
Avatar billede pentium4 Juniormester
30. april 2002 - 15:10 #10
Den lille forskel der er på Pc2700 DDR-ram og Rambus-ram tror jeg nu ikke at du vil kunne mærke. Og jeg mener at have læst, at Rambus-ram muligvis lige så stille ville glide ud af markedet bl.a. pga. at der er nogen Pc3000 DDR-ram på vej.
Avatar billede niklaj Nybegynder
30. april 2002 - 15:30 #11
Du kan godt købe PC3200 DDR-ram. http://www.ocztech.com/products/memory/ddr/pc3200/index.asp
(http://www.pc-pitstop.com/)

jytteq--> i test nr 2 er der også RD800 ram med og der er båndbreden mindre end DDR400 ram. Du kan få ASUS bundkortetmed 645DX cipsættet(Asus P4S533) på www.shg.dk og også andre butikker(jeg kunne ikke finde det på www.edbpriser.dk)
Avatar billede pentium4 Juniormester
30. april 2002 - 15:43 #12
niklaj -> Tak for oplysningen - det har jeg godt nok ikke set, men de er nok heller ikke til at betale lige når de kommer frem.
Avatar billede jytteq Nybegynder
30. april 2002 - 16:31 #13
Niclaj jeg blev lige afbrudt så jeg er først nået til det link nu.
Interessant for det lader jo til at der er ny RDRAM på vej også,
så måske man lige skulle vente og se. Jeg har lidt på fornemmelsen at
INTEL og RDRAM tabte det første slag på grund af det prisfald der var på RAM i efteråret, men det ser da ud til at det ikke er opgivet og der er nyt på vej.
Avatar billede jytteq Nybegynder
01. maj 2002 - 00:12 #14
jeg siger foreløbig tak for de indlæg der har været, jeg mangler stadig et indlæg fra en der har erfaring med i850 chipsettet og RDRAM, så jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt. Alle fornuftige indlæg er fortsat velkomne og alle får del i pointene.
Avatar billede niklaj Nybegynder
02. maj 2002 - 15:04 #15
pentium--> det ved jeg nu ikke 96$ for 256 så de blever nok ikke meget dyre end PC2700 ram er idag.

jytteq--> Ja der går meget snak om de kommende rambus ram(pc1096), men jeg har endnu ikke set en test med dem og heller ikke hørt om hvor meget hurtigere de er, men det bliver da spændende når de kommer, jeg skal nok sætte et link af en test af dem ind når jeg ser dem(jeg ved godt det ikke lød godt men jeg har travlt)
Avatar billede niklaj Nybegynder
02. maj 2002 - 15:05 #16
undkyld pc1066 ram
Avatar billede niklaj Nybegynder
02. maj 2002 - 15:09 #17
Det tog ikke mange øjeblikke at finde den test.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/02/05/01/0611836
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. maj 2002 - 20:18 #18
helt sikkert spændende ting på vej, det også lidt spændende er hvad mon det kommer til at koste.
Avatar billede pentium4 Juniormester
25. maj 2002 - 18:04 #19
Sker der noget eller hvad???
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. juni 2002 - 01:29 #20
Hvad med en tilbagemelding???
Avatar billede pentium4 Juniormester
03. juni 2002 - 22:29 #21
Takker.