Avatar billede markma Nybegynder
19. april 2002 - 19:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

adsl v/ mpls

1) Er der en som kan forklare forskellen mellem et adsl abonnement med og uden mpls?

2) Jeg har forstået at det er noget med organisation i store netværk, nogen erfaringer med tilkoblingen hos tele dk?

Det er blevet lidt kompliceret fordi teleselskab og organisation bliver ved med at henvise til hinanden i forhold til support, så nu vil jeg gerne selv opklare det. Point deles mellem de svar som gør mig klogere.
Generel viden om netværk er ikke relevant..

Avatar billede chill_out Nybegynder
19. april 2002 - 19:42 #1
ja det er nok mig der er dum men hvad står mpls for -:))
Avatar billede markma Nybegynder
19. april 2002 - 19:45 #3
jeg er løbet lidt sur i selv at læse mig frem til det og det tager mig for lang tid at nå frem til det væsentligste, hvad det så end er..
Avatar billede jelzin101 Praktikant
19. april 2002 - 19:47 #4
a. What is MPLS?
MPLS stands for "Multiprotocol Label Switching".  In an MPLS network, incoming packets are assigned a "label" by a "label edge router (LER)".  Packets are forwarded along a "label switch path (LSP)" where each "label switch router (LSR)" makes forwarding decisions based solely on the contents of the label.  At each hop, the LSR strips off the existing label and applies a new label which tells the next hop how to forward the packet.

Label Switch Paths (LSPs) are established by network operators for a variety of purposes, such as to guarantee a certain level of performance, to route around network congestion, or to create IP tunnels for network-based virtual private networks.  In many ways, LSPs are no different than circuit-switched paths in ATM or Frame Relay networks, except that they are not dependent on a particular Layer 2 technology.

An LSP can be established that crosses multiple Layer 2 transports such as ATM, Frame Relay or Ethernet.  Thus, one of the true promises of MPLS is the ability to create end-to-end circuits, with specific performance characteristics, across any type of transport medium, eliminating the need for overlay networks or Layer 2 only control mechanisms
Avatar billede markma Nybegynder
19. april 2002 - 19:49 #5
jeltzin - har du et bud på hvad det betyder for ens abonnement hos tele dk? F.eks.: Er det kun i forbindelse med store netværk de udbyder det eller er det også til enkelt-erhvervs kunder?
Avatar billede markma Nybegynder
19. april 2002 - 20:01 #6
Jeg omformulerer det lige til et mere konkret spørgsmål: Er mpls ofte benyttet i større netværk som eksempelvis kommunale grupperinger eller store private virksomheder?

Er det normalt at anvende mpls på enkeltmaskiner med "novice" adgang til internettet, altså uden firewall eller anden professionel opsætning?
Avatar billede markma Nybegynder
19. april 2002 - 21:22 #7
øv, der sker ikke så meget,
svar og lukket, må finde anden vej til løsning af det.
Avatar billede nielsvp Nybegynder
19. april 2002 - 22:54 #8
MPLS bruges normalt til at lave større private netværk over internettet, istedet for fx FR kredsløb som er ret kostbare så vil man i fremtiden kunn e bruge MPLS istedet.