Avatar billede cookie Nybegynder
18. april 2002 - 10:33 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Firmware i Macintosh er forældet

Når jeg forsøger at opgradere fra OS 8.6 til OS 9.2 kommer den med en alert;

"
Firmware i Macintosh er forældet
Opdateringen findes i mappen
Ekstraarkiver til CD.
Installationshåndbogen til Mac OS
indeholder flere oplysninger.
"

Jeg kan hverken finde opdateringer til noget i den mappe der foreslåes eller hos apple.com ???

Nogle der ved hvordan man klarer den ??

/Cookie
Avatar billede Jman Praktikant
18. april 2002 - 10:39 #1
hvilken Mac er det ?
Avatar billede cookie Nybegynder
18. april 2002 - 10:40 #2
Det er en G3'er
Avatar billede Jman Praktikant
18. april 2002 - 10:51 #3
Der ligger en opdatering af firmware til G3 på www.apple.com
Jeg kan prøve at finde den til dig, men først om ca. 30 min.
Avatar billede cookie Nybegynder
18. april 2002 - 10:53 #4
Jeg leder selv efter den i øjeblikket, men desværre uden held..
Avatar billede aeblenet Nybegynder
18. april 2002 - 10:58 #5
Man kan da ikke opdatere til 9.2 fra 8.6 uden at formatere . . .
-og så skal du ikke tænke på firmware. Det klarer den selv.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
18. april 2002 - 10:59 #6
9.2 kræver min. 9.1 installeret som igen kræver min. 9.0
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. april 2002 - 11:16 #7
aeblenet> Nej da, jeg gik direkte fra MacOS 8.6 til MacOS 9.1 uden de store problemer.
Det krævede bare en formatering af harddisken. Men det er rigtigt at installation
af MacOS 9.2 kræver installation af MacOS 9.1.

/per
Avatar billede cookie Nybegynder
18. april 2002 - 11:21 #8
ok - jeg formaterer lortet :(

Men kan jeg gå fra 9.04 til 9.2.2 ?
Jeg mener nemlig ikke at jeg har 9.1
Avatar billede Jman Praktikant
18. april 2002 - 12:01 #9
det kan du ikke
Avatar billede cookie Nybegynder
18. april 2002 - 12:15 #10
Nu har jeg formateret, og fået fat i en 9.1, men der opstår samme problem når jeg vil installere softwaren. Så har jeg brugt den CD der hedder 'Tilbagekopier sofware' og den har (genistalleret) 9.1

Men når jeg så vil opgradere til 9.2 er problematikken den samme ?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
18. april 2002 - 14:10 #11
Har du så kun slettet din harddisk ?

Det burde ikke være noget problem, hvis du har formatteret med valg i både "Slet alle data" & "Grundformattering"
Avatar billede cookie Nybegynder
18. april 2002 - 14:17 #12
Jeg brugte et diskværktøj på installationsdisken, valgte mit drev og formaterede - så jeg ved faktisk ike hvor grundig den form for formatering er. - hvordan gør man ellers ???
Avatar billede aeblenet Nybegynder
18. april 2002 - 14:22 #13
Jo det er det man gør, men både "Slet alle data" & "Grundformattering" SKAL gerne være valgt i "Valg til formattering"

Har du haft flueben i begge disse.

Herefter kan du opdatere disken med ny driver i samme "Diskværktøj"
Avatar billede cookie Nybegynder
18. april 2002 - 14:32 #14
Der var ikke mulighed for nogle tilvalg i dette program, eler så har jeg ikke været opmærksom nok !?

Det jeg ikke kan forstå er at jeg ikke kan installere direkte fra installationsfilen, men jeg kan godt bruge disken til 'Tilbagekopier sofware' og på den måde installere det nye system.

Jeg har besluttet mig for at beholde OS 9.1 og pt. skide 9.2 et stykke, selvom jeg måske kan lave samme nummer med 'Tilbagekopier sofware' og få den på ret køl.... hvem ved :)

Selve problemet var at jeg skulle installere Flash MX og den krævede min. 9.1 - problemet er nu løst og jeg har fået et nyfødt barn igen ;-)

Jeg takker for hjælpen - og hvis der er flere af jer der vil have points så opret lige et svar, ellers tilkommer de alle aeblenet.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
18. april 2002 - 14:44 #15
Du kunne også bruge dit kontrolpanel "Software opdatering" den finder "den rigtige" version af det OS9.2.2 du har brug for til netop din udgave af OS9.1
Avatar billede egonspock Seniormester
18. april 2002 - 15:39 #16
For lige at få det på det klare: Der er ingen grund til at formatere blot fordi man opgraderer fra 8.6 til nogetsomhelst.

Jeg har senest opgraderet min gamle Beige G3 fra 8.1 helt frem til både 9.2 og 10.1 uden problemer, og den kører nu OSX 10.1 med en oppetid på ca. 60 dage. Jeg har mindst opgraderet 10 maskiner fra 8.xx til 9 og opefter uden at skulle formattere.

Formattering som redningsværktøj er noget man lærer hvis man har for mange PC'er, men hører ikke til på en Mac.

Spild af tid, og surt hvis man ikke kunne få sine filer backet up.
Avatar billede Jman Praktikant
19. april 2002 - 15:11 #17
du BEHØVER heller ikke 9.2 - så vidt jeg kan forstå er det mest p.g.a. netværk/appletalk, der er ændret lidt ved...
Avatar billede cookie Nybegynder
22. april 2002 - 08:38 #18
egonspock >> Kender du noget til dette fænomen;

"
Firmware i Macintosh er forældet
Opdateringen findes i mappen
Ekstraarkiver til CD.
Installationshåndbogen til Mac OS
indeholder flere oplysninger.
"

Jeg fandt en opdatering eller mangel på samme, men det løste ikke problemet.
Avatar billede egonspock Seniormester
22. april 2002 - 20:20 #19
Du fortæller ikke helt hvilken type G3 det drejer sig om, men der er flere firmware updates hvis du går til www.apple.com/support og søger på firmware+G3. Der er eksempelvis en her: http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/119/wa/query?searchMode=Expert&type=id&val=KC.58374
Men jeg må indrømme at det lyder fjollet at du ikke skulle kunne finde en fil, som der annonceres. Det er dog kendt stof at nogle maskiner, men det var især iMacs, skulle have firmware opdateret inden de fik installeret ny systemsoftware. (Jeg kan ikke huske om det lige var OS9, men det var det nok).