Avatar billede BacceDK Juniormester
17. april 2002 - 15:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

skift ip, dns og gateway

hejsa all jeg har en redhat server (7,2) som jeg ved installation gav fast ip, gateway og dns meen jeg er nu skiftet fra cybercity adsl til Tiscali adsl og de kører hverken samme lokal ip eller sel.f deres dns er jo anderledes så spørgsmålet er, hvor og hvordan får jeg skiftet det hele til det rette så min webserver og mail server atter kan rulle igen ??
Avatar billede rvj Nybegynder
17. april 2002 - 15:06 #1
Jeg mener at der er et program som hedder netcfg eller netconfig eller noget i den stil som kan ændre de ting, ellers kan du bruge kommandoerne: ifconfig og route til at lave ændringerne.
Avatar billede BacceDK Juniormester
17. april 2002 - 15:10 #2
ja jeg kender godt commandoen "netconf" meeen efter version 7.0 er denne ikke mulig. meeen vil da lige se om det andet skulle virke
Avatar billede rvj Nybegynder
17. april 2002 - 15:18 #3
Jeg er ikke helt sikker på at man kan det her men, du kan prøve
at kigge på filerne /etc/sysconfig/network-scripts/ipcif-eth0, /etc/sysconfig/network og /etc/resolv.conf

der står alle de forskellige ting.
Avatar billede tingleff Praktikant
17. april 2002 - 15:29 #4
netconf virker i 7.x...der kan du sætte alle dine parameter. Jeg tror at grunden til at den ikke virker i din er fordi du ikke har valgt den under installationen.
Avatar billede jalle Nybegynder
17. april 2002 - 15:31 #5
ikke filen ipcif-eth0 men ipcfg-eth0 men ellers har du (rvj) ret i at resten af filerne skal ændres til de nye ip'er m.m.
Avatar billede rvj Nybegynder
17. april 2002 - 15:47 #6
jalle >> ups. ja typo! :)
Avatar billede langbein Nybegynder
17. april 2002 - 16:39 #7
Den enkleste måte å konfigurere slike ting om på er ved å benytte linuxconf. Denne installeres ikke default i Red Hat 7.2
Sett inn installasjons CD, boot maskinen og kryss av for oppgradering som gir installasjon av linuxconf. Alternativt, la maskinen kjøre i x-win/Gnome. Sett inn installasjons CD, og RPM window starter av seg selv. Kryss av for linuxconf og installer denne. Når linuxconf er på plass gå inn i kommandovindu tast "linuxconf". Når linuxconf starter opp, gå så inn i menyen for nettverksadapter og legg inn de nye opplysningene. Klikk for gjennomgøring av endringer og maskinen kjører så med de nye parametrene uten at det er behov for rebooting. linuxconf finnes også i x-win utgave (denne er den beste å jobbe med). Kryss i så fall av for både linuxconf og x-win tillegget som jeg tror heter gnome-linuxconf eller noe slikt.
Avatar billede BacceDK Juniormester
18. april 2002 - 14:55 #8
hmm har nugjordt som Langbein har skrevet og det funker ikke helt som det skal endnu
alt virker lokalt
jeg kan pinge ud og ind men kun lokalt jeg kan fek.s ikke pinge eksperten.dk eller noget andet sted
jeg kan heller ikke surfe på web via browser sååå hvad mangler jeg ???
Avatar billede jalle Nybegynder
18. april 2002 - 15:03 #9
I filen network i /etc/sysconfig mangler du
GATEWAY=192.168.1.1

Min network-fil ser sådan ud:
NETWORKING=yes
HOSTNAME=freja.ljr.dk
GATEWAY=192.168.1.1
Avatar billede BacceDK Juniormester
18. april 2002 - 15:07 #10
Jalle hmm jeg har slet ikke en fil der hedder /etc/sysconfig ????
Avatar billede BacceDK Juniormester
18. april 2002 - 15:11 #11
i /etc/sysconfig/network står der følgende (jeg regner med at det er den du mener ??
Networking=yes
Hostname=linux
gateway=192.168.1.1
gatewardev=eth0
forward_ipv4=yes
Avatar billede rvj Nybegynder
18. april 2002 - 15:33 #12
hvis maskinen ikke køre som gateway, så prøv at udkommenter:
gatewardev=eth0
forward_ipv4=yes

jeg ved ikke om det skulle gøre noget, men jeg synes at det ser mærkeligt ud.
Avatar billede BacceDK Juniormester
18. april 2002 - 22:00 #13
nå men langt om længe fandt jeg fejlen i systemet
det viste sig at der var en anden af de 22 win maskiner der alligevæl ikke havede fået tildel fast ip og havede derfor taget det ip nummer og det var så der konflikten lå og gemte sig
taKKer for hjælpen til alle
Avatar billede jalle Nybegynder
18. april 2002 - 22:12 #14
Hvorfor bruger du ikke dhcp til at dele ip-adresser ud til klienterne i stedet for at sætte dem til fast ipadresse ?