Avatar billede wfarm Nybegynder
11. april 2002 - 08:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

win programmer på linux

Hejsa!
Nogen der kender nogle go'e links til sider der forklare hvordan man køre windows programmer på linux?

Det skal gerne være ret meget grundige artikler, da jeg er nybegynder.
Avatar billede bromer Nybegynder
11. april 2002 - 08:27 #1
Det kan du ikke. Det er jo en helt anden arkitektur. Det er meget muligt at der er nogle af de programmer du bruger, der har en linux source, eller en klon.

Du kan emulere windows med Wine, hvis du gerne vil det?

/Rune
Avatar billede mallemab Nybegynder
11. april 2002 - 09:49 #2
Du har også muligheden for at bruge VMware. VMware er en virtuel maskine som du kører i linux, i denne kan du så installere næsten alle typer operativsystemer, altså også windows x. du kan læse mere på www.vmware.com.
Avatar billede jepet Nybegynder
11. april 2002 - 10:44 #3
Du kan afvikle windowsprogrammer under windows hvis du anvender WIne. Se http://www.winehq.org.
Avatar billede jepet Nybegynder
11. april 2002 - 10:44 #4
Jeg mente naturligvis *under linux* og ikke under windows. Beklager :-)
Avatar billede wfarm Nybegynder
11. april 2002 - 20:26 #5
Hmm, ok jeg er nået så langt at jeg har fået installeret Wine. Nu skal jeg bare lige finde ud af hvordan virker... Anyone?
Avatar billede arnbak Nybegynder
12. april 2002 - 10:59 #6
Hejsa, hvis du f.eks. vi ha halflife til at køre under linux er der en god guide her. På dansk endda!!
http://lhl.linuxgames.com/howto/half-life-HOWTO-0.4.1-danish.html
Avatar billede ultik Nybegynder
15. april 2002 - 20:58 #7
hvis du har wine installeret (som root, så det ligger i /bin) skifter du til den mappe du har din exe-fil i, og skriver "wine filnavn.exe".... så forsøger den at køre det...... jeg har prøvet et par ting, Graphmatica fik jeg kørt uden problemer, MirandaICQ benytter sig af en windows API der ikke var understøttet, IE har jeg ikke fået op da jeg skal have en windows installation på maskinen for at det virker.....et par delphi-programmer virkede også i første hug.......
Avatar billede wfarm Nybegynder
15. april 2002 - 21:25 #8
hæhæ, det jeg gerne ville have til at køre er Kazaa...
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. april 2002 - 21:29 #9
har de ikke lavet kazaa til linux? det syntes jeg da jeg så engang.
Avatar billede wfarm Nybegynder
15. april 2002 - 21:38 #10
hvis du kan finde ud af hvordet var og sende mig linket, tror jeg godt jeg kan lære at leve med det ;)
Avatar billede jepet Nybegynder
15. april 2002 - 21:42 #11
Det ville se pænt ud hvis du accepterede/afviste nogle af de mange svar du efterhånden har fået på dit oprindelige spørgsmål. Det, du er ude i nu, er jo i en noget anden retning end den du begyndte i...
Avatar billede wfarm Nybegynder
15. april 2002 - 21:47 #12
jepet -> Problmet er bare jeg ikke har fået noget at vide jeg ikke vidste i forvejen.. Så man kan nok diskutere meget og længe om hvorvidt jeg reelt har fået et svar endnu...

BTW: Jeg har fattet at du gerne vil have noge hurtige point....
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. april 2002 - 21:47 #13
Jeg kan ikke finde noget link, jeg mener bare at inden kazaa skiftede ejer der havde de en linux verision, men der er åbenbart noget helt andet jeg tænker på.
Avatar billede jepet Nybegynder
15. april 2002 - 21:54 #14
Jeg mener bestemt du har fået svar på det du spurgte om. Ingen kan vide hvad du ved i forvejen, hvis du ikke fortæller det, vel?
Hvis du vil have peer2peer-klienter a la Kazaa til linux, så skulle du da ha' spurgt om det! Check http://www.gnutelliums.com/
Avatar billede wfarm Nybegynder
15. april 2002 - 21:59 #15
den vil jeg godt lige point for!