Avatar billede loool Nybegynder
10. april 2002 - 13:39 Der er 14 kommentarer

SVHS ud af Grafikkort til TV.....bliver Sorthvid??

Jeg fatter det ikke jeg har prøvet at få mit skærmbillede over på et TV...Fra mit tvout grafikkort.
Men billedet bliver Sort Hvid...hvad skal jeg gøre??
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 13:43 #1
Ændre din scart-opsætning til svhs!
Virker det ikke, skal du have fat i en svhs til composite adaptor.
Jeg går ud fra at du bruger en scartadaptor!
Prøv eventuelt om det virker hvis du benytter ntsc i stedet for pal!
Avatar billede tsocm Nybegynder
10. april 2002 - 13:43 #2
Du skal sætte tv-out formatet til at være "pal"
Avatar billede simonhusby Nybegynder
10. april 2002 - 13:45 #3
Har du prøvet at være inde i skærm indstillinger og ændre noget af det..
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 13:45 #4
Du kan også selv bygge en svhs til compositadaptor ind i din scartadaptor, du skal dog bruge en 470pF karamisk kondensator og en vejledning!
Avatar billede loool Nybegynder
10. april 2002 - 13:45 #5
Ok....det er det eneste eller hvad??
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 13:45 #6
Kondensatoren koster ca. et par kroner i en elektronikforretning!
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 13:47 #7
Ja!
Kondensatoren skal indsættes mellem to af benene (det der sender lysstyrke (luminanse) og det der transmitterer farve (chrominanse)).
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 13:51 #8
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 14:01 #9
Du sætter så dit composit-kabel i din svhs-scartconverter, og vupti har du farve på skærmen!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. april 2002 - 14:07 #10
loool>> Dit fjernsyn understøtter ikke SVHS, derfor skal du bruge composite udgangen fra dit kort, eller en svhs -> composite -> scart adapter.

Kommer lige med en forklaring:
Forklaringen kan nemlig være at dit fjernsyn ikke understøtter svhs. Jeg går ud fra at du køre signalet ind i et scart stik. Der kan også være tale om at fjernsynet ikke er sat rigtigt op, men de fleste fjernsyn skifter selv mellem Svhs og composite i deres scart stik.

Du skal også sikre dig at video formatet står til PAL B og ikke NTSC eller andre PAL formater, dette gør du enten på kortet eller i en opsætnings menu for kortet.

Se nedenstående forklaring på forskellen mellem SVHS og Composite set igennem en scartstik adapter:

Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

Derfor er løsningen at bruge det gule Composite kabel eller købe et fjernsyn der understøtter S-VHS.

Man kan i nogle forretninger (har kun hørt om det ikke set det) købe en SVHS -> Composite adapter, dette vil også løse dit problem.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 14:09 #11
James svar er da vist en cut-and-paste fra et tidligere spøgsmål her på sitet!
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 14:09 #12
Lige som ovenstående kommentar fra undertegnede!  :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. april 2002 - 14:10 #13
mcfrede>> korrekt, jeg skrev det selv en gang, men det er meget at skrive, så nu cut and paster jeg det (jeg er den oprindelige forfatter) Og denne kommentar....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. april 2002 - 14:10 #14
;-)