Avatar billede orca Nybegynder
08. april 2002 - 15:35 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Nyt Grafikkort

Hej alle. Jeg skal til at købe et nyt grafikkort, mest fordi jeg har brug for flere ind/udgange, og ikke så meget selve kraften. Jeg har lige nu et GeForce 2 Pro med 64Mb ram. Det har kun en standard skærm udgang. Jeg overvejer nu at købe dette Hercules Radeon kort: http://europe.hercules.com/products/3dpAIW7500/techspecs_3dpAIW7500.php da jeg godt kunne bruge en TV Tuner, samt at jeg skal lave lidt amatørvideoredigering. Jeg har ikke brug for digitalt, altså bør jeg vel kunne køre video ind gennem S-Video indgangen, og ud samme vej ikke? Eller misforstår jeg brugen af indgangen? :). Er dette grafikkort et godt køb (2150,-)?

Mvh Mark
--
www.gameshots.dk
Avatar billede rvj Nybegynder
08. april 2002 - 15:39 #1
mine erfaringer siger mig at alt som ATI har rørt ved skal man holde sine fingre fra..
Avatar billede rvj Nybegynder
08. april 2002 - 15:40 #2
jeg ville nok hellere anbefale et kort med en nVidia chip i.
Avatar billede orca Nybegynder
08. april 2002 - 15:40 #3
Kan du uddybde det lidt og komme med en begrundelse?
Avatar billede rvj Nybegynder
08. april 2002 - 15:43 #4
altså jeg vil jo ikke sige at lige præcis det kort er noget lort, men alle de gange jeg har haft med et ATI grafikkort at gøre er det gået et eller andet galt! (enter at det køre dårligt, eller at det slet ikke køre.) hvor at jeg ikke har haft problemer med et kort med nVidia chipset på, jeg tror at mange ville råde dig til at købe en Asus kort, da det som reglt er kvalitet.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
08. april 2002 - 15:44 #5
ATI har et særdeles godt ry for 2d-billiedkvaliteten, og tv-out kvaliteten, så jeg ville ikke høre på rvj!
Avatar billede rvj Nybegynder
08. april 2002 - 15:46 #6
hvad med 3d? der har jeg haft mange problemer!
Avatar billede orca Nybegynder
08. april 2002 - 15:47 #7
mcfrede -> Nu nævner du kun 2d kvaliteten, betyder det at 3D kvaliteten ikke er værd at tale om ? :)
Avatar billede mcfrede Nybegynder
08. april 2002 - 15:47 #8
On-Board Connectors - DVI-I/ VGA
- Antenna
Cable Connectors • Output cable:
- S-VIDEO OUT
- Composite Video OUT
- S-PDIF Digital Audio OUT
- Stereo Line Audio Out (Jack 3.5mm)
• Input connector bloc:
- S-VIDEO IN
- Composite Video IN
- Stereo Line Audio IN (RCA)

hmm... der er vist både en svhs indgang og en svhs udgang, så hvorfor ville du bruge den samme? Det burde sagtens kunne lade sig gøre!
Avatar billede mcfrede Nybegynder
08. april 2002 - 15:48 #9
3d-kvaliteten skulle være på niveau med nvidia's, men det lod ikke til at du var interesseret i den.
Avatar billede rvj Nybegynder
08. april 2002 - 15:52 #10
jeg tror tit at det er en smags sag! Men jeg kører pt. med et ATI rage pro 128, og hvis jeg prøver at spille 3d spil med en opløsning over 640x480, så kaster den op, eller fryser. mcfrede >> har du hørt om det problem før?
Avatar billede mcfrede Nybegynder
08. april 2002 - 16:01 #11
Ja, det kaldes populært for "gammelt lort" tror jeg nok.
Spøg til side, jeg tror ganske simpelt ikke at et rage pro 128 er hurtigt til at køre nogen nyere 3d-spil. Det må da også have en del år på bagen det kort.
Avatar billede rvj Nybegynder
08. april 2002 - 16:01 #12
om ikke andet kan du selv kigge her
http://www.hardinfo.dk/tests/default.asp?select=grafikkort
der er nogen test's med forskellige grafikkort, jeg er ikke sikker på at lige præcis det grafik kort som du søger er der, men det kan måske
hjælpe dig med at få en helheds indtryk af de forskellige grafikkort.
Avatar billede rvj Nybegynder
08. april 2002 - 16:03 #13
mcfrede >> ja det kan du jo nok have ret i. Det sidder bare i en forholdsvis ny dell comp. så det burde ku' ku' noget.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
08. april 2002 - 16:04 #14
Til gengæld er de nye kort fra ATI (radeon VE/7500/8500) fuldt ud tilstrækkelige til at køre dagens spil, hvis ellers resten af ens hardware kan følge med!
Avatar billede mcfrede Nybegynder
08. april 2002 - 16:09 #15
Her er link til test af oprindeligt spørgsmål:
http://www6.tomshardware.com/graphic/02q1/020122/index.html
Avatar billede mcfrede Nybegynder
08. april 2002 - 16:12 #16
Det er vist et udemærket køb orca!
Avatar billede orca Nybegynder
08. april 2002 - 19:40 #17
Efter at have sat hovedet i blød i noget tid, og tænkt over det, har jeg besluttet mig for at droppe grafikkortet, og i stedet købe et separat videoredigeringskort, og et tv-kort for sig selv. Jeg er dog ikke i tvivl om at Radeon'en er pengene værd. Tak for svarene.

Mvh Mark
--
www.gameshots.dk