Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 01:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ram, hvordan får jeg computeren til at finde dem?

Jeg har netop sat nyt 256 rammudul i mit 3. ram slot. Jeg har ikke installeret/ændret på noget da jeg regnede med computeren selv ville finde rammene men den siger stadig 96 ram (hvilket er summen de to gamle ram muduler udgør)
Skal jeg selv oplyse computeren om rammene, eller er det fordi min computer ikke understøtter så mange ram?
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. april 2002 - 01:13 #1
Prøv at gå ind i BIOS, gem og afslut
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
06. april 2002 - 02:00 #2
Hvis det ikke er RAM af samme mærke, kan der nemt opstå problemer...! Du kan jo prøve at pille de gamle RAM-blokke ud og nøjes med at bruge den nye blok - hvis maskinen stadig ikke kan finde RAM'en, kunne det tyde på, at blokken er defekt!
Du kan også prøve at flytte blokken over i et andet slot; det kan også være, dit tredje slot er stået af/aldrig har virket...
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 02:44 #3
Har prøvet at have den siddende i alle tre slots alene, men det resulterede i der skete ingenting, først da jeg puttede de gamle ram i igen kom der billede på skærmen igen.

Kan dette kun skyldes rammene er defekte, eller kan det være fordi min computer ikke understøtter så mange ram? computeren er efterhånden over 3 år gammel
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
06. april 2002 - 03:23 #4
Det kan meget vel skyldes, at dit bundkort ikke understøtter den mængde RAM! Men RAM'en kan også være defekt...
Var jeg i dine sko, ville jeg se mig om efter en opdatering af bundkortets BIOS!

Hjælper dette ikke, er det nok en idé at få testet RAM'ne i en nyere computer, og hvis de virker, kan det være, du skal til at se dig om efter et nyt bundkort...
Hvad har du egentlig nu? (CPU, grafik, HDD) Forhåbentlig ikke en Scumpaq...?
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 03:27 #5
Pentium II 233, Voodoo 3 og hd'erne har været udskiftet for et års tid siden.
Avatar billede halifax Nybegynder
06. april 2002 - 05:34 #6
Jeg tror ikke på den med at computeren ikke understøtter så mange ram - du har trods alt 3 slot at gøre godt med.

Da PC'en ikke virker med den ny ramklods alene, uanset hvor du sætter den i, kan det kun skyldes
1. Den købte ram passer ikke til dit system
2. Den købte ram er defekt.

I manualen til dit bundkort kan du se, hvilken type ram du kan bruge.
De ny ram bør du få testet i forretningen. Få dem byttet til noget, du kan bruge, elelr få pengene tilbage.
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 08:42 #7
Det er sd ram jeg har købt, ligesom dem der allerede sidder i computeren, så derfor burde computeren da understøtte dem. Det er PC133 ram, mens de gamle vist var PC100, men de burde vel stadig virke da de sad i alene?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
06. april 2002 - 11:58 #8
RAM'ne burde virke, hvadenten de er PC100 eller PC133; mig bekendt er PC133 bagud-kompatibelt, og det skulle da også undre mig om en RAM-blok var konstrueret sådan, at den ikke kunne klare at blive clock'et NED?!?!?
Avatar billede intel4004 Novice
06. april 2002 - 16:16 #9
Måske understøtter dit bundkort kun 128MB sdram-moduler, så du max kan installere en systemhukommelse på 384MB? Det er også set at ældre chipset ikke kan lide at man blander enkelt og dobbelt-sidet ram-moduler(hhv. chips på den ene eller begge sider).

De købte ram kan selvfølgelig også være defekte.

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
06. april 2002 - 16:16 #10
...
Avatar billede nbn Nybegynder
07. april 2002 - 02:47 #11
Var lige inde og tjekke infoen om bundkortet på fabrikantens hjemmeside

Memory Three 168pin DIMM sockets
Support up to 384MB SDRAM
Support up to 768MB EDO DRAM  ..

Så intel4004 du må have ret.. 3 x 128 som max
Avatar billede intel4004 Novice
07. april 2002 - 11:53 #12
Måske...men åbenbart kan(kunne måske) man også få EDO ram i DRAM moduller(EDO ram i DIMM sokler). Har dog aldrig hørt om dette før nu...
Har du nogle SIMM sokler på bundkortet?

Intel4004
(Takker for point)