Avatar billede t.lunde Nybegynder
02. april 2002 - 13:23 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

hvad er bedst??

Hvad er bedst for computeren og pengepungen?? At en computer står tændt i flere dage i træk og arbejder, eller at man slukker den hver aften inden man går i seng, og så starter den igen om morgenen?? Hvad er bedst økonomi mæssigt??
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 13:24 #1
Det er billigst at slukke den, da du sparer en del strøm.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
02. april 2002 - 13:27 #2
Det er bedst og billigst at slukke for den. Du spare strøm, og du har ikke så meget slitage på computeren. Det koster jo også!
Avatar billede angel82 Nybegynder
02. april 2002 - 13:28 #3
Det er meget billigere at slukke den, for jeg satte en måler på min computer da jeg havde den tændt 24 timer i døgnet, og det kostede omkring 1500 kr. om året selv om jeg slukkede min skærm hver gang jeg ikke brugte den.... Så nu er jeg begyndt på at slukke den hver aften!!!

Angel82
Avatar billede darkside Nybegynder
02. april 2002 - 13:28 #4
Hm jeg er ellers ret sikker på en computer har bedst af at stå tændt hele tiden :)
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
02. april 2002 - 13:29 #5
darkside, med hvilken begrundelse?
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
02. april 2002 - 13:30 #6
Hvis maskinen står tændt hele tiden, så vil der være noget mekanisk slid på harddiskene og blæserne, men ellers kan man generelt sige om elektronik, at det har bedst af at stå tændt hele tiden - Fordi at metal udvider sig når det bliver varmt og trækker sig sammen igen, når det bliver koldt.

Hvilket betyder, at hvis du tænder og slukker din maskine, så vil komponenterne udvide sig og trække sig sammen igen...

Økonomisk set, så er det klart billigst at slukke sin computer :-)

Den generelle levetid på en computer er ret høj - set elektronisk... Men jeg har endnu ikke hørt om nogen, hvis computer er gået kold pga. kulde/varme sammentrækninger... Folk har somregel fået en ny computer inden :-)

Så for at forsøge at svare lidt kortere - sluk du trygt din maskine... Komponenterne holder længere end du orker :-)

Alternativt, så kan du bruge power savings - Lad computeren slukke for dine harddiske og din skærm efter et stykke tid :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 13:30 #7
darkside-> teoretisk set har du ret idet elektronik slides meget, når det varmes op, men økonomisk set opvejes slitagen af besparelsen i strøm.
Avatar billede darkside Nybegynder
02. april 2002 - 13:31 #8
karstenlaursen, ak ja hvis jeg nu bare kunne huske det..
Avatar billede darkside Nybegynder
02. april 2002 - 13:32 #9
Dang, det var sådan det var, så fik jeg genopfrisket min hukommelse :)
Avatar billede t.lunde Nybegynder
02. april 2002 - 13:35 #10
tak for svarene!