Avatar billede crazynight Nybegynder
30. marts 2002 - 19:07 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med denne hårde "nød"!!!

Vi har en IBM Aptive PC. Model 2148, tror jeg. AMD K6 processor osv.

Efter vi har installeret Win XP på den (som kører ok), "glemmer" den at installere drivere til cd-rom og brænder. Det vil sige......nogle gange gør den.

HVIS man starter XP MED en skive i et eller begge drev, virker de når XP er loadet. Hvis man IKKE har en skive i, er der kun én måde at få dem til at virke på og det er at slette dem fra enhedshåndtering for så at lade XP "finde" dem igen, hvilket den gør og så virker det. Lige ind til man booter næste gang uden skive i.

Er der nogen der kan hjælpe os, så hører vi gerne nogle gode bud.

Humlen er altså: XP kan kun benytte cd-drev/brænder hvis man har en skive siddende i under opstart. Hvorfor?
Avatar billede crazynight Nybegynder
30. marts 2002 - 19:10 #1
Vores egen første indskydelse var at der måske ikke var ram nok i og at XP derfor tænkte "Nåh, for lidt ram....vi dropper drevene, med mindre der sidder en skive i, for det signalerer jo at brugeren VIL bruge dem" :-)

Mere ram var dog ikke løsningen.

Vi overvejede også om det kunne være pga. en for gammel bios, men det har vi ikke vidst hvad vi skulle gøre noget ved....på en Aptiva kan man ikke (såvidt VI ved) komme ind i cmos setup, ligesom på alle andre pc'er.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. marts 2002 - 19:12 #2
prøv at sætte den (brænderen) som Master med jumperen.
Avatar billede crazynight Nybegynder
30. marts 2002 - 19:13 #3
Men det virkede jo under win98? Skulle XP kræve ændring af jumperopsætning??
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. marts 2002 - 19:17 #4
prøv, der er stor forskel på hvordan de 2 systemer virker.

Det er da også muligt at du skal ha' nye drivere der kan bruges under WinXP.
Avatar billede crazynight Nybegynder
30. marts 2002 - 19:19 #5
Der er to cd-drev: 1 cd-rom og 1 cd-brænder (og selvfølgelige en hd). Mener du at brænderen skal være master og hd + cd-rom være slaver??
Avatar billede crazynight Nybegynder
30. marts 2002 - 19:20 #6
....og driverne er jo ok for så vidt at drevene virker, blot man husker at have en skive i under opstart.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. marts 2002 - 20:03 #7
prøv at sætte den som master på den Sekundære controller
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. marts 2002 - 20:04 #8
virker det ikke, sætter du det tilbage, men så prøv om bios kan Autodetecte drevene.
Avatar billede techno_dk Nybegynder
30. marts 2002 - 20:08 #9
har du prøvet at kigge her? http://www.ibm.com/support/
Avatar billede halifax Nybegynder
31. marts 2002 - 05:23 #10
Sjovt, der har været spm. med lignende probs før. Det var vel ikke også fra dig, crazynight?
Jeg ved ikke om dér, blev fundet en løsning/forklaring på problemet. Så lytter med her.
Avatar billede crazynight Nybegynder
31. marts 2002 - 09:24 #11
Halifax-> jo, det var også mig, men her nåede vi ikke frem til andet end ET forslag om at slette drevene for så at lade XP opdage/installere dem igen.
Avatar billede crazynight Nybegynder
31. marts 2002 - 09:26 #12
Retaxes-> ved du hvordan man kommer ind i BIOS på en Aptiva. Man kan i hvertfald ikke boote op og trykke eks. DEL eller F2, som man normalt gør. Der står bare APTIVA ud over hele skærmen og [knips] hopper den over i Win XP start.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2002 - 11:54 #13
nej, det ved jeg ikke!
Avatar billede techno_dk Nybegynder
31. marts 2002 - 15:00 #14
jeg tror du skal trykke F1 for at komme ind i bios'en http://www-1.ibm.com/support/manager.wss?rs=0&rt=0&org=psg&doc=RMIE-3FZDCA
Avatar billede halifax Nybegynder
31. marts 2002 - 15:25 #15
På min Aptiva model 2137 skal bruges F1 for bios tilgang. Der er ikke mange valgmuligheder, ihvertfald i min bios. Det er måske en fordel  :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2002 - 16:36 #16
siemens pc'er har det på samme måde med F1 kan jeg huske.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 02:27 #17
Sidder dine drev sådan her ?  Ellers prøv det

Primær Ctrl: HD (Master
            CD-Rom (Slave)

Sekundær CTRL: Brænder (Master)
Avatar billede crazynight Nybegynder
01. april 2002 - 11:16 #18
Ingen af forslagene har hjulpet endnu....
Avatar billede bangshof Nybegynder
03. april 2002 - 09:53 #19
nu har du selvfølgelig prøvet med andre drivere, end dem du hele tiden har brugt, ellers prøv med andre end dem, derefter prøv at tage drevene fra og start så xp op, sluk den ned igen og sæt  drvene til igen, det kunne mange gange hjælpe under win 98, men ved ikke om det gør under xp, du skal også prøve at kører en kompabilitets test, og se om dine drev er understøttet af xp da den er meget kræsen med hardware, især brændere, pøv også kun at sætte det ene drev til
Avatar billede crazynight Nybegynder
21. april 2002 - 11:07 #20
Intet hjalp - vi køber en anden pc :)