Avatar billede kjako Nybegynder
28. marts 2002 - 21:35 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Autosum

I Excel kan man sammenlægge en række tal med funktionen autosum. Hvis man indsætter en ny række lige ovenover summen, ændrer Excel i de fleste tilfælde formelen automatisk, således at der i summen også medregnes den nye række og summen derved bliver korrekt. Men i mange tilfælde sker ændringen ikke automatisk, men man skal selv ændre formelen, således at den nye række bliver medregnet. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvorfor det ikke altid sker automatisk? (Jeg anvender version 2000).

M.v.h.
Kjako
Avatar billede mugs Novice
28. marts 2002 - 21:55 #1
Nu er Excel ikke lige mit område, men efter 1 enkelt forsøg:
=SUM($A1:$A6)
giver altid summen af samtlige kolonner, også efter indsættelse af nye rækker.
mens:
=SUM(A1:A6)
kun giver summen af cellerne A1 til A6

Jeg tror det hedder absolutte referencer.
Avatar billede iq-n Nybegynder
28. marts 2002 - 21:57 #2
Microsoft's produkter er utilregnelige (er måske en personlig mening).

Har du problemer med at rette det?
Avatar billede jkrons Professor
28. marts 2002 - 23:16 #3
Faktisk bør det være sådan, at hvis du har =SUM(A1:A6)og indsætter en række lige over formlen (altså indsætter en ny række 7, så formlen flyttes fra a7 til a8) , skal denne nye række IKKE komme med, da den ligger uden for sum-området. Hvis du derimod indsætter nye rækker "inde i området", dvs. mellem a1 og a6, kommer de med.

Og det er så vidt jeg ved helt bevidst fra MS side.
Avatar billede kjako Nybegynder
28. marts 2002 - 23:30 #4
Mugs: Jeg har prøvet at indsætte $-tegn i formlen, men det gør ingen forskel. Det er stadig sådan, at formlen ikke altid ændres, når en ny linie indsættes.

Ig-n: Det er ikke noget problem at rette formlen, men det er et problem, hvis man glemmer det.

Jkrons: Jeg synes, at formlen automatisk bør ændres, hvis man indsætter en ny række 7. Tallet i række 7 skal jo også med i sammentællingen. Det ser lidt sjusket ud, hvis f.eks. aktiver og passiver i et regnskab ikke balancerer.

M.v.h Kjako
Avatar billede iq-n Nybegynder
29. marts 2002 - 02:07 #5
takker, selvom jeg ikke var til megen hjælp
Avatar billede jkrons Professor
29. marts 2002 - 10:32 #6
Kjako> Jeg er helt enig i, at det burde være som du skriver, men en ting er hvad VI synes, en anden ting hvad MS gør!
Tak for point!