Avatar billede stinep Nybegynder
28. marts 2002 - 03:27 Der er 7 kommentarer

Walkietalkie-station...

Jeg har gravet min fars gamle walkietalkie-station frem, og efter omstændighederne virker den fint (endnu)...

Men hvad kræver det, før jeg kan sende af tilladelser osv?

Og hvad er egentlig meningen i at have en walkietalkie-station, og bruges de stadig i dag?
Avatar billede virvelvar Nybegynder
28. marts 2002 - 03:54 #1
Hvad fanden er en Walkie Talkie station, det må have været før min tid*GG*
Avatar billede 7th Praktikant
28. marts 2002 - 05:00 #2
Er det ikke sådan en tingest så man kan komme i kontakt med de forskellige walkietalkie fans rundt om i verdenen ved at dreje ind på forskellige kanaler og så lytte sig frem ?
Avatar billede kick Nybegynder
28. marts 2002 - 07:19 #3
Det kommer lidt an på hva for en station det er.Hvis der er en 40 kanalers FM 27mhz kan du/må du godt send uden tilladelse.Men hvis
det er 144mhz 10meter 60meter 80meter osv kræver det at du har licens.Jeg ved ikke om der er mange på men da jeg startede i 1988 var der rigtig mange på men nu ved jeg sgu ikke.Hmm det kan være
men skal en tur op på loftet og hente sit grej ned igen.

KICK
Avatar billede foodear Praktikant
28. marts 2002 - 08:51 #4
For at bruge en 27 Mhz Walkie skal du være fyldt 15 år, ikke andet..
Avatar billede grinderslev Praktikant
28. marts 2002 - 09:27 #5
Du må benytte en almindelig 40 kanalers Walkie, såfremt den er mærket med et PT godkendelses skilt. Der må selvfølgelig ikke være foretaget ændringer i den, så den kan sende med større effekt end den tilladte (FM=4W AM=500mW). Ud over det er der ingen restriktioner, bortset fra at du naturligvis selv er forpligtiget til at sikre dig at den ikke forstyrer andre.

Du kan læse mere på Telestyrelsen's hjemmeside: www.telestyrelsen.dk
Du kan også læse lidt om det her: http://www.tst.dk/dk/love_regler/b11785_01.pdf
Avatar billede stinep Nybegynder
28. marts 2002 - 11:20 #6
Jeg ved ikke lige hvad det er jeg har her, men det er en "Uniden Pro 420e, P&T" med et "tilladelsesnummer"... 'CEPT,PR-27/DK/8818 A'

Medfølgende er der en ca 60 - 70 cm høj antenne på fod...

Er den lovlig? Og er det vare at gå i gang, så?
Avatar billede foodear Praktikant
29. marts 2002 - 12:46 #7
Det er en "alm" Walkie der sender på 27 Mhz båndet du har der, så gå du bare i gang, men hvis du vil være "helt" sikker, så kontakt den nærmeste Walkie klub (find dem i tlf. bogen)og spørg dér.
/Foodear