Avatar billede zenile Nybegynder
26. marts 2002 - 18:40 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Test af WAP-site?

Er der nogen der gider at teste et wapsite jeg har lavet for en ejendomsmægler? Man kan bestille salgsopstillinger via PDF eller få dem tilsendt med posten og i skal bare prøve det hele - der bliver selvfølgelig kun afsendt salgsopstillinger med pdf og ikke med posten (i testfasen).

Jeg har prøvet på et par telefoner og en emulator, men ville gerne have et lidt større testgrundlag.

I må meget gerne sige hvis der er noget der bør laves om eller (selvfølgelig) hvis der er noget der ikke virker.

Adressen er:
http://liebhaveri.dk/wap/

/zenile/
Avatar billede dmcn Praktikant
26. marts 2002 - 18:51 #1
Grundet min i forvejen store telefonregning blev det en meget kort test, men følgende lagde jeg mærke til:
Et fint logo når siden loader først, men jeg betaler pr. sekund jeg er opkoblet, og jeg gider ikke spilde penge på noget så ligegyldigt.
Teksten om firmaet er alt for lang. Igen, ikke noget jeg gad læse på min telefon. Tænk altid på, at netop mht. wap er tid penge, så kort og kontant info, samt information om hvor mere kan findes.
På siden hvor salgs-info om huset står er der for mange mellemrum og linieskift. Jo mindre det fylder, jo hurtigere er det at hente og læse.

Ellers et pænt og overskueligt site - så pænt som wap nu kan være. :P

Testplatform: Nokia 6210.
Avatar billede speedy Nybegynder
26. marts 2002 - 18:58 #2
Hej, jeg har lige prøvet siden på min Nokia 6210 og den er pæn og overskuelig!

Men problemet er bare at jeg var inde i menuen "sælg dit hus" og skulle udfylde formularen med navn, telefonnummer og email. Men jeg kunne ikke finde en submit-knap ?!?

Så jeg kunne ikke teste om det med at den sender PDF med email...

Hvis du fortæller hvordan jeg gør skal jeg nok prøve igen...

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
26. marts 2002 - 19:11 #3
Ups, jeg fandt submit-knappen :)

Jeg har nu været inde og søge på en bolig og fundet en jeg læste om. Nede i bunden kunne man så "læse mere" eller "bestille PDF'en" og jeg valgte at læse mere, men i bunden af den efterfølgende side var der IKKE et link til "bestil PDF" Hvilket der helt klart burde være...

/SpEeDy
Avatar billede janegil Nybegynder
27. marts 2002 - 09:48 #4
Tester med OpenWave UP simulator 4.1 via deres GW på devgate2.uplanet.com:
http://liebhaveri.dk/wap/search.asp?step1 vises ikke danske bokstaver. Det skyldes at du ikke har angitt ISO-8859-1 som encoding, start siden med
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
(eller sørg for å få spesifisert encoding i headeren, se din egen header på http://www.garshol.priv.no/cgi-bin/httptest.py?URL=http%3A%2F%2Fliebhaveri.dk%2Fwap%2Fsearch.asp%3Fstep1&REQTYPE=GET)

Ellers tviler jeg på hele konseptet, hvem i all verden kjøper hus så impulsivt at de starter letingen på WAP? Sats heller på å hjelpe folk til å finne fram til visningen, og til å holde dem i ilden under budgivingen.

"Unexpected element (before or at line 13)"

URL var nok
"http://liebhaveri.dk/wap/show_bolig_salgs.asp?hID=171&Type=pdf"
Avatar billede janegil Nybegynder
27. marts 2002 - 09:57 #5
Klarte ikke eå reprodusere "Unexpected element". Fikk et brev, det risikerer å stoppe i spam-filteret fordi det er merket med "høyeste prioritet".

På den annen side, kjøper jeg hus på WAP, så har jeg altså dårlig tid. Får bare håpe at saksbehandleren i banken legger merke til at jeg er manisk depressiv FØR jeg får utbetalt lånet.

Hva med god gammeldags SMS? Hvis jeg har gitt et bud, så sender du meg en SMS hver gang du vil ha meg til å tro at noen har budt over?
Avatar billede zenile Nybegynder
27. marts 2002 - 10:08 #6
Jeg skal nok vende tilbage med mere fyldestgørende svar lidt senere. Og tak for svarene ;-)

janegil >> Jeg har lige siddet og rodet lidt med formularerne, fordi de virkede ikke på www.wapemulator.com 's emulator. Og den vil jeg bruge til at demonstrere wap-sitet på selve websitet. Det skulle gerne virke nu.

Mht. konceptet - så skal det opfattes mere som en gimmick, og som: nu er vi også på WAP, ikke mere end det. Jeg forventer slet ikke nogen besøgende, men har heller ikke brugt meget tid på sitet, det hele hentes jo fra samme db som websitet.

"Hva med god gammeldags SMS? Hvis jeg har gitt et bud, så sender du meg en SMS hver gang du vil ha meg til å tro at noen har budt over?"
Det er en er fin ide, men det er trods alt meget sjældent at der er auktioner over husene + vi prøver med vold og magt at undgå dem hvis vi kan. Desuden sælger vi hovedsagligt liebhaver-boliger, så det er måske ikke den rette måde at gøre det på :p

/zenile/ (som vender tilbage lidt senere, men værdsætter svarene indtil nu)
Avatar billede zenile Nybegynder
27. marts 2002 - 16:26 #7
Jeg svarer lige på de ting der er kommet, men jeg lader spørgsmålet stå åbent - der skulle gerne komme lidt mere ud af det :)

n0rmality >> Tak for rosen. Mht. til logoet har jeg bedømt at det var vigtigere at "brande" firmaet en lille smule, end at brugeren må bruge et ekstra sekund. Der er der jo ellers ikke meget plads til branding, og de skulle gerne kunne huske at det var _os_ de besøgte - ellers er hele ideen jo røget.

Teksten om firmaet er i mine øjne også ligegyldig, men hvis man gerne vil læse om os, så går man derind, og så får man også en masse tekst. Ellers kan man bare lade være med at gå derind.

Mht. mellemrum og linieskift, så er teksten jo hentet fra DB ligesom på websitet. Hvis jeg fjerner mellemrum og linieskift, står det hele ud i en smøre - det er heller ikke brugervenligt.

Mange tak for hjælpen

speedy >> Jeg fandt ud af i går aftes hvordan jeg kunne lave en synlig "submit"-knap istedet for den indbyggede. Det er nu ændret i brugervenlighedens navn :-)

Du har helt ret i at der selvfølgelig skulle være et link i bunden af den side - det havde jeg glemt, og det er rettet nu. Spørgsmålet er, om der også skal være en "tilbage-knap" - eller om folk bruger den på telefonen?

Tak for hjælpen

janegil >>

encoding - det havde jeg vidst ikke lige tænkt på - det er rettet nu.
PDF'er udsendt fra os er sendt med "Høj prioritet" da det er noget folk selv har bestilt, og vi ikke ønsker at det skal gå tabt mellem alle de andre mails som folk modtager. Jeg vil meget gerne høre argumenter for eller imod omkring dette, da jeg selv er i tvivl.

Som jeg skrev tidligere, er det ikke meningen at folk skal "købe bolig via WAP" eller at WAP-sitet er rettet mod folk med meget dårlig tid. Det er nærmere en gimmick - og hvis nogle har lyst til at se om vi har fået noget nyt til salg (15 nyeste), så har de muligheden for det medens de er i sommerhuset eller i toget/bussen. Men som sagt - jeg regner ikke med at det her lægger serveren ned ;-)

Hvis i finder på mere, eller hvis i er uenige med mine synspunkter er i velkomne til at respondere og argumentere.

Hvordan syntes i at forholdet mellem skriftstørrelser, tydeligheden af links, menu osv. fungerer?

/zenile/ (der venter lidt med at dele point ud)
Avatar billede zenile Nybegynder
16. april 2002 - 15:54 #8
Ja, der sker jo ikke så meget, så jeg lukker spørgsmålet igen. Jeg håber at det er iorden at jeg ikke deler alle pointene ud  - det blev jo ikke den store test eller diskussion jeg havde håbet på (og regnet med).

/zenile/