Windows 2000 indeholder to reparationsmuligheder af opstartsmiljøet: Manuelt eller Hurtig reparation.
For at få frem disse reparationsmuligheder skal du boote fra Windows 2000 setup CD og vælge R for at reparere og igen R for at gå ind i "Emergency Repair" processen. Når du kommer derhen vil du have følgende valgmulighed:
Manuel Reparation : Her bestemmer du selv hvad der skal reparerer, tryk M.
Hurtig Reparation: Der vil automatisk blive repareret, tryk F.
Manuel Reparation Den manuelle reparation giver mulighed for følgende:
[X] Verify Windows 2000 system files
[X] Inspect Boot Sector
1. Inspect Startup Environment: Med dette valg kan du checke ARC stien i boot.ini filen til den Windows 2000 partition og %systemroot% (\WINNT) mappen. Det gør den ved at checke Setup.log på Emergency Repair Disken gennem at læse følgende værdi:
Hvis boot.ini filen mangler, så vil der automatisk oprettes en ny med en korrekt ARC sti.
Hvis boot.ini eksisterer i forvejen vil ARC stien blive kontrolleret og om nødvendig opdateret.
2. Kontrollere Windows 2000 system filer Dette valg kontrollerer at hver enkelt fil i Windows 2000 system/boot partition er oppe og svarer til de filer der oprindelig blev installeret. Dette inkluderer; Ntlrd
Ntdetect.com
Arcldr.exe
Arcsetup.exe
som bruges til at boot forskellige styresystemer.
Den valgfrie Ntbootdd.sys fil bliver aldrig kontrolleret.
Reparationen udfører denne kontrol ved at kontrollere Setup.log filens "cyclical redundance check" (CRC) værdi for hver enkelt fil. Hvis nogle filer mangler eller er ødelagt, bliver du bedt om at erstattet med en ny eller hoppe over.
Hvis du svarer ja til at erstatte, skal du enten have Windows 2000 installations CD-ROM eller en disk der indeholder erstatninger til de ødelagte eller manglende filer.
3. Inspect Boot Sector Ved at sætte hak her giver dig mulighed for at reparere den aktive system partitions opstarts sektor og geninstallerer boot loader funktionaliteten. Hvis det er en FAT eller FAT32 partition og den indeholder en "ikke-Windows 2000" boot sektor, så vil denne reparationsmulighed oprette en ny Bootsect.dos fil som kan bruges for at dual-boote med MS-DOS, Windows 9x, hvis disse OS'er var installeret i forvejen.
Hvis du har valgt "Inspect Startup Environment" og en ny Bootsect.dos fil bliver oprettet, så vil Reparationen tilføje følgende i Boot.ini filen:
C:\ "Microsoft Windows"
OBS! Den Manuelle Reparation giver dig ikke mulighed for at reparere Windows 2000 registry filer.
Fast Repair (Hurtig Reparation) Hurtig Reparation udfører alle reparationer som i Manuel Reparation, men du bliver ikke spurgt i forvejen. I tillæg vil den Hurtige Reparation forsøge at laste hver Windows 2000 registry fil (SAM, SECURITY, SYSTEM og SOFTWARE). Hvis en registry fil er ødelagt eller ikke kan lastes, så vil Reparationen kopiere den manglende eller ødelagte registry fil fra %Systemroot%\Repair mappen til %Systemroot%\System32\Config mappen.
På grund af at Hurtig Reparation kan erstatte registry filer med dem fra %Systemroot%\Repair mappen, så må du regne med at nogle deler af styresystemet kan blive erstattet med filer der blev installeret den gang styresystemet blev installeret. Hvis dette skulle ske, så skal du genetablere nye registry data fra din sidste backup eller manuelt kopiere en nyere version af registry filerne fra; %Systemroot%\Repair\Regback mappen eller
%Systemroot%\System32\Config mappen ved hjælp af Windows 2000 Recovery Console. De filerne der befinder sig i \Regback mappen er fra den sidste gang du oprettet en Emergency Repair Disk og valgte at også tage backup af registry filerne.
Generelt
Både Manuel Reparation og Hurtig Reparation starter med at gennemføre en kontrol af System/boot filerne. Hvis et filsystem problem bliver opdaget og rettet i denne del af Reparations processen, så kan det være at du skal genstarte computeren og starte en ny Reparations proces før den virkelige reparations proces finder sted.
john_stigers > hvis du ligger mærke til det er goulduck's indlæg kun en kommentar, sikkert pga. han har lagt mærke til at jsb ikke kunne komme ind på det link du gav ham...
Med andre ord: tror ikke du behøves at frygte at goulduck "stjæler" dine point... han ville sikkert bare være lidt hjælpsom
Nej nej ... bare skyde skylden på mig .. og når i så kan se det er jeres fejl, så er det straks Ekspertens skyld. Men man kunne vel heller ikke forvente andet fra jeres side, vel?
Jeg har desværre prøvet alle de forslag i kommer med uden at det hjælper. Nu er brugeren blevet så utålmodig at han vil geninstallerer maskinen så alt dette for ingenting.
Så kommer problemet med points, for jeg synes jo selv at det er irriterende når spørger bare selv tager dem igen.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.