Avatar billede beldring Nybegynder
11. marts 2002 - 17:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

UNIX eller Windows???

Hej.
Jeg ville høre, om der er nogen, som kan fortælle mig fordele/ulemper ved henholdsvis Windows, og Unix-servere(?)

Er der forskel på kodningen?

-Er Unix sværere at finde ud af? (der skal man f.eks. CHMOD'e filerne osv.)

-Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Med venlig hilsen:
Daniel
Avatar billede jdr_lundgren Nybegynder
11. marts 2002 - 17:08 #1
Hvis du skal køre servere så er Linux faktisk bedst. Linux er mere brugervenlig end UNIX, og med 8 command prompt (standardt) er det mere "åbent" end Windows. Desuden er Linux også et shareware (frit) og kan downloades fra : http://www.linux.com  <- håber det kan hjælpe :)
Avatar billede darkside Nybegynder
11. marts 2002 - 17:10 #2
Du mener vist freeware :)
Avatar billede beldring Nybegynder
11. marts 2002 - 17:10 #3
Jamen jeg har webhotel på www.azero.dk !
Avatar billede thaufer Nybegynder
11. marts 2002 - 17:20 #4
Det du mener er at du står og skal vælge om du vil have Unix eller Windows på dit webhotel, right?

Hvis det er tilfældet kan jeg kun anbefale Unix-serveren. Men det siger jeg selvfølgelig fordi jeg er php-geek.

Hvis du ikke aner hvad ASP eller PHP er, og kun kender til HTML, så tag UNIX-serveren - bare for sikkerheden, stabiliteten og apache-serveren.

azero har desuden også nogle udemærkedede vejledninger til brug af unix. Med dem kan du hurtigt komme op at køre med en unix.
Avatar billede jdr_lundgren Nybegynder
11. marts 2002 - 17:22 #5
darkside<<< Nej shareware betyder at alle deler det "share".
Avatar billede foodear Praktikant
11. marts 2002 - 17:24 #6
"Linux is just like a wigwam, no windows, no gates and an apache inside!"
Undskyld!
/Foodear
Avatar billede bone_head Nybegynder
12. marts 2002 - 09:21 #7
Hmm, så vidt jeg kan se er Linux hverken freewere eller sharewere! Linux er udviklet under GPL (http://www.linux.org/info/gnu.html). Så vidt jeg ved fordrer hverken freeware eller shareware at f.eks. sourcekoden vedlægges det kræver GPL. Desuden bruges shareware generelt til at lade brugeren prøve et program i en kort periode (typisk 2-4 uger) hvorefter man skal betale en mindre sum penge. Ved GPL er alt gratis og frit tilgængeligt, og bruges bare en enkelt del af et GPL program i et nyt program er dette automatisk også GPL.

GPL er den eneste lisensform der dur! Hvis der var flere der brugte den var vi fri for firmaer som micro$oft der trækker det generelle software kvalitetsniveau pinligt langt ned!
Avatar billede bone_head Nybegynder
12. marts 2002 - 09:23 #8
PS. Jeg er helt enig med jdr_lundgren, Linux er det helt rigtige valg til en server. Alt hvad du overhoved kan få brug for er gratis.
Avatar billede thaufer Nybegynder
13. marts 2002 - 21:32 #9
Takker for pts.. ;)

/thaufer
Avatar billede the_email Nybegynder
13. marts 2002 - 21:37 #10
kan man hante Unix, over nettet, altså lovligt.
Avatar billede thaufer Nybegynder
13. marts 2002 - 21:39 #11
Avatar billede thaufer Nybegynder
13. marts 2002 - 21:40 #12
det er det system a0 kører med
Avatar billede the_email Nybegynder
13. marts 2002 - 21:45 #13
tak; vil du have et par point.