Avatar billede jenneren Nybegynder
07. marts 2002 - 03:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

finder ikke brænder

Jeg har installeret en ny master harddisk på min pentium 2 computer. jeg har indstalleret windows 98 på den efter formatteringen. Alt ser fint ud, bortset fra at computeren ikke kan se min brænder. Brænderen sidder på IDE secondary som slave, mit CD-rom drev sidder som master her.
Skal jeg pille ved BIOS-opsætningen eller hvad?
Brænderen har fungeret fint, da min gamle HD stadig virkede.
Avatar billede manon Nybegynder
07. marts 2002 - 03:07 #1
Tjek dine IDE kabler og se om de sider korrekt vendt og helt inde.
Avatar billede manon Nybegynder
07. marts 2002 - 03:08 #2
Hvad men dine jumper på HD´er og Drev ? Er de også sat korrekt ?
Avatar billede manon Nybegynder
07. marts 2002 - 03:09 #3
Det er ikke altid en fordel at have cd-rom drev og cd-brænder på samme IDE - for hvis du skal kopiere "on the fly"/"direkte" duer det ikke.
Avatar billede manon Nybegynder
07. marts 2002 - 03:10 #4
ide1 > HDmaster > cd-drev
ide2 > cd-brænder
Avatar billede manon Nybegynder
07. marts 2002 - 03:13 #5
hmmm...hvad mere kan vi finde på ....*s*

Du burde ikke rode i din bios, den burde være sat op til at genkende din brænder.
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 03:13 #6
Du kunne jo lige lade din bios sanne dine IDE porte, for at se om maskinen kan finde den på den måde.
Bagefter kan du jo prøva at lade Windows søge efter nyt hardware inde fra kontrolpanelet.
Avatar billede jenneren Nybegynder
07. marts 2002 - 03:45 #7
grinderslev - Hvordan lader jeg min bios scanne IDE portene?
Jeg har prøvet at gå ind og vælge auto på secondary porten
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 04:01 #8
Det er også sådan man gør det...
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 04:15 #9
Kan du så få Windows til at finde den nu?
Avatar billede peet-49 Novice
07. marts 2002 - 08:46 #10
Du skal gå i enhåndshåndtering, se efter, om du har IDE dualinfo, det kunne jo være, at du ikke har fået indlæst alle driverne til bundkortet, så kan maskinen kun finde master.
Avatar billede jenneren Nybegynder
23. marts 2002 - 00:01 #11
Undskyld den sene tilbagemelding. Jeg fik løst mit problem ved at sætte brænderen som master på secondary porten og CD-rom drevet som slave. Før sad jumperne omvendt og det burde vel også virke, men... sådan er der så meget. Manon var inde på noget af det rigtige, så han bliver forkælet lidt med 120 points (nogen ska' jo ha' dem... brug dem nu fornuftigt ikke!;))