Avatar billede ^chips^ Nybegynder
28. februar 2002 - 13:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Terminering af SCSI..?

Hej..

Jeg har lige købt lidt nye stumper til min PC..

Havde 40x Plextor SCSI CD-ROM og 8/2/20x Plextor SCSI Brænder på en Adaptec AHA-2940AU SCSI Controller..

Sammen med de nye dele købte jeg en 18,4 GB Maxtor Atlas™ 10K II 10.000rpm SCSI Harddisk, som kører Ultra160.. Det understøttede det gamle SCSI kort ikke, så jeg købte et Adaptec AHA-19160 controller i stedet..

Harddisken er sat på sit eget Ultra160 kabel, og virker fint nok.. Så tog jeg mit CD-OM og brænder og satte på dens Ultra 50 pin port, uden at røre nogle jumpere, for det har jeg aldrig gjort på det gamle.. Men nu når jeg booter, så siger den at der er for mange enheder termineret på dens bus..?

Aner INTET om SCSI..

Nogen der ka' hjælpe..?
Avatar billede zenze Nybegynder
28. februar 2002 - 19:35 #1
Yes, har selv en AHA-19160. Du skal kun terminere den sidste enhed i kæden. Dvs. at du skal sætte jumper til ikke teminered på den første enhed. Hvis det er brænder, så omstil den, og så virker det!!
Avatar billede zenze Nybegynder
28. februar 2002 - 19:36 #2
terminered -> termineret
Avatar billede zenze Nybegynder
28. februar 2002 - 19:39 #3
Kablet du skal bruge til U160 HD'en skal selvfølgelig være den LVD-type, som er splittet op på langs, og terminatoren er sådan en firkantet én, som hænger i stikket for enden, - men det grej har du sikkert allerede.
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
28. februar 2002 - 20:27 #4
Jow, det kabel har jeg... fulgte med kortet...

HDD'en virker oss' fin nok.. Det er bar' de skide drev der.. Må prøve at rode lidt med jumperne så..

Thx.. (håber det virker)
Avatar billede zenze Nybegynder
28. februar 2002 - 20:54 #5
Tak for point. Håber at det virker, - ellers vender du bare tilbage.
Avatar billede unique Nybegynder
28. februar 2002 - 22:34 #6
Har præsis sammegrej som du, bortset far min HD er en 18 GB SCSI160 IBM.
Hvis du har kørt med brænder og cd-ROM før du fik HD, så skulle du ikke terminere noget, hvis du ellers har sat Brænder og CD-ROM i samme rækkefølge som før. Med mindre HD er termineret fra fabrikken, hvilket synes at være lidt unormalt.
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
01. marts 2002 - 09:30 #7
Har ikk' lige prøvet endnu.. Men HDD'en virker fin.. Kører på sit eget kabel..

CD og brænder, det er dem der ikk' vil enes.. Det eneste der er gjort, er kommet ny controller.. og så skiftet kablet fra det alm til et af den rund slags..
Avatar billede unique Nybegynder
01. marts 2002 - 13:38 #8
Der skulle ikke være problemer med din config. Runde kable har jeg selv, de skulle leve op til standarden.
Check i SCSI BIOS. En ven af mig påstår,at nogle configurationer kræver, at den enhed som har det højeste ID nummer, skal termineres.
Her taler vi om CD-ROM drev og Brænder!
Selv har mit cd-rom nr.2 og brænder 3, det virker uanset hvilken jeg terminere.
Men under alle omstændigheder selvfølgelig den sidste enhed(fysisk set) som termineres.