Avatar billede ^chips^ Nybegynder
28. februar 2002 - 12:43 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Maxtor 160 GB på ATA133, men kun 128 GB..?

Hej..

Jeg har lige erhvervet mig en ny PC..

Spec. på den ka' i se her: www.splaf.dk/computer.htm

Jeg har så købt en Maxtor 160 GB HDD, som skal køre ATA133.. Fint.. Så køber jeg et Abit bundkort med ATA133 på.. Men så er det lige at systemet kun finder det som en 128 GB disk.. Og mig bekendt, så er 128 GB max for an ATA100 standard..?

Har fået af vide at ATA100 og ATA133 kabler er 100% ens.. Og bruger et rundt ATA100 kabel fra www.studiedata.dk

Men er det så det..? Trode først at FAT32 var problemet, men selv om jeg fra Windows XP eller Partition Magic 7 prøver med en NTFS partition, så viser den stadigvæk kun de 128 GB..

Hmm..

Help..?
Avatar billede slyhn Nybegynder
28. februar 2002 - 12:44 #1
Er du sikker på at bios'en er opdateret korrekt
Avatar billede slyhn Nybegynder
28. februar 2002 - 12:45 #2
eller til den sidste nye på markedet
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
28. februar 2002 - 12:46 #3
Måske 128 giga er MAX størrelse for en partition... har du prøvet at lave flere partitioner?!
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2002 - 12:48 #4
Windows XP har problemer med store harddiske
- 07-01-2002 - 12:16 - fzkuno

Så er det officielt.
Windows XP har problemer med de større harddiske på over 128 gb.
Problemet skyldes at windows XP i visse tilfælde bruger sin egen ATA driver, som bruger 28 bit adressering. Dette betyder at den maksimale harddisk størrelse er 128 gb.
Da maxtors seneste skud på stammen er ikke mindre end 160 gb, så kan XP ikke altid håndtere dem.
Nyere BIOS understøtter LBA48 bit adressering og dermed hæves den teoretiske grænse til 144 petabyte. Det kommer til at være et stykke tid før vi når dertil, men sådan sagde de sikkert også med LBA 28bit, og nu er vi her.

Microsoft er opmærksom på problemet og der kommer sikkert snart et patch til IDE driveren.
Du kan læse M$'s løsning på problemet her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q303013
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2002 - 12:51 #5
Hmmm, linket virker ikke...
Avatar billede bbs Nybegynder
28. februar 2002 - 12:56 #6
ATA100 og ATA133 kabler ens?

Ej, nu må de altså lige.
Det var en verdens-sentation da der kom runde ATA133 kabler til landet for bare et par uger siden. Kim testede dem med det samme (http://www.tweakup.dk) og jeg har da også købt 3 af dem. Prøv lige med sådan et kabel - måske er der forskel?
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2002 - 12:58 #7
Iøvrigt må problemet kunne løses på en eller anden måde ved at tvinge XP til at køre med bundkortets ATA driver. Men hvordan...
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
28. februar 2002 - 13:09 #8
Nyeste BIOS er lagt ind.. Og RAID sat til ATA133 i BIOS.. Så det burde være fint nok..

Flere partitioner hjælper ikke.. Den viser kun 128 GB..

Men ja, lidt skidt med det WinXP prob. der..

Nogen ide om hvordan man så ka' tvinge den til at bruge en anden..?
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2002 - 13:10 #9
Maxtor eller Abit burde vel have lavet en ekstern driver, men deres websites er ligså uoverskuelig som mit skrivebord *G*
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2002 - 13:12 #10
Hvilket bundkort er det helt præcist?
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
28. februar 2002 - 13:50 #11
Det er et ABIT KR7A-RAID
Avatar billede al Nybegynder
28. februar 2002 - 14:25 #12
Hallo, ATA100 og ATA133 kabler er ens, og de samme som ATA 66 kabler... basta...

"An 80-Wire UDMA Interface Cable is REQUIRED for all UDMA/133, 100 & UDMA/66 hard drives."

Se selv:

http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/DiamondMax/QuickSpecs/42092.htm

Ikke mere snak om det.

Og hvis nogle sælger ATA133-kabler, er det kun at få at tjene penge på udvidende mennesker.
Avatar billede mutella Nybegynder
01. marts 2002 - 07:28 #13
Du skulle næsten prøve at lave et spørgsmål på win:xp forumet... der er nogle der ved alt det der.
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
01. marts 2002 - 09:33 #14
Prøver engang i XP forumet.. Har nemlig endnu ikk' fået den til at virke.. :(