Avatar billede bone_head Nybegynder
26. februar 2002 - 11:22 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

For lille strømforsyning eller noget andet?

I det sidste stykke tid, efter jeg mit system endnu en harddisk, har mit putter haft det med at resette. Ingen blå skærm eller noget ligende, det virker som om der er trykket på reset knappen!

Mit system:
AOpen HQ08 kabinet med original strømforsyning.
Asus CUSL2 bundkort med nyeste rev. bios (1009 tror jeg nok).
Intel PIII 733MHz (133MHz bus).
4 Harddiske: IBM 46GB 46GXP og 34GB 34GXP, 10GB Quantum Fireball, 80GB Westernm Digial WD800BB.
Asus GeForce2 32MB.
Advansys SCSI kontroller med Plextor 32x CD-ROM og Plextor 12x4x32x brænder.
3Com Netkort 100Mbit PCI.
Sound Blaster Live! Player lydkort.
256MB Apacher CL3 ram.
Styresystemet er Windows 2000 med de nyeste tilgængelige opdateringer installeret (inklusiv Service Pack 2 osv.).

Intet er overclocket. Alle kabler er tjekket indtil flere gange og flere forskellige ram-moduler er prøvet, desuden er alle de forskellige ram sokler prøvet. Problemet synes at blive værre med 2x256 ram-blokke! Kunne det være at de bruger lidt mere strøm?

Spørgsmålet er så, er det for meget for min strømforsyning (300watt) eller er svaret noget andet. Det skal siges at maskinen har kørt i over et år uden den 80GB WD HD, og med 2x128MB TechTrade RAM (vist nok det samme som PQI) fuldstændig perfekt, havde ikke et eneste reset eller nedbrud i over et år med den gamle konfiguration! Alt hjælp er meget velkommen.
Avatar billede peet-49 Novice
26. februar 2002 - 11:30 #1
Din PSU er ikke for lille, det lyder som et winproblem.
Avatar billede jimse Nybegynder
26. februar 2002 - 11:35 #2
Jeg har været ude for det samme på en compaq og det var strømforsyningen der ikke leverede det den skulle, selvom spec. sagde at der skulle være rigligt. Jeg giver ellers peet49 ret, strømforsyningen burde være stor nok.
Avatar billede bone_head Nybegynder
26. februar 2002 - 11:39 #3
Du mener et windows problemer? Jeg har aldrig været ude for at windows går ned på den måde uden at give blå skærm eller lign. Kunne du muligvis være lidt mere specifik peet49 ?

Som sagt har min W2k kørt upåklageligt i over et år, dog uden den 80GB og med anden ram. Kan de være Service Pack 2 eller noget i den stil?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2002 - 11:52 #4
har du installeret programmer fornylig
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2002 - 11:53 #5
Det kan kun blive bedre hvis du henter SP2
Avatar billede bone_head Nybegynder
26. februar 2002 - 12:36 #6
jimse: er der en måde hvorpå jeg kan tjekke om min strømforsyning er ok?

Som sagt Service Pack 2 + diverse efterfølgende opdateringer er lagt ind. Det synes ikke at være koblet til et specielt program da det lige så godt ske når jeg kopiere en cd i exploreren, som når jeg brædner en CD, eller når den bare står i noget tid!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2002 - 13:13 #7
prøv om Sandra har nogel tips på din maskine, kan hentes her http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/
Avatar billede intel4004 Novice
26. februar 2002 - 13:14 #8
Du har 4 harddiske, plus scsi controller og 2 drev på denne også... Derud over har du et Geforce2 kort, netkort og lydkort.

Det er da muligt at din PSU simpelthen leverer for lidt strøm på en enkelt ledning, og at ustabiliten stammer fra herfra...

Jeg kan ikke huske hvilken ledning det er som er meget vigtig, enten +5V eller -5V. Du må kunne se på siden hvor mange ampere din PSU kan levere max??

Er det en noname PSU, eller måske en Aopen??

Tjeck lige de strømme der ihvertfald...

INTEL4004
Avatar billede bone_head Nybegynder
26. februar 2002 - 13:24 #9
retaxes > det lyder som en godt ide, det prøver jeg.
intel4004 > Det er den originale aopen psu der fulgte med toweret. Programmet Asus Probe der fulgte med bundkortet burde vej kunne vise hvor meget de forskellige ledninger giver af strøm, eller er jeg over i noget forkert?

Jeg har desuden set i andre spørgmål her på stedet at folk har haft problemer med især ram-blokke på 256mb på dette bundkort, måske er det derfor programet ikke var der med 2x128mb? Der er blandt andet nævnt noget om ram timing.

Er der nogen der ved om CUSL2 bundkortet kan køre 133MHz på rammen med 3x128mb moduler?

Men da jeg er på arbejde nu kan jeg ikke lige tjekke det, jeg vender tilbage senere med mere info efter jeg har rodet noget mere i kabinettet.  Under alle omstændigheder tak for de forløbige råd, der er jo massere af prøve nu!
Avatar billede bone_head Nybegynder
26. februar 2002 - 13:31 #10
Rettelse:
Det skulle selvfølgelig have været problemet der ikke var der med 2x128mb, og ikke programet :)
Avatar billede karlslund Nybegynder
27. februar 2002 - 06:41 #11
En let måde at teste om det er din PSU der er for lille er:

1) tag noget hardware fra, f.eks to af harddiskene og se om det hjælper på stailiteten

2) belast maskinen så meget som muligt, og se om du kan fremprovokere problemet. Det kan f.eks. være start en film, start Winamp, sæt en harddisk til at defragmentere, kopier fra en anden harddisk til en tredie, hent filer fra en andem maskine på netværket, kør noget rigtigt CPU-tungt (Photoshop læg et filter på et monster stor billede). En stress-test.

BEMÆRK AT HVIS DIN STRØMFORSYNING ER FOR LILLE KAN DU BRÆNDE DEN AF MED EN STRESSTEST! (Jeg taler af bitter erfaring - da jeg satte en server til at defragmentere 10 harddiske på en gang, så gik der et par minutter så sagde den 400W strømforsyning der sad i den POW og så blev der rigtigt stille :)

Din 300W leverer ikke nødvendigvis 300W!! Har du ikke set de bitte små højttalersæt man kan købe, hvor der står 1600W på .... det kan de også, i et millisekund inden de brænder sammen.
Avatar billede bone_head Nybegynder
27. februar 2002 - 08:55 #12
intel4004 >> Asus Probe programmet gav følgende tilbagemelding:
+12v - 11,491v
+5v - 4,999v
+3,3v - 3,488v
Vcore - 1,696v

og SiSoft Sandra gav disse værdier:
-5v - -4,97v
-12v - -11,56v
+12v - 11,49v
+5v - 5,00v
+3,3v - 3,49v
Vcore - 1,70v
Aux 1.68v

Det eneste der lige umiddelbart springer iøjene der er 3,3v som er 0,2v over hvad den burde være og +/-12v som er afvige 0,54v er det noget om som jeg bør være nervæs for?

karlslund >> mit daglige brug af maskinen er en også lidt af en stress test, da jeg jævnligt kopiere store mængder data mellem harddiskene, samtidig med diverse andre opgaver (brænding af CD'er, osv.). Når der er problemer, er det sjældent ved maksbelastnig af maskinen men under normal brug.

Er der andre faktorer såsom jord, patches til windows inden for de sidste par måneder, osv. som jeg burde tage højde for mon?
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. februar 2002 - 09:15 #13
jeg tror ikke at det er din PSU der er noget galt med, spændingerne ligger inden for toleranserne.
Det er snarere et spm.- om din bios kører som den skal.
Både Win2k og WinXP er meget følsom overfor indstillingerne i bios, det behøver blot at være grænseværdier for rammen, er de sat for optimistisk skal der ikke meget til før den resætter styresystemer.
Check derfor Ram-timingen og SDRam Cycle Lenght, står sidsnævnte på 2 skal den sættes til 3.
Jeg har haft lignende problemer med min maskine, med BSOD og uforklarlige genstarter.
Værst var det da jeg skulle installere WinXP, der var endnu flere problemer end jeg havde med Win2k indtil jeg en dag blev tvunget til at formatere mit drev og installere fra bunden.
Det hjalp, jeg har meget sjældent problemer, kun hvis jeg lige skal prøve at finjustere bios, så har jeg balladen.

Mit kabinet er en 5-6 år gammel Aopen med en 250 Watt PSU, den bliver belastet med en hulens masse enheder, dog har jeg en PIII 600Mhz og ikke en strømsluger af en AMD.

Jeg arbejder med grafisk materiale, Adobe Indesign, Illustrator, Photoshop og mange gange kører alle 3 programmer på en gang.
Jeg har et utal af TSR programmer.

Som sagt, i bios bør man i første omgang Loade Default Setup og installationen af styresystemet bør installeres helt fra bund uden andre styresystemer.
Avatar billede bone_head Nybegynder
27. februar 2002 - 09:28 #14
Den ram-timing SDRam Cycle Lenght du nævner retaxes, er det de samme CL 2 og 3 man ser på ram-blokkene? Hvis det er det har jeg prøvet med et Apacer CL 2 modul, sovor bios'en blev sat op med ram-timing "by spd" til 2-2-2 og så gik det helt galt, der gik maskinen ned meget mere end normalt. Jeg har været inde allerede og sætte de forskellige ram settings, så koservativt som muligt (dvs. så langsomt som muligt). Men det ændrede ikke umiddelbart problemet.

Men mange trak for alle de gode svar indtil videre alla sammen, jeg vil senere idag både stress-teste min maskine, og tjekke min bios efter. Jeg vil snarrest muligt vente tilbage, og forhåbentlig dele nogle point ud.
Avatar billede karlslund Nybegynder
27. februar 2002 - 11:20 #15
Motherboardet bør kunne køre med +/- 10% tolerance på strømmen.

Du kan ikke se noget særligt ud af strømtallene du lister op. Det viser VOLT ikke hvor mange AMPERE strømforsyningen kan ude.

Det er dog korrekt at har du strømproblemer m. for lille strømforsyning, så vil VOLT falde når der ikke er nok AMPERE, idet f.eks. strømforsyningen bliver for varm og er ved at lukke ned (reboot).

Men kan du få tallene til at "arbejde" ved at belaste den meget, eller ligge nærmere de rigtige værdier ved at tage enheder fra, så peger det i retning af strøm.

Men det kan bare være din installation der fsck'ed :)
Avatar billede bone_head Nybegynder
27. februar 2002 - 12:33 #16
Lige nogle hurtigt spøgrsmål til karlslund inden jeg går helt amok i stresstest. Hvor meget andet en selve psu'en risikerer jeg at futte af hvis den skulle ryge? ( jeg er ikke interesseret i at brænde mere end højst nødvendigt af :) )

Hvor varm bør en psu maks være? Bør man brænde fingerne på den under en stresstest eller skal man ikke kunne mærke noget sydnerligt?

Hmm, jeg tror ikke det er selve installationen, da det opstod faktisk fra den ene dag til den anden, efter jeg satte de nye ram-blokke i (fra 2x128mb noname til 2x256mb Apacer). Det var endda før den ekstra 80GB HD kom i.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. februar 2002 - 13:27 #17
for at forstå hvad der sker i en PSU skal man være klar over at den kører med impulser der genereres af en generator, og det gør man dels for at holde de fysiske dimensioner nede på transfomatoren der sidder imellem primærsiden og sekundæren, dels for at generatoren kan føle på den sekundære side, hvor de forskellige spændinger frembringes og holdes stabile af kortslutningssikre spændingsregulatorer.

Nu kan der ske 2 unormale ting, den ene er at der opstår en direkte kortslutning, her sørger føleren for at generatoren ikke kommer i svingninger og kredsløbet skånes for overbelastning.
Den anden ting der kan ske er at belastingen overstiger den maksimale strøm der kan leveres af spændingsregulatorer, så lukker disse regulatorer af med en stejl kurver, dette igen sørger også for at svingningerne eller impulserne stopper og PSU lukker af, styresystemet og bios kan ikke opretholde deres drift og man får en genstart til følge, man får altså ikke en BSOD.
Det sidste vil typisk ske når CPU bliver for varm eller harddiskene belastes til det maksimale, eller grafikkortet for den sags skyld.

Af hensyn til stabiliteten skal man selvfølgelig sørge for at PSU kan levere tilstrækkelig med effekt, udtrykt i Watt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. februar 2002 - 13:32 #18
Cycle lenght er en meget kritisk værdi, hvis den er for kort kan rammen ikke følge med og det kan forårsage en BSOD.
BSOD kan også forårsages af andre ting som det vil blive for omfattende at komme ind på, men det er værd at notere sig at når man bruger Load Default Setup, så er det bios der bestemmer hvordan systemet skal arbejde og den vil typisk indstille sig på værdier der er sikre.

Man kan så eksperimentere sig frem til lidt mere optimale værdier indtil systemet bryder sammen.
Avatar billede karlslund Nybegynder
27. februar 2002 - 14:43 #19
Intet i din PC må være så varmt at du ikke kan holde ud at holde ved det.

Hvis delene i maskinen er inden for behagelig temperatur for dine små naller, så syntes computeren det også (mellem 20 - 30 grader er godt).

Eneste undtagelse er CPUen nede under køleren, hvor selve kernen i CPUen godt kan snige sig op på 50 grader uden du har problemer.

En stress test er - ja, stress. Så svage komponenter kan bukke under.
Avatar billede bone_head Nybegynder
04. marts 2002 - 08:30 #20
Så har jeg kørt noget rimeligt seriøst stresstest, men jeg kunne ikke få den til at gå den. Men som en ekstra bonus gik maskinen ned mens den kørte et enkelt program som downloaded. RAM'en står på de langsommeste timing settings de kan så det ha rnok ikke være det! Men jeg synes i alle har kommet med nogle rigtige gode forslag og svar så her er nogle point.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. marts 2002 - 18:32 #21
tak for point!

www.fotx.net/retaxes