Avatar billede superib Nybegynder
24. februar 2002 - 03:11 Der er 14 kommentarer og
5 løsninger

Hvilket digitalkamera skal jeg vælge???

Jeg har besluttet at jeg vil have digital kamera igen... Men jeg ved ikke hvilket jeg skal vælge... mit budget er ca. kr 5000,-, eller € 650,-... Jeg har tænkt mig at købe det over internettet, et andet sted i europa, hvor jeg kan få mere for mine penge... Jeg kender en der har købt sit fra www.ny-camera.com , hvis der er nogen der kender et andet godt sted, så sig endelig frem...

Tilbage til kameraret... Jeg kan ikke rigtig beslutte mig om det skal være et point ´n´ shoot, eller et med en masse zoom og indstillings muligheder... En ting det skal have er muligheden for at lave filmklip, helst med lyd. Det er vigtigt for mig, at det kan tage gode billeder i dårligt(meget lidt) lys... Det ville også være lækkert at kunne bruge "almindelige" batterier i kammeraret... Udover det skal det bare være af god kvalitet, og tage gode billeder generelt...

Jeg vil gerne høre fra nogen der har haft gode (eller dårlige) erfaringer, med et digitalkamera, der lever op til mine krav...
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 03:15 #1
Når du finder ud af hvilket kamera du skal have, så prøv om du kan finde det her: http://www.livigno.com/
Livigno er en miniput stat i Italien, hvor ting som fotoudstyr og optik er meget billigt, da Livigno er et toldfrit område.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
24. februar 2002 - 03:51 #2
Køb et SONY..

Der er de til en rimelig pris på www.edbpriser.dk ...

Jeg har selv et (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324708016)

Det er rimeligt hardcore, med dog lidt over dit buget...

Men det er til gengæld kanont godt, og meget holdbart.

Det kan også optage små video-optagelser, og kan gemmes på enden Diskette eller Memorystick.

HVIS du VIL holde dig inden for 5000 grænsen skal du vælge:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324708015

men det kan ikke klare lige så mange forskellige opløsninger som det først nævnte...

Håber du finder et godt kamara for netop dig..

/Freekyzone
Avatar billede superib Nybegynder
24. februar 2002 - 05:48 #3
Der skulle gerne have stået 650 Euro...

freekyzone >> Jeg kan godt få det kamera du har ind under mit budget, hvis jeg køber det på www.ny-camera.com... men jeg kan ikke lige se hvad der er så fantastisk ved det...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. februar 2002 - 08:55 #4
Her kan du sammenligne billeder taget med samtlige digitale kameraer i verden.
Samt det bedste til om køb af et kamera.

http://www.imaging-resource.com/TIPS/BUYGD/BUYGUID.HTM
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Men personligt ville jeg vælge Olympus C-2040Zoom, som du kan købe på tilbud
for 3999,- i Glostrupcentret.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
25. februar 2002 - 10:46 #5
Du skal spørge efter de tekniske specifikatoner og holde dig til en kendt producent, det kan være Olupus, Kodak og HP m.fl.

De tekniske specifikationer jeg ville gå efter ville lyde lidt sådan: Lys censoren skal være en CMOS og det skal være minimum 2,5 megapixel i opløsning, der skal gærne være mulighed for extern blitz og så skal det gerne kunne gemme billederne som tiffer i stedet for kun at understøtte komprimerede jpg filer.

Gå til din lokale photofohandler, jeg har gode erfarringer med photocare, og stil dine spørgsmål her, er de ikke konkurrencedygtige på prisen på du jo så købe det kamera i finder frem til et andet sted, men mon ikke der er til at tale med om pris også.

Personlig kontakt er i hvertfald altid en god ting inden for sådanne ting, de ved jo hvad de taler om!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. februar 2002 - 13:58 #6
superib> Har du fundet en løsning?

/per
Avatar billede cgleerup Nybegynder
25. februar 2002 - 14:02 #7
Giv tid, giv tid - sidste svar var klokken 10:46:15 fra undertegnede, så mon han har kunnet nå at undersøge noget?'

Jeg tvivler lidt!

:-)
Avatar billede chr_so Nybegynder
25. februar 2002 - 15:07 #8
Månedsmagasinet M! har en god test af cameraer i denne måned. Her skulle SONY være det bedste.

(Alle produketer var 1.3 mio px. cameraer).

Olympus har den svaghed at der skal bruges meget lys (LUX) for at tage gode billeder. HP cameraet var ok til web nek ikke til print.
Avatar billede chr_so Nybegynder
25. februar 2002 - 15:08 #9
nek=men
Avatar billede cgleerup Nybegynder
25. februar 2002 - 15:10 #10
Præcis derfor mener jeg man skal spørge til de konkrete specifikationer omkring lyssensor, hvor CMOS er noget af det meste følsomme på markedet, opløsning som jo altid er væsentlig, og formatet der gemmes i hvor jpg er godt til web tif kan bruges til alt!
Avatar billede superib Nybegynder
25. februar 2002 - 21:33 #11
Jeg tænker meget på Olympus C-700UZ...

Jeg kender en der har et Olympus C-2040... og det er bestemt ikke dårligt når der er lidt lys...

Men jeg er stadig i tvivl...
Avatar billede ferdinand Nybegynder
26. februar 2002 - 01:15 #12
Jeg vil anbefale et IxusV hvis prisen skal være under 5k. Det er nemt at håndtere, tager gode billeder, har 2 mil. pixels og kan optage video.
Og som sted til at købe det ville jeg prøve http://www.digitaleyes.de .
(http://www.digitaleyes.de/store/item.php?c=1&b=323&i=2142)

Der købte jeg mit Oplympus e20 og det blev leveret i løbet af 4 dage.
Avatar billede ferdinand Nybegynder
26. februar 2002 - 01:16 #13
Det skulle have været et svar og ikke en kommentar:
Jeg vil anbefale et IxusV hvis prisen skal være under 5k. Det er nemt at håndtere, tager gode billeder, har 2 mil. pixels og kan optage video.
Og som sted til at købe det ville jeg prøve http://www.digitaleyes.de .
(http://www.digitaleyes.de/store/item.php?c=1&b=323&i=2142)

Der købte jeg mit Oplympus e20 og det blev leveret i løbet af 4 dage.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. februar 2002 - 09:00 #14
Det er jo ikke rigtig video - det er noget nogenlunde haløj, og kan efter min mening ikke bruges til ret meget. Hvis man vil tage billeder køber man til foto og hvis man vil optage video køber man til video!
Avatar billede ferdinand Nybegynder
26. februar 2002 - 14:06 #15
Det mener jeg også. Photo er en ting og video en anden. Men nu efterlyste han et kamera som også kunne lave lidt filmklip....
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. februar 2002 - 14:08 #16
Som udgangspunkt skal man slet ikke benytte et digi kamera til mørke billeder - så det må blive et kompromis, men meget lidt lys kræver cmos teknologi, efer min mening!
Avatar billede superib Nybegynder
02. marts 2002 - 14:14 #17
Det er rigtigt at et digitalkamera ikke generelt er godt til mørke billeder... men det kan godt...

Grunden til at jeg gerne vil have video funktion med, er ikke fordi jeg vil optage flere timers video... men fordi det er kæmpe morsomt at lave nogle små video klip...

Jeg har lige været på skiferie med en der har et Olympus c-2040... og der havde vi meget sjov ud af at lave små videoklip...
Avatar billede superib Nybegynder
02. marts 2002 - 14:16 #18
Forresten er grunden til de mange point... ikke at jeg vil have et endegyldigt svar... men en god debat om emnet... så bare smid jeres kommentare som svar... :)
Avatar billede superib Nybegynder
16. marts 2002 - 00:43 #19
Jeg har omsider bestemt mig for et Olympus C-700UZ... Det kan hvad jeg gerne vil have at det skal kunne... uden at være for stort til at slæbe rundt på... takker for jeres input...