Avatar billede m_tandrup Nybegynder
21. maj 2000 - 22:23 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

LaCie 20GB Harddisk

Hej

Jeg overvejer at købe en LaCie 20GB USB hard disk, til transport af data mellem en win2000 og en win98 PC.
Men er der nogen, som har nogen erfaringer med dette produkt? Kører det bare fint under win2000 og win98? Hvor høj er overførsels hastigheden?
Kan det anbefales?

Hilsen
Mads
Avatar billede driis Nybegynder
21. maj 2000 - 22:59 #1
Den er dyr, frygtelig dyr i forhold til kapaciteten... (Den koster mere end 2X prisen for en 20 GB disk til ATA66 som kører 7200 RPM og har 2 MB Cache)

Derudover er USB en lavhastighedsport. Max. hastigheden er 12 Mbit/s - til sammenligning kører ATA66 med 66 Mbit/s. Hvis du har andre USB enheder tilsluttet, får du en noget lavere overførselshastighed end de 12 Mbit/s.

Men disken har også sine klare fordele; den kan sættes til næsten enhver PC eller Mac i løbet af et par sekunder, uden at man skal genstarte eller lignende. Og den er let at tage med forskellige steder hen.

Et godt alternativ ville være en harddiskskuffe; men hvis der ikke bruges skuffer, dér hvor du skal bruge disken, kan det selvfølgelig ikke bruges.

Hvis du har behovet og pengene, er disken sikkert et godt køb. Men husk, at hastigheden under alle omstændigheder ligger langt under en almindelig harddisk's.

Se evt. disse link:
http://www.mkdata.dk/click/module5c2a.htm
http://www.lacie.com/scripts/harddrive/drive.cfm?which=26
Avatar billede michaels Nybegynder
22. maj 2000 - 01:17 #2
Hej

Jeg har selv en Lacie USB hd på 6GB, og jeg er meget glad for den. Jeg bruger den kun til transport af data, og ikke som desideret harddisk. Den er god til transporten, grundet de ting du finder i ovenstående svar. Faktisk er der indbygget drivere til den i windows 2000, i 98 skal du lige fodre computeren med en floppy.

Jeg ville ikke bruge den som normal HD, da den simpelt er for langsom og larmer for meget (der er indbygget blæser).

Med hensyn til hastigheden. Som "driis" skriver er USB max hastigheden 12MBit, men en standart ATA66 her en teoretisk max på 66 MB/s (Megabyte ikke megabit). Hastigheden på USB disken svare cirka til min 8X brænder. Nogen gange lidt hurtigere andre gange det samme.

Håber du kan bruge svaret til noget, ellers skriv igen.
Avatar billede m_tandrup Nybegynder
22. maj 2000 - 08:55 #3
Tak for de fine svar!
En harddisk skuffe kan desværre ikke bruges da win98 PC'en er en laptop. Og jeg vil også have en løsning jeg kan sætte til enhver (ny) computer.

Når USB max. hastighed er 12Mbit/s, kan den vel godt sammenlignes med overførselshastigheden på et normalt 10Mbit/s netværk?
Avatar billede michaels Nybegynder
22. maj 2000 - 11:50 #4
Ja, det kan man faktisk meget vel gøre :-)
Avatar billede m_tandrup Nybegynder
23. maj 2000 - 17:42 #5
Er der nogen som kender en butik, hvor man kan købe harddisk'en?
Avatar billede michaels Nybegynder
23. maj 2000 - 18:13 #6
Du kan bestille hos http://www.supercomputer.dk/

Jeg har ikke umiddelbart hørt om nogen med problemer hos dem :-)
Avatar billede m_tandrup Nybegynder
24. maj 2000 - 08:08 #7
michaels siger at den larmer meget. Men er der ikke en lille power knap bag på? Så man bare kan tænde og slukke for den. Windows vil vel så bare uden videre fjerne og tilføje et ekstra drev?
Avatar billede michaels Nybegynder
24. maj 2000 - 08:11 #8
Fuldstændig korrekt. Windows har det dog med at fryse 1-2 sekunder når man tænder / slukker den. Men ikke noget af betydning.
Avatar billede m_tandrup Nybegynder
24. maj 2000 - 08:14 #9
Jeg læste lige på web'et. At det anbefales ikke at lave en stor partion, men nogle mindre, af "Perfomance" grunde. Hvorfor giver det bedre performance med mindre partioner?
Avatar billede michaels Nybegynder
24. maj 2000 - 09:24 #10
Hmme det ved jeg faktisk ikke. Jeg har altid kørt med en stor partion, og har været fint tilfreds med det. Men min disk er selvfølgelig også kun ca. 6GB stor.

En ting man nok bør gøre er at formaterer / defragmenterer rimelig tit, da den let bliver lidt fucked up, af at være på mange forskellige systemer.
Avatar billede michaels Nybegynder
24. maj 2000 - 10:00 #11
Tak :-)
Avatar billede kimmbaal Nybegynder
26. maj 2000 - 21:20 #12
du skal sørge for at formaterer usb drevet i FAT filsystemet, ellers kan win98 maskinen ikke læse den. Win2000 kan både læse FAT16, FAT32 og NTFS, så den er der ingen problemmer med. Skal du også bruge drevet på en NT 4 skal drevet formateres til FAT16, da NT ikke kan læse FAT32.

KimmBaal