Avatar billede jackson24 Nybegynder
18. februar 2002 - 18:03 Der er 14 kommentarer

Defragmentering

Jeg er ved at lave en defragmentering i WinXP på min sekundære harddisk (75gb). Den har kørt i halvandet år uden en eneste defrag, så nu mente jeg det var tid. Den har været brugt til mine "downloads" osv. Så den trænger sikkert gevaldigt til en defrag! Mit problem er bare, at den har kørt i 3 timer og den står stadig på 1 %! Hvor lang tid tager det? Og kan jeg afslutte min defrag og så genoptage den feks i morgen??? Sådan at jeg ikke starter forfra.
Avatar billede ahv Nybegynder
18. februar 2002 - 18:07 #1
Hvis du har andre programmer åbne kan det være dem der for den til at starte forfra hele tiden, prøv at lukke alle unødvendige programmer og prøv igen !
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
18. februar 2002 - 18:09 #2
Ja du kan sagtens fortsætte defragmenteringen i morgen. En grund til at det tager så lang tid kan være at du har programmer kørende i baggrunden som konstant skriver / læser på harddisken f.eks. KaZaA, ICQ eller eDonkey. Luk alle andre programmer og sæt den til at defragmentere om natten. Det kan ellers godt passe at det tager meget lang tid også set i betragtning at du har en meget stor harddisk partition. Du skulle nok have opdelt den i mindre partitionen i sin tid...
Avatar billede jackson24 Nybegynder
18. februar 2002 - 18:10 #3
ahv + fiskesuppe: jeg har programmer åbne, men ingen der peger ned på den harddisk. De peger alle til min primære harddisk. Så er det vel ligemeget om jeg har programmer åbne???
Avatar billede resten Nybegynder
18. februar 2002 - 18:11 #4
Aligevel skal du regne med det ´kan tage meget lang tid.
Avatar billede jdr_lundgren Nybegynder
18. februar 2002 - 22:57 #5
fiskesuppe har ret - det ville være bedst hvis du gik ud i fdisk og delte dine drev op i mindre partitioner. Der er andre fordele såsom når du skal formatere dine dreve.
Avatar billede jackson24 Nybegynder
19. februar 2002 - 00:10 #6
jdr_lundgren: jamen, så sidder jeg med 20 drev til sidst???
kan jeg i øvrigt partiotionere uden at slette hvad der ligger på?
Avatar billede jdr_lundgren Nybegynder
19. februar 2002 - 00:58 #7
en af mine venner købte lige en HD med 60 GB. Han har delt den op i 3 overskuelige drev på ca 20 GB hver. Jeg ved desværre ikke om man først skal formatere før man begynder at dele drev op. Men når man installere "ting" på drevet bliver det jo ikke lagt systematisk. Så kunne du risikere at nogen fra et program ligger på det ene drev, mens resten ligger på et andet drev (ved godt det lyder lidt usandsynligt). Vil bare have at du skal være forsigtig, eftersom jeg ikke selv har prøvet det :(
sorry
Avatar billede binderup Nybegynder
19. februar 2002 - 11:30 #8
med Programmet Partition Magic kan man ændre på partitioner uden at man mister data - hvis man roder med fdisk så forsvinder alle data.

Husk at man skal bruge den seneste version af Partition magic til windows XP da der er lavet en smule om på filformatet.
Avatar billede resten Nybegynder
19. februar 2002 - 12:29 #9
Ja der skal det være partion magic 7,0 og du kan finde den her men husk blot at hvis du henter en demo version ændre den ikke noget.
http://www.powerquest.com/
Avatar billede jackson24 Nybegynder
19. februar 2002 - 13:50 #10
ok jeg har partion magic 7, så er det bare at prøve sig frem
Avatar billede resten Nybegynder
19. februar 2002 - 13:53 #11
Jeps det er ikke så svært bare du lader den stå og arbejde i fred da det tqager et stykke tid og husk at lave de 2 disketter som den spørger om.
Avatar billede binderup Nybegynder
19. februar 2002 - 13:54 #12
og er man i tvivl så er det altid en god ide at trykke på F1 for så at læse hjælpefilerne...
Avatar billede yaris Praktikant
19. februar 2002 - 23:04 #13
Hvis du har en WIN 98 bootdisk kunne du jo bruge den (Medmindre du kører ntfs)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2002 - 00:52 #14
Det skal ikke tage så lang tid selv om det er så længe siden - altså før xp kan jeg forstå. Noget kunne tyde på måske fejl på drevet. Du kan også prøve med Diskkeeper7 og se om det program kan klare det. Det sletter ikke Windows egen defrag, så hvis det program heller ikke vil så kan man blot smide det ud igen.

Hjælper dette ikke, så skal du til den manuelle løsning. Den kan vi snakke om senere hvis ikke det lykkes. :-)

kharder
icq# 71258492
Windows Messenger: kharder@c.dk
kharder@mulle.adsl.dk