Avatar billede cholm Nybegynder
18. februar 2002 - 10:32 Der er 4 kommentarer og
6 løsninger

Hvorfor handle online ?

Jeg skal til at igangsætte en markedsføringskampagne for en e-Butik som også er etableret i den fysiske verden.

I den forbindelse er vi ved at aflevere input til en folder som firmaets konsulenter kan aflevere til deres kunder.

Da det ikke er første gang at vi laver en sådan folder, har vi naturligvis allerede en masse idéer til hvad den skal indeholde, men er samtidig meget bevidste om, at vi evt. overser noget.

Opgaven går derfor på at komme med noget input til hvorfor i handler i internetbutikker fremfor at handle i fysiske butikker. Oplevelser hvor i evt. har oplevet synergier imellem en virksomheds fysiske butikker/salgsafdelinger og deres e-Butik, er også velkomne.

Venligst angiv om i handler som forbruger eller som indkøber i en virksomhed.

/cholm
Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. februar 2002 - 10:37 #1
forbruger:
pris / prisgennemskuelighed (det er lidt nemmere at finde den billigste vare på nettet, end at rende rundt i masse butikker)

udvalg.
Avatar billede moebius Nybegynder
18. februar 2002 - 10:38 #2
Jeg bruger kun E-butikker til hardware og DVDer. Dagligvare køber jeg sgu som i gamle dage!

Grunden til at jeg køber hardware på nettet er, fordi der er mange flere oplysninger omkring varen.
Der er der ikke med DVDer, men dem køber jeg på nettet fordi jeg ikke gider gå ned i en butik, som alligevel ikke har dem!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. februar 2002 - 10:38 #3
forbruger; jeg køber på nettet, fordi det gir overblik over priserne! (edbhardware mest)
Avatar billede rou Nybegynder
18. februar 2002 - 10:40 #4
- Man slipper for ekspedienter som forsøger at presse deres uvidenhed ned over dig, vel vidende at kunden får et dårligere produkt med sig, til en højere pris.
- Man får muligheder man ikke får i en RL butik, f.eks. produktsammenligninger, som igen ikke er farvet af en ekspedients personlige holdninger.
- Man får mulighed for at sammenligne butikker, og stille krav til dem som man ofte er nødt til at ignorere normal, pga. afstand.
- Man kan handle i arbejdstiden :)

Self. som forbruger

- Rou
Avatar billede hvhome Nybegynder
18. februar 2002 - 10:44 #5
Forbruger:
Jeg handler Hardware på nettet på grund af det er:
* Billigst
* Samme garranti'er
* Bedre oveskulighed
* Større valg af udbud
* Konkurrence briger priserne ned i forståelig leje

Med venlig hilsen
HVHOME
Avatar billede nil2 Nybegynder
18. februar 2002 - 10:46 #6
Jeg handler meget online og har gjort det i flere år. Sidste jul købte jeg de fleste gaver online. Jeg køber tøj, bøger, cd'er, hardware, ting til min datter, software, anything.

Årsagen er at jeg sparer tid. Jeg arbejder meget og har ikke tid til at rende i butikker. Især efter Post Danmark er begyndt at bringe pakker ud om aftenen er det blevet en god løsning for mig.

Jeg køber ikke kun ind online.. jeg låner også biblioteksbøger fra alle biblioteker i Danmark, fremkalder mine digital billeder, laver bankforretninger, indberetter moms og skat, arbejder sammen med folk i udlandet.. etc.

Det eneste "problem" er at jeg er nødt til at køre i Netto/Kvickly engang om ugen :o(

Hvis du har brug for mere uddybning er du altid velkommen til at lægge en mail hos mads@nil.dk
Avatar billede htx98i17 Professor
18. februar 2002 - 10:49 #7
Jeg handler som forbruger. Og jeg køber varer via nettet, når jeg forventer at varen er den samme som i en fysisk butik. Jeg forventer ikke at servicen, i form af levering og fragttider, er det samme som hvis jeg tog ned i butikken, men jeg forventer at service i form af personlig support er tæt på den samme, som var jeg i en fysisk butik.

Jeg handler via nettet, da det ved de varer jeg køber, er hurtigere at handle (for at spare tid). Det kan være hardware, litteratur, film/musik, underholdning generelt. Igen er det konkrete varer som jeg ved hvad er.

Handel med dagligvarer, textiler, møbler, etc på nettet - nej tak.
Avatar billede nil2 Nybegynder
18. februar 2002 - 10:54 #8
htx>>

Jeg har faktisk aldrig haft dårlige oplevelser ved køb af tøj og lignende.. hvis jeg har villet bytte har det ikke været noget problem... men det kommer selvfølgelig an på hvor man handler. Det gælder om at følge sin fornemmelse...
Avatar billede cholm Nybegynder
20. februar 2002 - 11:13 #9
Tak til alle for jeres indlæg. Der dukkede ikke nye motiver op, men indlæggene bestyrkede os da i, at det er de rigtige ting vi lægger vægt på.

Mads >>> Jeg antager at du er ligeglad med pointene...:-)

/cholm
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
20. februar 2002 - 11:46 #10
En af de ting jeg synes der ofte mangler i relation til produkter præsenteret via skærmen, er deres fysiske udbredelse. Hvis det drejer sig om velkendte dagligvare er problemet nok ikke så stort, men drejer det sig om nye vare eller vare hvor moden / behovene skifter ofte, kan det være svært at sætte varen ind i den kontekst, hvor jeg ønsker at anvende den. F.eks. kan det være svært at se, hvor bredt og langt er mit nye slips egenlig ? Hvor meget fylder min nye havregryn på morgenbordet ? Hvor lang er den nye Volvo ? Går min nye t-shirt i XXXX-L til lige efter livremmen, eller går den til knæene ? Den nye bog jeg ønsker at købe om eHandel, er den i A4 format eller er det en lille pocket udgave ? o.s.v.

Endelig hvad angår koblingen mellem den fysiske og virtuelle butik så kunne mange meget vel gøre meget mere ud af at brande deres site. F.eks. undre det mig meget hvorfor dog ikke postvæsenet på hver dør, i forbindelse med hver eksponering af deres logo får indprentet os brugere, at det hedder altså ikke kun 'Post Danmark' men også  www.post.dk

Hvis mange af div. leverandører virkelig ønsker kunder i web-butikken så tror jeg, at det er lidt af et 'must' at de eksponerer deres web-adresse meget meget mere.

Men selvfølgelig 'cholm' også disse indslag er vel ikke nye for jer - eller sagt på en anden måde, det håber jeg da ikke ... :)