Avatar billede unibankus Nybegynder
17. februar 2002 - 17:34 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Bundkort og 512 Mb ramblok problemer..

Jeg har et lille problem med mit bundkort som er et CHAINTECH ATX 6BJM FCPGA MAINBOARD(ca. 2 år gammelt).Jeg har sat en ramklods i på 512 Mb. Under opstart tæller den kun på til 256!!!. En fortalte mig at pcén udnytter alle ram - den viser det bare ikke??.

Er det i Bios der skal justeres eller...

Håber en har svaret.
Avatar billede krusell Nybegynder
17. februar 2002 - 17:36 #1
Ja, prøv at se om der ikke er en BIOS-opdatering til at håndtere det...
Jeg tror ikke du skal regne med, at den udnytter al rammen, medmindre den viser det i Windows/Linux eller hvad du nu bruger...
Avatar billede grinderslev Praktikant
17. februar 2002 - 17:38 #2
Hvis ikke BIOS kan finde RAMmen, så tror jeg heller ikke at du skal regne med at dit styresystem kan.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. februar 2002 - 17:42 #3
tror ikke at dit MB kan klare en 512Mb klods!
kig i din manual!

http://www.computermag.ru/matherboard/Chaintech/6BJM.htm
Avatar billede frido Nybegynder
18. februar 2002 - 01:33 #4
ja - i det link rkhdk beskrev ovenfor - der står, at dit MB kan klare 1GB, og hvis du ser på hvor mange ramsokler der er (4) kan man regne ud, at det højst kan klare 256MB pr sokkel. Du må enten sælge din klods, eller bytte den til 2x256 - og for fremtiden tjekke manualen for hvad det kan klare før du køber hardware ;)

/Frido
Avatar billede unibankus Nybegynder
18. februar 2002 - 20:14 #5
Det var en klods jeg fik billigt, og jeg havde ikke lige checket Los manualos. Så det glemmer jeg ikke lige med det samme.

Tak for hjælpen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. februar 2002 - 08:19 #6
Takker for Pointz! ;o)