Avatar billede ivanp Nybegynder
20. maj 2000 - 01:37 Der er 3 kommentarer

Linux partitionering

Jeg har to harddiske: en 8 Gb og en 2 Gb.
De 8 Gb består af 4 2 Gb windowspartitioner og den lille på 2 Gb er udelukkende Linuxpartitioneret.
Når jeg anvender Windows 95 vises linuxpartitionerne som et D-drev, som blot ikke er tilgængeligt (selvfølgelig), mens de 4 Windowspartitionerne vises som C:, E:, F: og G: ??
Hvordan kan jeg ændre dette ???
Det er meget upraktisk f.eks. når jeg skifter fra windows til DOS, så forsvinder D:-drevet og de andre drevbogstaver rykker sig tilsvarende!

Ivan Paaskesen
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. maj 2000 - 10:14 #1
Hmm, det tyder på at du på dit 2GB drev (Linux) har lavet det som PRimary partition (måske endda active), lav det om til en extended partition og så burde Windoze ikke længere vise det som D:
Avatar billede ivanp Nybegynder
21. maj 2000 - 01:27 #2
Jeg tror dit svar er godt nok, men
nu er det bare endnu værre!
Nu kan jeg slet ikke få forbindelse til
den lille (2 Gb) harddisk ???
Hvad gør jeg så ??
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. maj 2000 - 10:29 #3
Det lyder godt nok sort... har du kørt længe med din Linux dist ?, hvis ikke er jeg lige ved at anbefale dig en ny installation (og om partitionering)

Hvordan prøver du at få kontakt til den lille disk ?? (LILO ?, Bootdisk ??)
Har du ændret partitionestypen unden at rette LILO ??