Avatar billede jjense21 Nybegynder
14. februar 2002 - 14:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp ECS K7S5A ejere !

Jeg har et ECS k7S5A og en IBM 60GXP 60 GB.
I bios detekteres harddisken kun til ca. 30 GB.
Jeg har kigget efter en nyere bios, men det ser ikke ud til at der er nogen opdateringer der fixer dette.
Er der nogen der har erfaringer med samme board og store diske ?
Jeg kender til IBM´s disktool, som kan løse dette problem. Jeg har dog erfaret at dette ofte giver andre problemer under opstart, og vil derfor helst undgå at bruge det.
Avatar billede mygskys Nybegynder
14. februar 2002 - 14:27 #1
Jeg lytter lige... jeg har en IBM 30 GB, som kun viser 1,96 GB - min bios kan finde den og siger 30 GB, men windows siger nogen andet...
Avatar billede dr.truti Nybegynder
14. februar 2002 - 14:28 #2
Hvis jeg skal give et gæt så er det fordi du har nogle sjove Partisioner! prøv kør fdisk fra din Start Diskette.

Ellers kan det være at dit motherboard ikke kan klare mere end de 30 GB.

Truti
Avatar billede unholy_tronic Nybegynder
14. februar 2002 - 14:35 #3
hmm lyder da meget træls, jeg køre selv med et K7S5A og det er der over hovedet ikke nogen problemer med, men her i aften tjekker jeg lige hvordan man kan detecte HDD på jeres/mit bundkort,først derefter kan jeg så giver en nærmere forklaring
Avatar billede jjense21 Nybegynder
14. februar 2002 - 14:38 #4
Disken er helt ren indtil videre. Ikke partitioneret endnu. Jeg ved ikke om det vil hjælpe. Jeg ville da bare regne med at bios skulle kunne detektere den rigtigt alligevel.
Hvilken bios-version kører du med unholy_tronic ?
Avatar billede razorgoose Nybegynder
14. februar 2002 - 15:35 #5
prøv at formater den lige med f.eks partition magic
http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10000-103-0-1-7,00.html?tag=srch&qt=partition+magic&cn=&ca=10000

Razorgoose

jeg har samme motherboard og har en 100 gb hdd på + 1*30 gb hdd
så den skal kunne tage den
Avatar billede crazybrain Nybegynder
14. februar 2002 - 17:05 #6
Att Mygskys
Prøv at checke dine jumpere.. På IBM diske kan de sætter på 2 GB clip... Prøv at flytte den over på noget andet...
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
15. februar 2002 - 12:35 #7
-Lidt underligt problem.....Jeg ved ihvertfald at dét bundkort sagtens kan køre med større HDD end 30 GB. Bruger dem selv: www.interlace.dk
-Prøv i første omgang bare at formattere Harddisken!
-Ellers prøv at nulstille BOIS!
-Ellers prøv at geninstallere Windows, for du skriver jo at BIOSSEN har fundet disken! Så måske er det et Win-prob. (Som så meget andet ;o) )

-Er det den eneste HD du har i?
Avatar billede dgj Nybegynder
15. februar 2002 - 14:40 #8
Da jeg selv har samme harddisk
Den sidder nok på 32GB clip
| = Jumper

IDE PORT              Jumpers Power
::::::::::::::::::::  :|:|  ****
Avatar billede jjense21 Nybegynder
16. februar 2002 - 00:01 #9
ok, jeg har lyttet til jeres forskellige råd, men bios og windows kan stadig ikke fastlå størrelsen korrekt.
Jeg har:
* sikret mig at jumperen ikke sidder på 32GB clip. Disken sidder som primary på ide0.
* Prøvet at lade disken være den eneste enhed på ide0. Normalt er der et dvd-drev som slave.
* Nulstillet bios, vha jp4 jumperen på bundkortet.
* Inddelt disken i 2 partitioner (6 GB og 26 GB) vha. partition magic.

Intet virker.
Jeg har ikke geninstalleret windows, da jeg ikke tror det er den der skaber problemer. Diskens størrelse angives jo også forkert i bios, og problemet var der allerede inden jeg havde installeret et OS.

Jeg er ved at løbe tør for idéer. Det kan simpelthen ikke passe, når nu der er flere af jer, der kører samme kombination uden problemer.
Jeg vil gerne undgå at flashe min bios, da det jo altid er forbundet med risiko, og min bios er rimelig ny, og burde derfor understøtte diske over 32 GB.
Nogle gode råd på falderebet ? Ellers ender det nok med at jeg forsøger mig med IBM´s deskmanager-tool.
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
29. august 2002 - 17:53 #10
Hej...har du fundet ud af det?
-Ellers har jeg imellemtiden prøvet det samme.......2 gange.....den ene gang var det ide-kablet, og den anden gang var det  harddisken.....der var defekt. Ellers kan det måske forårsages af en defekt ide-controller på bundkortet!
Avatar billede jjense21 Nybegynder
29. august 2002 - 17:59 #11
Ja, jeg har fundet ud af det. Det er jo efterhånden længe siden, men jeg glemte at lukke spørgsmålet.
Problemet var at disken var defekt (det var jo en IBM, så det kunne jeg jo næsten have sagt mig selv).