Avatar billede xiii Nybegynder
14. februar 2002 - 13:08 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

ATA 100 på et Asus A7V133 igen igen

Jeg har problem med ATA100 controlleren på bundkortet. Jeg har sluttet en 3. harddisk til den primære ATA100 controller, og ca. hver 3-4 gang bliver harddisken ikke registeret af windows, dvs. jeg kan ikke se den i windows. Hver gang jeg starter dyret op og den kommer til punktet i opstarten, hvor den skal detecte Ultra100 enheder, skriver den: "Ultra100 is not installed because there are no drivers attached".
Hvad kan der være galt og hvordan jeg løser jeg det??
Jeg har prøvet at installere Promise driver fra den medfølgende cd til bundkortet, men uden held!
Styresystemet er win98se.

NB se mere her: http://www.eksperten.dk/spm/172088
Avatar billede crazybrain Nybegynder
14. februar 2002 - 17:07 #1
Har du prøvet en BIOS opdatering eller sån noget
Avatar billede xiii Nybegynder
14. februar 2002 - 17:56 #2
Nej det har jeg ikke, og det vil jeg heller ikke før alle andre muligheder afprøvet.
Har det betydning om jumperen på harddisken er sat til heholdsvis: Master, Slave eller CS?? Den står som master nu.
Avatar billede xiii Nybegynder
14. februar 2002 - 17:57 #3
Jeg vist kommet til at lave en slåfejl her: "Ultra100 is not installed because there are no drivers attached". Der skal ikke stå drivers, men drives!
Avatar billede crazybrain Nybegynder
14. februar 2002 - 18:01 #4
Har du mulighed for at prøve med et andet kabel.. Det kan godt være det der ikke virker så godt...
Avatar billede xiii Nybegynder
14. februar 2002 - 18:44 #5
Ikke lige umiddelbart, jeg har lige fået et nyt hightower-kabinet, og jeg blev derfor nødt til at købe et langt IDE kabel, da jeg har anbragt dvd'en i den øverste 5 1/4". Jeg har så genbrugt det kabel der blev tilovers. Men hvis problemet fortsætter kan jeg jo bare sætte den 3. harddisk på den sekundære IDE, men det er jo irriterende at have noget på bundkortet, hvis man ikke kan udnytte det.
Avatar billede jgk Nybegynder
14. februar 2002 - 19:09 #6
http://www.a7vtroubleshooting.com/, opdateringer fra asus.de er de sidste nye.... Din ata100 kontroller understøtter 4 diske husk blot at sætte dem master/slave på hver.
Avatar billede jgk Nybegynder
14. februar 2002 - 19:10 #7
Lige en ting mere dine kabler SKAL selfølgelig være ata100 og ikke ata66...
Avatar billede xiii Nybegynder
14. februar 2002 - 19:14 #8
jgk>> hvad skal jeg se efter, når jeg skal tjekke om det er et ata100 kabel jeg bruger?!
Avatar billede frido Nybegynder
14. februar 2002 - 19:51 #9
Man kan se forskel på almindelige og ATA100 kabler - ATA100 kabler er "finere" - der er nemlig 80 ledninger (mod alm. IDE's 40)
Og så ser de også "nyere" ud :P

Eller brug de kabler der fulgte med motherboardet, det burde være ATA100, for der er jo ATA100 controller på boardet - men det er desværre ikke alle firmaer der vedlægger kablet.. :/  (Abit gør, hurra)

Altid bruge de rigtige kabler til enhederne og ikke genbruge kabler (det kunne man godt for nogen tid siden, men ikke mere...)

Altså - gå ud og KØB ET ATA100 kabel, så er du 100% sikker!

/Frido
Avatar billede jgk Nybegynder
14. februar 2002 - 19:54 #10
ATA 100 kabler er også som regel blå i den ene ende og mere "stive" i det.
Avatar billede xiii Nybegynder
14. februar 2002 - 20:18 #11
Det kabel jeg har genbrugt er blåt i den ene ende, og er som frido siger "finere", og det var det der fulgte med bundkortet, så hvis det er de eneste måder man kan sikre sig at det er ATA100 kabler, så er det det jeg har.
I enhedshåndtering er der en SCSI-controller, nu er det jo ikke en scsi-harddisk jeg har købt, men når jeg trykker på + tegnet står der: Win95-98 Promise Ultra100 (TM) IDE Controller. Den har jeg så prøvet at fjerne, genstarte, og så konstaterede pc'en at der var ny hardware, og jeg har så installeret en nyere ultra100 driver fra Promise. Indtil videre er der ikke de store problemer, såsom at drevet ikke bliver detectet af windows. Den bliver bare ikke detectet under opstart...!?
Avatar billede frido Nybegynder
14. februar 2002 - 20:55 #12
Du siger du har en 3. harddisk installeret på den primære controller - hvad er de to første for nogle?
Der skal (helst) altid være ATA100 enheder samlet, f.eks. 2 ATA100 på den primære og så en 3. harddisk (en almindelig f.eks. ATA33 og f.eks. en DVD/CD-ROM/CD-R) på den sekundære, så burde der ikke være problemer med at detecte ATA100.

(Kan være den bliver forvirret over at både have ATA100 og ATA33 på samme kanal hvis dette er tilfældet?)

Jeg selv har en ATA100 disk på primær master, og en ATA33 CD-R på sekundær slave. Ingen problemer der - har også haft en ATA100 på primær slave og også uden problemer. Tjek det :)
Avatar billede xiii Nybegynder
14. februar 2002 - 21:25 #13
På den primære IDE, har jeg en harddisk der kører master, og en harddisk der kører slave. På den sekundære IDE har jeg et DVD-drev der sat op som slave.
Nedenunder den primære og sekundære IDE, er der en primær og en sekundær Ultra ATA100 IDE. Jeg har sat den 3. harddisk på den primære Ultra ATA100 IDE. Vær opmærksom på at mit bundkort er et A7V133 og ikke et A7V133-C!
Avatar billede frido Nybegynder
14. februar 2002 - 21:31 #14
Hmm.. Er Promise ATA100 controlleren INTEGRERET på motherboardet?
Har du prøvet at putte begge harddiske fra den primære master/slave over på den primære ATA100 controller, og den 3. harddisk over på den første (almindelige? - eller hvad er det for en?) controller? Hvad er det for nogle harddiske du har? Mærke, model/ata-specs?

Men ellers burde det du har gjort, jo også virke..
Avatar billede xiii Nybegynder
14. februar 2002 - 22:11 #15
Promise ATA100 controlleren er nemlig integreret i bundkortet.
Nej det har jeg ikke prøvet, systemet kører jo perfekt og så er der jo ingen grund til at bytte rundt, bortset fra det med den 3. harddisk.
Harddisken med styresystemet er en Fujitsu MPG3307AT 30,7 GB ATA100, slaven er en Maxtor Diamond 40 plus (54098U8) 40,9 GB ATA66 og den 3. er en Western Digital Caviar WD1000BB 100 GB ATA100 !
Avatar billede frido Nybegynder
14. februar 2002 - 22:23 #16
ja okay, det er jo det jeg siger - de ATA100 harddiske skal "bundles" - altså begge diske skal på den primære ATA100 controller (master og slave) -og den der ATA66 (DiamondPlus) skal hen til den sekundære som master, og din DVD som slave
så behøver du ikke andet - og alt skulle virke fint.. Jeg tror du nok bliver nødt til en lille reinstall hvis hvis nu i sidste tilfælde. Så vil den nok kunne hitte ud af det :)

(Tror, at compen bliver forvirret når du prøver at installere ATA100 controller til ATA100 hdd OG ATA66 hdd - så siger den klart nok at der ikke er en ATA100 disk til stede (jo der er kun en, men ikke dem begge) - forstår du mit svar? :)
Avatar billede jgk Nybegynder
14. februar 2002 - 23:57 #17
Du skal sætte dine ATA66 på IDE66 og IKKE på ATA100 ellers går det galt for dig. Dit mobo har plads til 4 ATA100 og også ATA66 på seperat IDE. Dit bundkort er vel det 1. ASUS udsendte i serien . ikke? Følg mit link i 19.09 svaret de gav mig meget hjælp. Har solgt mit kort for ikke så længe siden.
Avatar billede xiii Nybegynder
15. februar 2002 - 01:19 #18
jgk>>Mit bundkort er et A7V133 og ikke et A7V, og der er derfor ikke noget der hedder ATA66 på mit bundkort, men ATA controlleren er jo bagudkompatibel, og jeg kan så alligevel bruge en harddisk med ATA66 eller ATA33.
I og med at jeg har et A7V133 kan jeg køre med en FSB der hedder 266 MHz, dvs. 2*133 og det har jeg sørget for at få en CPU der kan det.
Avatar billede xiii Nybegynder
15. februar 2002 - 01:22 #19
frido>> Det vil så sige at jeg ikke kan udnytte den integrerede promise ATA controller og det er spild at den er på kortet eller hvad??
Avatar billede xiii Nybegynder
15. februar 2002 - 01:28 #20
Her er der et link til det bundkort jeg har: http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7v133/overview.htm
Avatar billede frido Nybegynder
15. februar 2002 - 11:30 #21
AHA nu ser jeg problemet! (håber jeg da, hehe)
Du har et RAID-board, dvs. du er i stand til at køre RAID0 eller RAID1 eller RAID0+1.
Jeg har selv et board der også kan køre RAID (integreret i boardet - Abit KT7A)
Der er 4 stik til IDE-enheder - to af dem er til "alm. IDE + ATA100" og de to andre er IKKE til "alm. IDE" - men kun til RAID. (IDE1+2="alm" og IDE3+4="RAID")
Vil du f.eks. køre RAID med to ens diske, er det disse (IDE3+4) stik du skal bruge. Er det alm. IDE du vil køre (ATA100 og ATA66), bliver du  nødt til at bruge de to "alm IDE" stik til de er alle brugt op, så mener jeg man først kan køre med flere end 4 enheder på sine IDE-stik)

Altså:

Fujitsu-disken(ATA100) på primær master (IDE1), WesternDigital-disken(ATA100) på primær slave (IDE1), MaxtorDiamond-disken(ATA66) på sekundær master (IDE2), DVD-ROM på sekunder slave (IDE2).
Og de to andre stik (IDE3+4) lader du bare stå ubrugt, indtil du får nogle harddiske der passer perfekt sammen (samme mærke/model) så du kan bruge dem til RAID.

Du siger "systemet kører jo perfekt" - ja, men det er jo ikke lige det det gør ligenu, vel? ;) (Disk virker ikke, osv.)

Jeg mener nu det er på den måde det foregår.
Avatar billede xiii Nybegynder
15. februar 2002 - 12:54 #22
frido>> Der er indbygget understøttelse for RAID på mit bundkort, men sådan som jeg har forstået det kan jeg vælge at bruge den indbyggede Promise ATA controller til enten RAID eller ATA100.
Eftersom jeg ikke har 2 identiske harddiske til rådighed, men har investeret i en stor harddisk på 100GB, havde jeg et ønske om at kunne udnytte Promise ATA controlleren, hvilket også er lykkedes delvist. Den måde du har beskrevet at jeg skal konfigurere mine harddiske på, havde jeg også tænkt mig at gøre fra starten, og der skulle jo ikke være nogle problemer med at få det til fungere, men så har jeg et andet problem der hedder kabel-længde, men det finder jeg nok en løsning på!
Avatar billede frido Nybegynder
15. februar 2002 - 14:32 #23
Ja det håber jeg også at du gør, det er nogle lækre diske du har ;) Nu der er kommet så store IDE-diske, der muliggør at man har få diske i stedet for f.eks. 4x30GB diske så har man 1x120GB disk, så hvorfor så have hightower? Har selv haft et, men det blev besværligt, da jeg er ofte til LANparties osv - og har p.t. kun een disk og en CD-R installeret i mit miditower fra Codegen, nok for mig nu, men skal nok snart investere i en ny disk (nok en af samme mærke/model) så jeg kører RAID0 - dobbelt performance (næsten). Men det bliver ved drømmen indtil jeg finder nogle $$ :)

Held og lykke med dit projekt herfra!

/Frido
Avatar billede xiii Nybegynder
15. februar 2002 - 15:31 #24
Nu har jeg flyttet rundt på diskene, og lavet en konfiguration der er meget lig den du foreslog. Jeg har sat den store disk som secondary master, og det kan godt være at den ikke kan yde sit fulde potentiale dér, men det har sådan set heller ikke været meningen at den skal sidde i den PC, men i en anden PC'er jeg har stående. Men det er så en anden historie!
Jeg købte et nyt kabinet da det jeg havde i forvejen var tudegrimt, så derfor skiftede jeg det ud med det her: Chieftec DA-01BD (http://www.chieftec.com/products/Workcolor/ColorDA.htm)

Hvis du vil have nogle point for dine anstrengelser, så lav lige et svar!

/xiii
Avatar billede frido Nybegynder
15. februar 2002 - 16:18 #25
Ja, det tower kender jeg godt, er smaddergodt! Glæd dig til det tower - og her er så mit svar :)
Anstrengelser synes jeg ikke jeg har gjort mig, det har været sjovt og spændende, og så er det fedt at hjælpe andre :)

/Frido
Avatar billede xiii Nybegynder
15. februar 2002 - 16:24 #26
jgk>> Du må også gerne lige lave et svar, linket du gav mig er ret godt....

/xiii
Avatar billede frido Nybegynder
15. februar 2002 - 16:25 #27
Og lige en kommentar til min "foreslåede konfiguration" - det var kun for at undgå en komplet reinstallering, men hvis du vil udnytte din store disk mest mulig, må du til at installere windows på den - så er der ikke noget problem i at have den som primær master, og den nuværende master bliver "degraderet" til slave..
Men ellers virker det da godt nok, gør det ikke? :)

Har lige set på EDBpriser - 1100,- næsten for det tower -uha uha det var mange penge, men det er det værd!
Avatar billede xiii Nybegynder
15. februar 2002 - 16:34 #28
Jamen selvfølgelig, men den var tænkt som ekstra lager plads, såe...

Man må jo betale lidt for designet og kvaliteten, derudover fulgte der en PSU på 340W med, så det synes jeg er okay...
Avatar billede jgk Nybegynder
17. februar 2002 - 22:59 #29
Ja det er ikke tosset....