Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
15. maj 2000 - 13:34 Der er 25 kommentarer og
7 løsninger

Riva TNT2

Hejsa

Jeg har en IBM E50 og jeg har lige købt et Riva TNT2 Vanta Kort men det virker ikke. Den kan komme ind i Windows med laveste opløsning og laveste antal farver: 16 Farver.

Sættes den til en højere opløsning bliver skærmen sort når den indlæser Windows

Maskinen er 200 MHZ, 32 MB Ram, Ali Chipset

På IBM's side er maskinnavnet en 2137-E50

Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
15. maj 2000 - 13:34 #1
Det er en Pentium Med MMX processor der sidder i!
Avatar billede renny Nybegynder
15. maj 2000 - 13:45 #2
du skal sørge for at der er indlæst er pci standard driver og så genstarte computeren, derefter indlæser du de drivere der fulgte med kortet.

Der er af en eller anden grund vigtigt at der er indlæst standarddriver inden instalation af den rigtige driver
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2000 - 13:46 #3
Har du tjekket din maskines hjemmeside inden du er gået på indkøb.
Avatar billede morten_b Nybegynder
15. maj 2000 - 13:47 #4
Har du sikret dig at du ikke har sat et AGP kort i en PCI port?

Hvis du har tjecket dette, kan problemet højst sandsynligt løses ved at downloade den nyeste driver til grafikkortet. Jeg har selv haft lignende problemer med mit Savage4 kort og det blev løst ved at opdatere driveren. Prøv dette først - ellers må vi finde på noget andet... :-)
Avatar billede kjalle Nybegynder
15. maj 2000 - 15:27 #6
I nogen af IBM's maskiner er der problemer med strømforsynigen og 3Dfx kort .... er der strøm på kortet ??

//Kjalle :o)
Avatar billede morten_b Nybegynder
15. maj 2000 - 15:40 #7
TNT2 er ikke et 3Dfx kort...

Prøv at kigge på ibm's hjemmeside, om der er rapporteret lignende fejl og lavet updates til disse (jeg ved ikke om det er det som kharder linker til - det er en smule rodet...) Hvis mit første svar ikke virker kunne det godt tyde på at der var et eller andet kompatibilitetsproblem mellem din computer og skærmkortet. Det er da et forsøg værd - prøv!
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
15. maj 2000 - 15:40 #8
Der er strøm på kortet idet når ddn kan vise grafikkort, og at den fandt kortet.

Jeg har ikke donwloadet nye drivere til grafikkortet endnu..Det vil jeg prøve

renny>Jeg statte bare kortet i og da den startede op fandt den mit kort.

Hvis der er andre gode forslag er de meget velkomne
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
15. maj 2000 - 15:45 #9
Prøver lige igen - Uden stavefejl..:-)

Der er strøm på kortet idet den kan finde grafikkortet

Jeg har ikke downloadet nye drivere til grafikkortet endnu..Det vil jeg prøve

renny>Jeg satte bare kortet i maskinen og da den startede op fandt den mit kort.

Hvis der er andre gode forslag er de meget velkomne
Avatar billede kjalle Nybegynder
15. maj 2000 - 15:47 #10
Nej det er ikke et 3Dfx kort som sådan, men jeg vil gætte på det tager MINDST ligeså meget strøm (da det virker på nogenlunde samme måde) ordkløver hehe .....

OK der er strøm på .... som de andre siger må du nok finde en nyere driver ´....

//Kjalle .....
Avatar billede morten_b Nybegynder
15. maj 2000 - 15:53 #11
Når Windows finder et nyt stykke hardware vil den søge efter den bedste driver til dette hardware. Huskede du her at sætte CD'en som fulgte med grafikkortet i, så Windows ikke bare brugte den driver der automatisk er lagt ind i Windows. Mange hardwareproducenter opfordrer til at man installerer fra CD'en og ignorerer at Windows siger at den har fundet "den bedste driver". Altså:
Hvis du bare lod Windows installerede grafikkortet så sæt CD'en i og lad producentens eget installationsprogram gøre det.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2000 - 16:34 #12
Husk lige det er en IBM, så det er ikke bare lige. Disse PCér er bygget meget restrektivt op. Hvad der er en selfølgelighed på andre PC'er er ikke altid en selvfølgelighed på IBM. Her er en del specialfremstillet.
Avatar billede herskegut Nybegynder
16. maj 2000 - 08:19 #13
har du checket om din Ali AGP driver til dit bundkort er hentet og instaleret, ellers skal du hente den og derefter genboote og så skulle det virke, du kan nok finde den inde på den bundkorts producent hjemmeside,

/Herskegut
Avatar billede renny Nybegynder
16. maj 2000 - 08:25 #14
du skriver at den bare fandt dit kort da du startede 1 gang, det er det der er problemet, du skal slette den driver igen og instalere en standard vga driver og genstarte derefter instalerer du de rigtige drivere, det står også i den hjælpefil som ligger på cd-rommen
Avatar billede renny Nybegynder
16. maj 2000 - 08:31 #15
man kan altid forsøge med at opdatere drivere, når det virker men det kan virke med de drivere som er med.

En anden løsning kan være som herskegut skriver at agp porten ikke er instaleret korrekt, men hvis du ikke har brugt den anden rutine ved instalation er jeg sikker på at det er det.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
16. maj 2000 - 09:08 #16
Proev at kigge lidt på dine indstillinger mht. refresh/genopfriskning.

Din IBM PC er produceret af Acer, men skal selvfølgelig supporteres af IBM.
Avatar billede morten_b Nybegynder
16. maj 2000 - 09:33 #17
Prøv nu at gøre det som mig og renny foreslog med producentens egne drivere - jeg tror det vil virke.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2000 - 09:38 #18
Hi Det er IBM!
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2000 - 09:39 #19
Med dertil hørende egen Skærm. Der er og har altid været konfligter med Directx og IBM
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2000 - 09:45 #20
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2000 - 09:47 #21
Avatar billede zycho Nybegynder
16. maj 2000 - 16:17 #23
Min har også gjort det flabede lille triks som din pc gør.

Det du skal gøre er :

1 : højreklikke på skrivebordet
2 : vælg "egenskaber"
3 : vælg fanebladet "indstillinger"
4 : vælg "avanceret"
5 : vælg fanebladet "kort"
6 : du kan nu se at der et sted står    opdateringshastighed. Sæt den på "kortstandard"..........
7 : du kan nu starte med at prøve at sætte opløsningen + farverne op, trin for trin men det kræver nogle genstarts!!
Avatar billede champen Nybegynder
16. maj 2000 - 19:48 #24
Jeg har hørt at Ali chipsets ganske enkelt ikke kan sammen men TNT 2-chippen...
Det er selvfølgelig ret surt for dig, hvis det er sådan.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
16. maj 2000 - 20:12 #25
ALI chipsaettene har problemer med AGP grafikkort med TNT2 chipsaettet. Jeg har aldrig hoert at der skulle vaere problemer med PCI grafikkort.

Laeg maerke til at opdateringen som loeser problemet bare er en ny AGP/Miniport driver.
Avatar billede renny Nybegynder
16. maj 2000 - 20:21 #26
riva tnt2 kan køre på ali uden problemer hvis man følger instalationsvejledningen
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2000 - 20:36 #27
På en Aptiva, med oprindelig windows95?
Avatar billede herskegut Nybegynder
17. maj 2000 - 09:52 #28
champen : det kan udemærket med et Ali chipset, problemet er bare at ali chipsetet til have sin egen agp driver for at kunne virke.
og ja det stinker, men sådan er det.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2000 - 09:57 #29
Så skal Aptivas måde at sikre skærmhukommelse slåes fra, så skulle det være fjong. Sæt den til at du vil bestemme hvor meget ram der skal bruges til skærmmem.
Avatar billede amfora Nybegynder
12. juni 2000 - 07:23 #30
Til pcmagasinet, har du fået løst problemmet, det er jo snart en måned siden?
Fordi jeg har et lignende problem, med en AMD K6 200, se spørgsmål 19016.
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
20. august 2000 - 21:31 #31
Hejsa

Det er godt nok noget tid siden.

Det endte med at jeg byttede kortet og købte et GeForce 256 der virker fint!
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
20. august 2000 - 21:32 #32
Og nej - Kortet virkede fint på andre maskiner, hvis der var nogen der troede det måtte være kortet der var defekt