Avatar billede coke1 Nybegynder
03. februar 2002 - 04:59 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Nogle gange virker det andre gange ikke

Hej Alle på eksperten

Jeg er ny bruger på eksperten.dk  så bær over med mig hvis jeg laver en brøler

Mit problem er at mit lokale netværk kun virker en gang imellem.

Kort om mit anlæg: Jeg bor i en boligafdeling hvor vi har installeret bredbånd fra Telia. Det gælder både alm. telefoni ( fri samtale for kr. 119 pr. md.) samt internet. I lejligheden er der installeret 2 stik, et til telefonen og et til data (rj45) Man forbinder så sin computer med netkort til datastikket via et rj45 kabel ( lige igennem) og så er man på. Man logger sig på via en webside, før havde vi vores egen logon side, nu deler vi den med Stofa’s brugere. Det er Telia der står for nettet, dog er det Stofa der leverer forbindelsen, og vi har den samme Flexrate som Stofa brugerne. Hastigheden er der absolut ikke noget at klage over, fra gode steder henter vi med omkring 250 kbyte/sek.
Under opsætningen skal computeren stå på servertildelt IP adresse, ellers virker det ikke.
Mit lokale netværk består af 3 maskiner med xp  (dk)  der forbindes via lige igennem kabler til en surecom swits . Uplink stikket på switsen forbindes til vægstikket via  et lige igennem kabel.
Alle 3 maskiner får ved opstart tildelt en  IP adresse, og de kan uafhængig af hinanden koble op til Internettet, man skal blot logge sig på nettet med hver maskine. So far so good.
Nu kommer problemet. Nogle gange virker mit lokale netværk fint, jeg kan se og bruge de delte mapper, på alle 3 maskiner, jeg kan udskrive på printeren der er tilsluttet via usb til maskine 1, og alt er fryd og gammen. Men efter at computerne har været slukket et par timer, kan jeg intet på det lokale netværk, men Internettet virker fint. En eller måske 2 maskiner har fået ny IP adresse, og så kan de ikke finde hinanden. Jeg har prøvet at køre ”opret et mindre netværk” på alle 3 maskiner ( samme opsætning til alle 3 maskiner) det hjælper intet. De indbyggede firewals er slået fra, og den ekstra firewall der er  på maskine 1 ( zonelabs) har jeg både prøvet at lukke og sågar at afinstallere uden at der kommer hul igennem. Jeg kan se alle 3 maskiner i netværkssteder, men hvis jeg prøver  at åbne en delt mappe på en af de andre maskiner kommer der en boks op hvor der står at netværksstien ikke findes, og ” Der er ikke adgang til KAP” ( min arbejdsgruppe) Andre gange ”fryser” den maskine jeg sidder ved. Trykker jeg ctrl+alt+del popper der en  boks op hvor jeg bla kan afslutte job. Vælger jeg at afslutte det job der ikke svarer ( fks. delt mappe på mask 2) lukker maskinen det program der ikke svarer, samt alle andre programmer og alt forsvinder fra skrivebordet. Jeg kan heller ikke bruge start, da proceslinien også er væk. Der er ikke andet for at trykke  ctrl+alt+del vælge genstart af maskinen og så forfra igen.
Det er skide irriterende. Hvorfor gør de det. Det er det samme med alle 3 maskiner. Næste gang jeg tænder maskinerne kan det være at jeg kan det hele, ofte virker det dog ikke.
Er der ikke et lyst hoved der har en god ide. Det kan være at det skal sættes op på en anden måde, alle forslag er velkommen.
Avatar billede riversen Nybegynder
03. februar 2002 - 07:02 #1
slukket = slukket eller slukket = dvale?
Avatar billede coke1 Nybegynder
03. februar 2002 - 07:34 #2
slukket = slukket
Avatar billede riversen Nybegynder
03. februar 2002 - 07:37 #3
og når du så tænder igen får de tildelt ip'er og kan gå på nettet, men lan virker ikke...that's weird...

hvilke ip'er bliver tildelt?
Avatar billede soreno Praktikant
03. februar 2002 - 10:24 #4
for at maskinerne kan "se" hinanden skal de ligge på samme subnet. prøv at notere dig subnet og ip når det virker, og igen når det ikke virker. prøv at sammenligne dem, og skriv evt. tilbage med resultatet.

prøv at lave en direkte tilgang til den/de maskiner der ikke virker, altså
\\maskine_der_ikke_virkers_ip\share

og se om det ikke hjælper.
Avatar billede grinderslev Praktikant
03. februar 2002 - 10:50 #5
Måske skulle du lade 1 maskine styre Internets forbindelsen og så bruge ICS. Det ser for mig ud til at der er noget lusk med de IP adresser du får fra DHCP serveren.
Mere om ICS:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics2kxp/index.htm
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm
Avatar billede riversen Nybegynder
03. februar 2002 - 11:05 #6
hvis problemet er hvad soreno skriver...og som jeg også forsøger at få dig til at bekræfte, så er løsningen at tildele flere ip'er til netkortet eller installer protokollen netbeui...det sidste er nemmest
Avatar billede coke1 Nybegynder
04. februar 2002 - 15:12 #7
Jeg har installerst netbeui, og det ser ud til at det virker. Jeg vil lige teste det af et døgns tid inden riversen får point.
Avatar billede coke1 Nybegynder
05. februar 2002 - 22:32 #8
Hej igen. Ja det virkede heller ikke, så nu er jeg tilbage.Riversen du skriver noget med at tildele netkortene flere forskellige IP adr. Mener du at de til intra nettet kan have faste IP adr. og til internettet få tildelt IP adr. fra serveren. Nogle steder her på eksperten.dk har jeg læst at man kan ha flere netkort i samme maskine. Kunne man forestille sig at hver maskine havde 2 netkort. Et kort til internettet som får servertildelt IP adr og som forbindes via en hub så alle 3 maskiner kan koble op til internettet uafhenig af de andre maskiner. Det andet kort bruges så med fast IP adr via en Switch til de andre maskiner.Eller hva???
Avatar billede hald. Nybegynder
05. februar 2002 - 22:50 #9
Et hurtigt spørgsmål - Hvilken Win-version kører du ?
Avatar billede coke1 Nybegynder
06. februar 2002 - 11:50 #10
win xp (Dk)
Avatar billede hald. Nybegynder
06. februar 2002 - 13:47 #11
På begge cpu'er ? I så faldet kan du jo prøve at disable "network acces control..." !

Ned i "START" - "My Network Places", højreklik og vælg "Properties". Dernæst højreklikkerdu på "Local Area Connection", hvor du også vælger "Properties". Klik på "Authentication" og her fjerner du så fluebenet i "Enable network access control using IEEE 802.1X".

Over and out...
Hald
Avatar billede coke1 Nybegynder
07. februar 2002 - 18:24 #12
Det er nu også prøver Det virker ikke bedre. I'm lost
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
07. februar 2002 - 18:29 #13
En anden mulighed kunne også være noget DNS/WINS....

Når du nu oplever at de ikke virker, så prøv at finde ip adressen til den maskine der ikke virker... Prøv derefter og gå ned i kør og skriv IP adressen (husk de to \\ foran!)... Virker det nu?

- Rasmus!
Avatar billede coke1 Nybegynder
08. februar 2002 - 13:23 #14
Der er noget jeg ikke forstår Lige siden i morges har jeg på alle 3 maskiner haft de samme 3 IP adr. Jeg kunne udskrive fra maskine 2 til printeren på maskine 1, men fra maskine 3 kan jeg ikke udskrive. (printeren er fundet og instaleret korekt, den tror den udskriver men der kommer intet ud (printeren er online men lampen blinber ikke som den plejer når den modtager data til udskrift. Der er ingen fejlmeddelser på maskine 3 (eller mask 1) Forsøger jeg at pinge mask 3 er der nogle gange forbindelse (sendt 4-modtaget 4) andre gange får jeg time out.
Forsøger jeg at kalde en af de andre maskiner via kør som rasmus foreslog er der "hul igennem", men det tager en evighed før den svarer (typisk 20-30 sek.)Burde de ikke reagere med det samme ( inden for et par sek.)
??????????????
Avatar billede hald. Nybegynder
08. februar 2002 - 14:24 #15
Ok,...tror jeg ved hvad problemet er ;o)

Højre klik på "My Network Places" - "Properties", højreklik på din LAN-forbindelse og vælg igen "Properties", her vælger du "TCP/IP" og klikke så på "properties", her vælger du "Advaced" - "WINS", hvor disabler "Netbios over TCP/IP" (eller noget i den stil).

- Når det er gjort, kører du det nøjagtigt samme igennem med din bredbåndsforbindelse...

Grunden til problemet skyldes sandsynligvis, at din cpu først tjekker om der er nogen "planlagte" opgave på din cpu/netværk, før du får adgang til selve netværket...

Hvis du har "ERFARING" med registreringsdatabasen, kan du kan også vælge at gå ind i regedit og slette "{D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF}" i HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/Current Version/Explorer/RemoteComputer/NameSpace
- Herefter genstarter du - og så skulle det gerne gå en hel del hurtigere... ;o) (Har selv haft samme problem)

Håber det hjælper dig...
Hald ;o)
Avatar billede hald. Nybegynder
08. februar 2002 - 20:55 #16
Hmmm.... Er der sket noget nyt ?
Avatar billede coke1 Nybegynder
09. februar 2002 - 18:47 #17
rolig nu.:) jeg har været på arbejde ( ja om natten ) men så vidt jeg kan se virker det ihvertfald meget bedre : Jeg tester i løbet af weekenden, og kører det stadig, er der point til hald
Avatar billede hald. Nybegynder
10. februar 2002 - 00:50 #18
Sorry - Det var ikke for at hunse ;o) *GG*

Hald
Avatar billede hald. Nybegynder
10. februar 2002 - 20:58 #19
Skulle det nu tilfældigvis gå hen og funke, her du her et svar....

STORT Colgate-smil !
Hald ;o)
Avatar billede coke1 Nybegynder
11. februar 2002 - 22:32 #20
Jeg ved ikke helt, det virker meget oftere end til at starte med, men det virker ikke altid. Mht ventetid har det også hjulpet, der er dog stadig ofte ventetid ( bare ikke så lang tid ) på at få adgang til en mappe, eller til udskrift. Jeg tror ikke jeg kommer det nærmere her, så mine point må gå til Hald. Jeg vil snarest oprette et nyt spørgsmål hvor jeg vil høre jer lidt nærmere om routere, da jeg fra andre har ladet mig fortælle at jeg kan få det til at køre som jeg vil hvis jeg i stedet for en switch anskaffer en router, tusind tak for hjælpen til alle, se you soon
Avatar billede hald. Nybegynder
12. februar 2002 - 00:16 #21
Mht. Router, kan jeg helt klart anbefale en Cisco 676 !
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/dsl_prod/c600s/guidarch/c676cfg/
Avatar billede hald. Nybegynder
12. februar 2002 - 00:17 #22
Og takker forresten for point ;o)