Avatar billede lamer Nybegynder
31. januar 2002 - 21:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Windows 2000 netværksproblemer

Jeg har 2 maskiner, begge kører Windows 2000 UK i et TCP/IP netværk.
Begge maskiner fungerede tilfredsstillende, indtil jeg satte et nyt netkort i serveren.
Server og netkort fungerer. Kan gå på internettet og se min arbejdsmaskine.
Fra min arbejdsmaskine kan jeg pinge serveren på ip nummeret (10.0.0.3) og hvis jeg vælger Start, Run og skriver \\10.0.0.3 kan jeg se mine shared mapper og filer på serveren.
MEN jeg kan ikke bruge mine gamle mappings. Jeg kan ikke bruge Start, Run \\server. Jeg kan ikke pinge på server navnet - alt dette kunne jeg før med det gamle netkort.
Virker som om Windows søger på net gamle netværkskort id nummer og ikke navnet. Kan det være rigtigt?
Hvad gør jeg (udover at geninstallere)
Avatar billede monmathiesen Nybegynder
31. januar 2002 - 22:17 #1
Husk at sætte på din WINS i opsætningen af de nye netkort for at lave
den til en WINS client.

Hvis du ikke bruger, WINS og i stedenfor DNS, prøv at søg om der stadig
er en A host gemt for det gamle netkort med serveren navn og slet den.
Avatar billede lamer Nybegynder
31. januar 2002 - 22:35 #2
Jeg bruger standard settings, dvs. auto IP, auto DNS, DHCP enabled m.v.
Hvordan/hvor finder jeg A host for det gamle kort? (så jeg kan slette)
Avatar billede doek Nybegynder
01. februar 2002 - 06:21 #3
kig evt. i c:\windows, der ligger kan ligger en fil "hosts" som du kan rette i og bruge som dns for din computer, hvis den ikke er så hurtig i optrækket ;)
Avatar billede lamer Nybegynder
01. februar 2002 - 09:59 #4
Ja, det er en mulighed - men ikke en holdbar løsning/forklaring. Nu bruger jeg godt nok fast IP på min server - men vist den var dynamisk, ville jeg ikke få meget glæde af host filen (ligger i øvrigt under c:\winnt\system32\... på en Win2K maskine).

Hvis jeg går på serveren via \\10.0.0.3 og laver nye network mappings, så virker de. Men jeg kan stadig ikke gå på serveren via dens navn (\\server)eller via 'My Network Places'?!?
Avatar billede monmathiesen Nybegynder
01. februar 2002 - 21:30 #5
Ok du siger at du har Win 2000 UK på begge, så en er W2k Pro og den
anden er W2k Server.

Aller først prøv at skrive det her i en command prompt (på begge maskiner)

      ipconfig /flushdns

Et par spørsmål.
-Hvis du har en W2k Server kører den med AD (Husk at DNS skal være din lokale DNS server som primær og ekstern som sekundær).
-Kører selve serveren med DNS og DHCP eller kommer den for en router (ASDL).
-Hvis det er dig der styrrer DHCP kig i option 6 under Server configuration
-Hvis du også styrrer din DNS gå ind og kig og see hvilken adresser der er.
Avatar billede lamer Nybegynder
02. februar 2002 - 17:20 #6
Nej - det hjælper ikke at flushe (eller boote)...
Jeg kører med Windows 2000 Professionel SP2 på begge maskiner.
DHCP ligger i min ADSL router (Cisco 678, fra Cybercity)

Min server er ikke en 'rigtig' server - blot en arbejdsstation, jeg benytter som filserver (windows workgroup med fildeling) og web server

Serveren kører med et fast IP nummer (10.0.0.3) og gateway (10.0.0.1 = routeren), samt DNS adresser fra CyberCity (primær: 212.242.40.3, sekundær: 212.242.40.51). Ellers kun default settings.
Avatar billede monmathiesen Nybegynder
03. februar 2002 - 16:58 #7
Prøv ipconfig/ALL på begge maskiner. kan du kopiere det
her ??? (så jeg kan see opsætningerne).

Et spørgsmål, hvis du bruger fast ip til din "server" hvorfor
bruger du det ikke også til den workstation ??? Så vile du
være helt sikker i at begge har den same opsætning men med
forskælige ip adresser.

Det kan også være(tror jeg) at det som ikke passe i din
opsætning kan kun være at din workgroup ikke har det
samme navn for eksempel: "workgroup og workgrup". Når du
går ind i My Network Places, hvad bruger du "computer i
nærheden" eller "Hele netværket".
Avatar billede lamer Nybegynder
03. februar 2002 - 17:28 #8
Hr. Mathiesen
Tak for hjælpen - problemet er løst. Jeg havde stirret mig blind - men IPCONFIG /ALL åbnede mine øjne :-)
De to maskiner kørte i hvert deres subnet (255.0.0.0 vs. 255.255.255.0)

Hvordan giver jeg dig point? Jeg har kun et svar fra 'doek' som jeg kan acceptere - dine er kommentarer? Det er muligt det står i hjælpen - men hvem læser den? (det er første gang jeg bruger eksperten)
Avatar billede monmathiesen Nybegynder
03. februar 2002 - 18:41 #9
Nu giver jeg dig et svar :)