Avatar billede sprutnik Nybegynder
30. januar 2002 - 22:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kabinetkøler

Min kabinetkøler larmer en hel del, så jeg skal have den skiftet ud med en anden der ikke larmer så meget. Det jeg gerne vil vide, er hvad det mindste antal omdrejninger en køler kan kører med uden pc´eren bliver for varm. Den køler jeg har nu står beskrevet forneden, og den holder min amd Athlon 1200 nede på højest 56grader.

MODEL    SIZE(mm) VOLT SPEED  AIRFLOW(CFM) NOISE dB
D80BH-12 80x80x25 12    3200    35          33

Avatar billede norleaf Nybegynder
31. januar 2002 - 00:02 #1
Jeg kender ikke til den model du bruger, men jeg har selv to 80x80 blæsere siddende i. De fulgte med kabinettet, så jeg kender ingen gang mærket, men de larmede i hvert fald også.

Løsningen for mig blev at sætte dem til at køre langsommere, og det gøres ganske gratis, og hvis det viser sig at det så ikke giver nok luft, kan det gøres om.

Blæseren får strøm fra en sort og en gul ledning, på de kabler som går ud fra strømforsyningen. Hvis du med en syl eller skruertrækker lirker den gule og den røde ledning ud af stikket (sort er nul, så den skal du ikke røre ved), hvor blæserens ledninger er gjort fast. Og derefter med en tang åbner metalklemmen, og flytter blæserens ledning over på rød. Så får blæseren kun 5 Volt. Det giver ca. ½ så mange omdrejninger, men luftmængden bliver ikke engang halveret. Du skal regne med at der er mindre energispild/tab ved lave omdrejninger.

I mit tilfælde var det stadig alt rigelig luft til cpu'en og de blev fuldstændig lydløse. Jeg har en Athlon 1400. Kører med en Thermaltake cpu blæser som tager 2700rpm og holder køleren på konstant 60 grader. Bemærk at Athlons arbejdstemp. går op til 70 og at dødelig temp. først er ved over 90...

Håber det hjælper

norleaf
Avatar billede taskmgr Nybegynder
31. januar 2002 - 00:03 #2
Avatar billede dgj Nybegynder
31. januar 2002 - 17:43 #3
Avatar billede dgj Nybegynder
31. januar 2002 - 17:47 #4
hvis norleafs svar ikke er nok så sæt dem til rød og gul

rød til sort
gul til rød
Avatar billede dgj Nybegynder
31. januar 2002 - 17:47 #5
det giver 7Volt