Avatar billede ger2001 Novice
29. januar 2002 - 22:11 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Død computer

Nogle gange går min computer ned. Den fungere godt nok så længe jeg ikke spiller eller belaster den for hårdt. Hvis jeg slukker den en time fungere den godt nok igen. Kan det måske være køleren på grafikkort eller cpu?
Avatar billede gpa Nybegynder
29. januar 2002 - 22:14 #1
Sandsynligvis varme.
Avatar billede ole-v-t Juniormester
29. januar 2002 - 22:14 #2
det kan være din cpu der bliver for varm og lukker ned
Avatar billede zero-hero Nybegynder
29. januar 2002 - 22:14 #3
vil gæt på ram!!

\Zero-Hero
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. januar 2002 - 22:27 #4
kunne også tyde på en for lille PSU
Avatar billede gorke Nybegynder
30. januar 2002 - 01:03 #5
Tror helt sikkert det er grundet din CPU, som bliver for varm. Prøv, at gå i bios når du tænder comp'en og vent i 15-20 minutter. Se så hvor varm din CPU er. Hvis den er over 50 grader, så er det ikke godt nok. Personligt mener jeg, at CPU i bios ikke bør blive mere end MAX 45 grader. Hvis den er måske 55-60 grader, så er det HELT SIKKERT dit problem. Løsningen er, at købe en ny køler(f.eks. Silent Viking) og måske et par Papst-kølere til, at trække noget frisk luft igennem kabinettet.

Hvis din CPU ikke er for varm(under 50), så kan det muligvis være dine ram, som er dårlige. Det kan du tjekke ved, at få dem sat i en anden computer og presse dem lidt. Hvis problemet også opstår her, så skyldes det nok rammene.

Hvis ingen af delene løser dit problem KAN det være det helt katastrofale, at dit bundkort er blevet ustabilt. Det kan du næsten ikke tjekke uden, at skifte ALT andet ud. Hvis det her kører dårligt, så er det nok bundkortet(men vil umiddelbart ikke tro det er problemet på den måde du beskriver problemet).

Håber dette kunne hjælpe dig lidt. Du skal være velkommen til at stille yderligere spørgsmål, hvis dette ikke var nok!!!
Avatar billede ger2001 Novice
31. januar 2002 - 21:55 #6
Min cpu(athlon 800) kommer aldrig over 45 grader. Men da den kun bryder ned når jeg spiller kunne det så tænkes at det var grafikkortet der blev for varmt? Jeg har 2 blokkke ram i min computer så det skulle vel være mærkeligt om de begge pludseligt bliver ustabile. Så vidt som jeg kan se kan det være bundkortet der er blevet ustabilt eller grafikkortet.
Avatar billede gorke Nybegynder
31. januar 2002 - 22:52 #7
Det kan godt være dit grafikkort... Tjek køleren på kortet og se om den er helt støvet til - det kan være forklaringen hvis det er grafikkortet. Jeg tror dog umiddelbart ikke, at det er grafikkortet... Du er måske så uheldig, at dit bundkort er røget sig en tur!!!... Desværre!!!... Når din comp går "ned" fryser den så eller slukker den???.... Hvis den fryser, så skyldes det nok dit bundkort!!!... For en sikkerhedsskyld synes jeg du skal prøve, at fjerne først den ene ramstang - se om det virker - og derefter den anden!!... Den kan godt gå i lort selvom det kun er den ene ramstang, som er dårlig!!
Avatar billede ger2001 Novice
01. februar 2002 - 13:48 #8
Har prøvet at rense køleren. Når computeren går ned går den ligesom i standby. Alle dioder på mit bundkort lyser rødt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 14:13 #9
når du bruger den i spil kunne det måske tænkes at den på en eller anden måde får aktiveret Standby eller Dvale tilstand.

Gå ind i kontrolpanel og check Strømstyringen, er dvale eller standby sat til så slå det fra.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 14:14 #10
du skal også lige checke om bios er sat til at gå i standby, det kan du se i bios under Powermanagement
Avatar billede ger2001 Novice
01. februar 2002 - 15:58 #11
(til retaxes)Hvorfor går der så en time inden jeg kan starte computeren op hvis den bare er gået i standby
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 16:18 #12
jeg tænkte mig ikke om, det var din sidste kommentar der fik mig til at tænke på Standby og dvale.
Jeg har ingen forklaring på at der skal gå  en time inden du kan starte igen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 16:19 #13
jeg ville dog tage et måleinstrument for at måle om spændinger er væk, efter at den er slukket.
Lyser dioderne efter 3 kvarter f.eks.
Avatar billede ger2001 Novice
02. februar 2002 - 20:25 #14
har prøvet at tjekke rammene. Det lader til at det er bundkortet der er gået.
Avatar billede gorke Nybegynder
03. februar 2002 - 17:43 #15
Surt... Men om ikke andet håber jeg du fik bare lidt hjælp herfra!!!
Avatar billede ger2001 Novice
14. februar 2002 - 17:18 #16
Har udskiftet bundkortet og det hjalp. tak ti alle.
Avatar billede gorke Nybegynder
14. februar 2002 - 21:22 #17
Helt i orden og skulle det være en anden gang(forhåbenligt ikke - nu skulle det jo gerne fungere). Tak for pointene!!!