Avatar billede freeman Nybegynder
24. januar 2002 - 22:45 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Mandrake begynner problemer ....

Jeg har en masse spørgsmål omkring Mandrake, som jeg har installere som sekundær syresystem... men hvor kan jeg finde enkelte information om det.. gerne på DK..

Ellers vil jeg også meget gerne have svar på nogle lidt pinlige spørgsmål..

1.
Hvor finder jeg mine drev ??.. altå det som svare til "denne computer"..

2.
Hvordan installere jeg programmer... Jeg vil installere Trillian, men da jeg hentede vil den ikke åbne .exe filen..

:-)
Avatar billede hub Nybegynder
24. januar 2002 - 22:48 #1
kig på www.sslug.dk  der er en online Linux håndbog
Avatar billede thomasledet Nybegynder
24. januar 2002 - 22:53 #2
trillian som .exe-fil? det lyder mærkeligt, især eftersom der ikke er noget, der hedder .exe-filer på linux...

har du en grafisk brugerflade installeret såsom gnome eller kde?
Avatar billede freeman Nybegynder
24. januar 2002 - 22:54 #3
kde..
Jeg hentede den bare herfra.. http://www.trillian.dk/
der er kun .exe filer :-(
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2002 - 23:36 #4
For at se dit cdrom drev + floppy drev

skal du skriv mount /mnt/cdrom og mount /mnt/floppy
Din cd ligger så i /mnt/cdrom osv
Når du så er færdig med cd'en skriver du

umount /mnt/cdrom osv

Trillian findes ikke mig bekendt til linux
Hvis det er til icq kan du bla bruge
licq eller kxicq2 eller icq's egen www.icq.com/webbie
Avatar billede freeman Nybegynder
25. januar 2002 - 01:07 #5
ICQ lite er lidt skod... L-ICQ som er i Mandrake er nu heller ikke særlig god.. for at sige det på den pæn måde :-)

Jeg har bare set at eksperten-brugeren "Darkside" bruger trillian i hans Linux ?
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
25. januar 2002 - 01:44 #6
Space har så vidt jeg ved ret - no Trillian for you my friend.
Til gengæld kunne du nok have intersse i noget henad http://www.jabbercentral.com/clients/. Jeg har aldrig selv brugt ovenstående, men det skulle efter sigende være godt.

Den letteste måde at installere programmer i Mandrake, er at downloade dem som såkaldte RPMs, som du så installerer med kommandoen rpm -ivh navnetpådenRPMduvilinstallere.

Mvh.
Sune

Ps. Det bedste råd du nogensinde får, er det som hub gav dig - læs lidt om hvad du har med at gøre. http://sslug.dk/linuxbog er bestemt værd at starte med.
Avatar billede freeman Nybegynder
25. januar 2002 - 01:58 #7
ok... det vil jeg se på.. Men det er nu lidt mærkelig at man skal skrive kommandoer, fx. i Mandrake, som ligner windows så meget..
Avatar billede freeman Nybegynder
25. januar 2002 - 02:02 #8
Lige et lille spørgsmål, inden jeg går i håndbogen :-).. Hvad så med alm. spil som Commandos2 og lign.. kan de ikke køre i Linux ?
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
25. januar 2002 - 02:12 #9
Der er genske sikkert en klik-dig-frem måde at gøre det på, men da jeg aldrig har haft nogen grafisk brugerflade i linux, ved jeg ikke lige hvad det skulle være. Desuden er det i mine øjne en stor fordel, at bruge konsollen til så meget som muligt, da det giver en meget mere kontrol med det man laver, og ofte er meget hurtigere at bruge.

Havde det været windows, ville man typisk skulle åbne programmet rpm, derefter vælge om man ville installere, opgradere eller afinstallere et program, herefter vælge hvilken fil/program, man ville installere/afinstallere/opgradere og endelig trykke på "ok" og "ja, jeg er sikker på at jeg vil fortsætte" og til sidst "ja, jeg vil gerne genstarte min computer".
Så foretrækker jeg at skrive "rpm -ivh programnavn".

Mvh.
Sune
Avatar billede freeman Nybegynder
25. januar 2002 - 02:32 #10
Men kan man installere et alm. spil på Linux ?
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
25. januar 2002 - 03:08 #11
Om man kan spille "et alm. spil på Linux", er lidt svært at svare på, da "alm." ikke er et særligt veldefineret begreb.

Man kan som udgangspunkt ikke spille et Windowsbaseret spil på Linux, for eksempel vil du få et problem med nævnte Commandos II. Dog findes nogle af de spil du kender fra Windows også til Linux. Jeg har ikke en lige en liste, men nogle af dem kan ses på http://linuxpusher.dk/games.php. For eksempel skal det siges at de fleste tests viser at Quake III kører betydeligt bedre på Linux end Windows (but the again - det overrasker vel de færreste).

Når jeg ovendor skriver "som udgangspunkt" skyldes det at man kan emulere Windows (se evt. http://www.winehq.com/), og derved køre windows programmer. Dette er dog oftest ret kompliceret, og giver ofte ret dårlige resultater, så hvis det bare drejer sig om spil, giver det mere mening bare at beholde en windows partition til sine spil.

Mvh.
Sune
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
25. januar 2002 - 03:19 #12
Bummelum. Glemte lige at nævne, at hvis det er spil du er interesseret i, har Mandrake da vidst også lavet en "Gaming Edition". Nu ved jeg ikke lige andet end at den indeholder en komplet version af the Sims, men det var måske værd at undersøge.
Avatar billede freeman Nybegynder
25. januar 2002 - 03:21 #13
OK.. Jeg synes nu at det er ret interessandt med Linux.. Jeg har fået drev frem mv.. man kunne lave en link til dem fra skrivebordet :-)..

Ellers er det jo bare at prøve sig lidt frem, hvilket jeg da også vil gøre :-)