Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 13:56 Der er 83 kommentarer og
1 løsning

min pc er død -hjælp !!

jeg har lige prøvet at clocke min cpu og så gik den i sort skærm. Jeg har prøvet at genstarte den flere gange med det resultat, at den stadig er i sort skærm. Jeg har ingen jumpere, nogen forslag til hvordan jeg kommer videre ??
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
24. januar 2002 - 13:56 #1
Av Av Av
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 13:57 #2
hvad hvad hvad
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 13:57 #3
Hvad har du af processor og motherboard ?
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 13:59 #4
Der må enten være en jumper til at resette CMOS eller et sted du kan pille battteriet ud (30-60 min og uden strøm kablet sat i).
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 13:59 #5
Ctrl+Alt+Delete! Nej spøg til side. Lugtede der brændt nede ved Motherboardet?
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 13:59 #6
jeg har amd 900 processor og ak75/ec motherboard
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:01 #7
nej, der lugter absolut ikke brændt. alt kører som det skal, men skærmen er bare sort og den siger ikke bip når den genstarter
Avatar billede mnv_dk Praktikant
24. januar 2002 - 14:02 #8
Hvis der ingen ting sker er det din CPU?????
Avatar billede mnv_dk Praktikant
24. januar 2002 - 14:03 #9
Skift den ud!
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:04 #10
Så ville jeg prøve Chries's råd....
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:05 #11
Jeg har nemlig prøvet det samme og der sendte både mobo og Cpu, røgsignaler om hvordan de ville bisættes...
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:05 #12
prøv:
Sluk pc'en , pil power kablet ud og flyt jumper JP8 fra 1-2 til 2-3 30 sec. (jumperen er nederst til højre for PCI slottene)
Avatar billede francke Nybegynder
24. januar 2002 - 14:05 #13
HAR du resettet bios???
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:05 #14
hvad er det for et batteri, I snakker om ??
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:05 #15
hedder clear cmos
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:06 #16
Det er et lille rundt et...
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:06 #17
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:09 #18
jeg kan ikke åbne siden. men nu har jeg prøvet at flytte jumperen, og så starter den op som den skal, men stadig uden skærmen
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:10 #19
Er skærmen tændt og kablet i ? =)
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:12 #20
jah, selvfølgelig, men den slår over fra grøn til rød som om, den sover
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:12 #21
Skærmkortet nede i soklen?
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:13 #22
Ellers prøv at sætte skærmkortet over i en anden sokkel, hvis der er en ledig...
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:14 #23
Du skal forresten flytte jumperen tilbage igen...
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:14 #24
skærmkortet sidder hvor det skal og er spændt godt fast
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:15 #25
vi har flyttet jumperen tilbage
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:16 #26
Bipper den under opstart ? (andet den normale ene gang)
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:20 #27
nej, intet bip under opstart
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:22 #28
Kører HD'en?
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:22 #29
.... eller arbejder den mener jeg?
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:25 #30
ja, HD arbejder og arbejder ( der er 2 på ) -det er netop det, der er så underligt
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:27 #31
Du har ikke flyttet blæser stikket eller den sidder på den forkerte ?

We provide "CPU fan protection" feature on AK74-SC. We strongly suggest user not to do so. Please just connect CPU fan to "CPU Fan Header".

If user connects the CPU fan to "Chassis Fan Header", the CPU fan still works but CPU protection will be out of function.

If user connects the CPU fan to "Chassis Fan Header" with "CPU fan protection" feature enabled, system can not boot up.
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:28 #32
Konklusion - Hvis HD arbejder, er CPU og mobo ikke brændt af. Så skal fejlen ligge i skærm, skærmkort eller bios. Prøv at resette bios igen... Eller skifte skærmkortet over i en anden sokkel... eller tænde og slukke skærmen et par gange...
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:30 #33
ved godt du har AK75-ec, men der gælder det samme
Avatar billede francke Nybegynder
24. januar 2002 - 14:30 #34
Hvis du kørte med et AGP-kort før du resettede starter den op på PCI nu, derfor skal du sætte et PCI-kort i nu!!
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:33 #35
Når man vælger APG/PCI inde i bios vælger man ikke hvor graffikkortet sidder men hvor den søger først. Hvis det er grafikkortet den ikke finde ville den havde bippet tre gange.
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:33 #36
har ikke flyttet rundt på noget , dem har kørt i 9 måneder nu som den er, ville bare have min Cpu lidt op i fart, så gik ind på bios og rodede. Hvis jeg kunne komme ind i bios var det jo nemt nok ;-)
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:38 #37
Du har tjecket om den sidder på CPU FAN og ikke CHASSIS FAN ? stikket til cpu'en er tættest på rammene oppe ved strømforsyningen til motherboardet.
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:40 #38
ja den sidder rigtigt der står CPU FAn
Avatar billede francke Nybegynder
24. januar 2002 - 14:40 #39
Det er ikke noget om hvor den skal søge først hvis den er sat til PCI "rent" og det bliver den sat til når man resetter!!OK!Det må I selv om! Går igen!!
Avatar billede francke Nybegynder
24. januar 2002 - 14:42 #40
For det andet, hvis CPU-fan ikke får rigtige strøm kommer der et 1.sek langt beep!!
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:44 #41
sorry må havde overset dit svar, hvad mener du med pcikort ???
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:45 #42
det kommer ingen pip nogen steder fra, den lyder sq som om det hele køre normalt !!
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:48 #43
Hvis Zapsi er gået, kan jeg forklare. Dit skærmkort sidder i en AGP sokkel. Når du resetter Bios mener han at opsætningen ændrer skærmkortet til PCI, der kører på en anden sokkel. Derfor skal du prøve at sætte et PCI skærmkort i PC'en i stedet for...
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:48 #44
Jeg mener selvfølgelig Francke...
Avatar billede zeion Nybegynder
24. januar 2002 - 14:49 #45
har lige haft sammen problem til et netparty !!
Den løsing jeg komm frem til var at (idioten) havde clocket sig grafikkort ! og brændt AGP porten af....Prøv det.....for mig virkede det !!!
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:49 #46
Det med pippet ved CPU fan ved jeg ikke. Men når man vælger PCI / APG inde i bios, fortæller man hvilket grafikkort der skal vælges som primary. Og nix mere, jeg har været inde i min egen bios og sætte den til begge, den booter fint uanset hvad den står til.
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:51 #47
nu har jeg prøvet at bytte om på grafikkortets slot, men lige lidt hjalp det
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 14:51 #48
Chries -> Men det er vel forsøget værd. Jeg er ellers løbet tør for ideer. Hvad med dig?
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 14:55 #49
nu forsøger jeg at sætte en anden skærm på, men giv endelig ikk op jeg er tilbage om 2 min.
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 14:56 #50
I manualen står der at hvis du har overklokket og den ikke starter mere, skal du sætte SW1 1-5 til off ( =auto detect). Står de til off ?
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 15:00 #51
Ja, forsøget kunne vise og grafikkortet er død eller porten brændt af :-) men det at den står til PCI hænger ikke sammen. Det er det samme som at sige at hvis man køber det motherboard og et agp kort til, ville man også skulle købe et pci kort for at kunne starte maskinen.
Avatar billede 3xa Nybegynder
24. januar 2002 - 15:03 #52
Chries -> Det er i orden - det eneste jeg mente var bare at når lortet bare ikke vil virke, er alle ideer velkomne...
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 15:06 #53
Det var da heller ikke for at skodde nogen :-)
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 15:06 #54
de står til off alle sammen = auot detect, har haft prøvet at sætte dem på noget andet også bytte tilbage igen.
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 15:10 #55
tja, hvis du er ved at være panisk har jeg har endnu et forslag.
Kobel alt fra motherboardet (alt borset fra cpu+blæser+strøm) og sørg for pc speakeren er tilsluttet. Bipper den , putter du ram i. Bipper den igen.. gfx kort i ... indtil den dør
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 15:12 #56
uhh, lige en mere før du flår alt ud. der er en jumper ved rammene JP10. Se om den står til 133 mhz... hvis den gør, sæt den til 100.

jumper mangler = 133 mhz
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 15:18 #57
øhhh leder efter den jumper jp10, for mener at kunne huske nået med jeg rettede den til 110 i bios (tror jeg er ved at blive tosset :[ )
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 15:21 #58
den er lige oven over SW1
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 15:27 #59
hmmmm, jeg kan godt se den på tegningen, men kan ikk finde det på selve boardet, så nu skiller jeg det hele ad
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 15:31 #60
så nu er alt skilt og den biber som en tosset, skal jeg slukke den før jeg sætter næste ting i ?
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 15:40 #61
hvordan bipper den ?
sluk og på ram i.
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 15:40 #62
alt er skilt og sat i igen, men der er stadig sort skærm, og den bliver ved med at bippe
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 15:41 #63
du skal kun putte en del i af gangen :-)
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 15:42 #64
den gentager bare bippet med 1 sekund interval
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 15:43 #65
det gjorde den også, og så sagde den bip og så fortsatte vi med at putte tingene på en efter en
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 15:44 #66
tjeck rammene:

http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/award.htm

Continuous Beeping: Memory or video problem

Explanation: The system is producing constant beeping in no specific pattern, or a fast "ringing" sound.

Diagnosis: This is usually caused by a problem with the system memory, or possibly the video card. The memory is more likely--the system complains long and loud if it can't find any usable memory, as there is no way to even start the boot process when this is the case. The motherboard itself could also be the problem
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 16:05 #67
men der er jo e pattern det er hele tiden i samme takst
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 16:19 #68
den stopper med at bippe når jeg sætter ram i
Avatar billede chries Nybegynder
24. januar 2002 - 16:37 #69
Jeg har ikke de store flere idéer, andet end at teste delene enkeltvis i en anden PC. (startende med rammen eller CPU'en)
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 16:40 #70
ville være lækkert hvis denne pc jeg sidder ved ikke kørte på DDR ram, tid til opdatere den anden. Takker
Avatar billede francke Nybegynder
24. januar 2002 - 16:47 #71
Hvis du har rodet med jumperne JP4 til JP7 ligger fejlen der!!
Avatar billede francke Nybegynder
24. januar 2002 - 16:48 #72
Det er Audio jumpere!!
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 16:55 #73
nej, der er ikke blevet pillet ved audio jumperne
Avatar billede francke Nybegynder
24. januar 2002 - 20:06 #74
Det kan kun være dit grafikkort der er røget, for når du overclocker din CPU clocker du også din grafik! Der er vel ikke andet at gøre end at prøve er andet kort!!
Avatar billede zapsi Nybegynder
24. januar 2002 - 22:09 #75
Det er ikke mine ram har afprøvet med andre ram og med samme resultat. Har oxo prøvet at nulstille c-mos, giver 300 points til den der har svaret, er meget desperat nu !!!!!!!!!!!!!! bateriet har oxo været ude og da det ikke er et apg grafik kort tvivler jeg på det er det.
Avatar billede francke Nybegynder
24. januar 2002 - 22:45 #76
Det er netop PCI du overclocker samtidig! Prøv nu med et andet!
Avatar billede francke Nybegynder
24. januar 2002 - 23:12 #77
En endnu bedre ide er at sætte skærmen til dit omboard grafikkort!! Kom lige i tanke om at det jo er det der er galt!!
Avatar billede zapsi Nybegynder
25. januar 2002 - 12:18 #78
francke du er min mand det er der den er gal, send svar så du for dine points
Avatar billede francke Nybegynder
25. januar 2002 - 12:23 #79
Kun glad for at hjælpe!  :=)
Avatar billede chries Nybegynder
25. januar 2002 - 12:24 #80
er der onboard grafikkort på bundkortet ?
Avatar billede francke Nybegynder
25. januar 2002 - 12:27 #81
chries> Du har jo selv set manualen!!
Avatar billede chries Nybegynder
25. januar 2002 - 12:29 #82
Jeg har en manual der er til AK75-EC, hentet fra deres hjemmeside. Og der er ingen stik tegnet på til GFX kort, eller såmeget som nævnt at der er et :-)
Avatar billede chries Nybegynder
25. januar 2002 - 12:37 #83
Til gengæld har jeg en jumper 10 :-)
Avatar billede zapsi Nybegynder
25. januar 2002 - 13:47 #84
nej men byttede mit grafik kort ud med et ati8500 og det hele kørte igen, det ser ud til at det slot grafikkortet sad i er dødt