Avatar billede m_tandrup Nybegynder
01. maj 2000 - 23:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

autoexec.bat i win2000

Hej

Hvad er modparten til autoexec.bat i windows 2000. Altså hvordan køre man en kommando ude i comandprompt under start af win2000?
Jeg har prøvet at lave en autoexec.bat i c:\ men jeg kan ikke få det til at virke.

Hilsen
Mads
Avatar billede sjensen Nybegynder
01. maj 2000 - 23:35 #1
de programmer du gerne vil have kørt/startet under Win2k kan du udføre på 3 forskellige måder:

1. Læg dem i start dir under windows, profiles, {brugernavn}, start menu, programmer, start. Via startlinien (højreklik på den) kan du også lægge dem ind / fjerne dem igen.

2. Under brugerstyring angiver du navnet på et loginscript, der kan være det samme som en bat fil

3. Læg de programmer du vil starte ind i registreringsdatabasen under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Avatar billede nielslbeck Nybegynder
02. maj 2000 - 17:29 #2
Du kan også via Group Policies angive et startup-script, det kan også være en .bat-fil.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
02. maj 2000 - 17:44 #3
sjensen>> Nr. 1 er da vist under Win9x. Under W2k befinder start biblioteket sig i \Documents and Settings\{brugernavn}\Start Menu\Programs\Startup (hvis det da er en engelsk version af W2k).

Det skal måske lige siges, at det startup-script så bliver kørt på samme måde som autoexec.bat. Altså når computeren starter, og ikke når en bruger logger ind. Tilsvarende kan der laves shutdown-scripts. Startup/shutdown scripts angives under Local Computer Policy/Computer Configuration/Windows Settings/Scripts (Startup/Shutdown).

Hvis det er når den enkelte bruger logger ind, at der skal køres scripts, er det logon/logoff scripts der skal benyttes. Tilsvarende findes logon/logoff indstillingen i User Configuration/Windows Settings/Scripts (Logon/Logoff).

Hvis du ikke helt kan finde indstillingerne må du endelig sige til. Det tager lige lidt tid at finde dem, og efter som jeg har sidste skoledag i dag (gymnasiet) og derfor skal til fest i aften, har jeg ikke lige mere tid nu...
Avatar billede farout Nybegynder
07. maj 2000 - 23:11 #4
Du skal finde config.nt og autoexec.nt i winnt\system32
de kan benyttes til at starte programmer og scripts ligesom i w9k hvis du vil se hvad der sker under startup skal du tilføje echoconfig i din config.nt jeg kan godt give dig en korrekt beskrivelse af de 2 filer her men det er nemmere hvis du bruger en notepad  til at redigere winnt\system32\config.nt når du gør det er der en rigtig god beskrivelse inde i filen de har remmet den ind

\tonny
Avatar billede farout Nybegynder
07. maj 2000 - 23:14 #5
med andre ord kan du benytte autoexec.nt til det samme som autoexec.bat
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
09. maj 2000 - 16:58 #6
Hvis du kan bruge svaret, ville det være en god idé at acceptere. Hvis ikke du kan bruge svaret, ville det nok være en god idé at afvise...
Avatar billede m_tandrup Nybegynder
09. maj 2000 - 23:08 #7
Jeg har prøvet at tilføje:
subst x: "d:\hulla bulla"
til min c:\WINNT\system32\AUTOEXEC.NT
MEN der kommer ikke noget x-drev.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
10. maj 2000 - 09:47 #8
Det er klart at det ikke virker! Det er farout, som har misforstået noget! autoexec.nt og config.nt bliver ikke kørt ved start af W2k! De er til brug for MS-DOS baserede programmer. Hvis man har et program, som skal startes i MS-DOS tilstand, kan de benyttes som man normalt benytter autoexec.bat og config.sys.

Under W2k er autoexec.bat og config.sys helt afskaffet. Den "rigtige" måde i W2k at starte programmer under opstart af computeren, er ved hjælp af Startup/shutdown indstillingen i computerens group policy.

Hvis du ikke er helt med på, hvordan du indstiller din group policy, kan du bare sige til, så skal jeg nok skrive en noget mere udførlig beskrivelse...
Avatar billede m_tandrup Nybegynder
15. maj 2000 - 16:33 #9
Du må gerne lige give mig en beskrivelse af hvordan jeg indstiller min group policy, jeg er ikke helt stiv i win2000 endnu.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
16. maj 2000 - 11:37 #10
Okay, jeg skal lige hjem fra skole, så har jeg lidt bedre tid...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
16. maj 2000 - 15:39 #11
Vælg "Run" fra startmenuen. Skriv "mmc" og tryk enter. "Microsoft Management Console" starter nu. Vælg "Console"/"Add/Remove Snap-in...". Tryk på "Add...". Vælg "Group Policy" og tryk "Add" og derefter "Finish". Tryk nu "Close" for at lukke tilføjelsesvinduet og så "OK".

Du har nu tilføjet "Group Policy" snap-in'en til din mmc. Vælg nu "Local Computer Policy"/"Computer Configuration"/"Windows Settings"/"Scripts (Startup/shutdown)".

I højre side af vinduet ser du nu to punkter: "Startup" og "Shutdown". Dobbeltklik på "Startup" og tryk så "Add...". Der kommer nu et lille vindue frem, hvor du i "Script Name" kan skrive stien til din .bat-fil (eller VBS-script eller hvad du nu vil starte). Alternativt kan du klikke "Browse..." for at vælge filen. I "Script Parameters" behøver du ikke skrive noget. Klik så "OK" to gange og luk Microsoft Management Console igen. Du vil blive spurgt, om du vil genne ændringerne. Det drejer sig ikke om dine startup-scripts, men om den plug-in du tilføjede. Klik OK og gem filen på skrivebordet, så har du let adgang til den, når du skal ændre noget en anden gang.

Når du genstarter computeren næste gang, bliver det script du tilføjede kørt under opstarten.

Pu ha, det var en ordentlig omgang for 30 point... men du siger bare til, hvis der er mere...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
16. maj 2000 - 20:02 #12
Du har fået det til at virke? Fint!
Avatar billede m_tandrup Nybegynder
16. maj 2000 - 20:09 #13
Jeg siger mange gange Tak!