Avatar billede tf-uno Nybegynder
20. januar 2002 - 19:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

larm fra tower

hej hej..
jeg har et lille problem med larm fra mit tower...!!

jeg har lavet et hul foran i mit tower (for neden) hvor der er en blæser der suger luft ind... så sider der også en der også en bag i tower\'et som suger luften ud..

men hvis jeg ikke har den ene side på, så kan man ikke rigtig høre når man tænder for blæserne... men hvis jeg der imod har siden på så giver det sådan en susende lyd... også var det jeg tænkte om det overhovedet ville hjælpe at at skifte blæserne ud med Low noice blæser.... (om den sindsyge susende lyd stadig ville være der..)

Avatar billede rodfrugten Nybegynder
20. januar 2002 - 20:54 #1
Ud fra din beskrivelse lyder det ikke som om det er selve blæseren der larmer, de plejer at give en hvinende eller knurrende lyd.
Det kunne være at blæseren til indsugning ikke er så hurtig som den der suger ud, og at det derfor giver en eller anden form for undertryk der giver en susende lyd.

- Rod
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. januar 2002 - 09:24 #2
Indsugningen er som regel ikke så nødvendig, med mindre du har en meget dårlig køler...
Brug dit temperatur program, som fulgte med din maskine, og prøv så at pille henholdsvis den forreste, bagerste og begge kølere af (IKKE din CPU køler;-)
Find ud af om din front køler giver en betydelig køling

/J
Avatar billede dgj Nybegynder
21. januar 2002 - 11:29 #3
gå i harald nyborg og køb nogle dødplade og sæt det over alt hvor du kan komme til det burde hjælpe
Avatar billede norleaf Nybegynder
21. januar 2002 - 15:32 #4
dødplade?
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. januar 2002 - 19:28 #5
En slags skumgummi eller lign, som dæmper lyden... Lidt det samme som i et lydstudie (men ikke helt!!)
Egentlig det samme som bruges under kølerhjælme på biler (hvis det siger dig noget??)

Du kan sikkert finde noget ved www.studiedata.dk

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. januar 2002 - 19:29 #6
Kig under \"Lyddæmpning kabinet\"...

/J
Avatar billede dgj Nybegynder
21. januar 2002 - 21:44 #7
http://www.haraldnyborg.dk/

Søg efter 4394 eller 1389 eller 5486

En af dem burde hjælpe
Du kan værfald sparre nogle penge!!!
Avatar billede norleaf Nybegynder
25. januar 2002 - 02:02 #8
dødplade=det der skumgummi/kork-fidus-ting - som noisecontrol sælger til 350 kr meteren? - som de kalder "magic fleece" - er i virkeligheden det samme som det man finder under kølerhjelmen på sin bil??

Dagens citat:
Good business is where you find it... :-)
Avatar billede tf-uno Nybegynder
25. januar 2002 - 19:48 #9
jeg har lavet sådan jeg kan tænde og slukke min blæser (med en kontakt)... og hvis jeg har dem tændt falder min cpu temp med ca 4 grader ved fuld load og det samme gør mit chipsæt.....

men har ikke rigtig haft tid til at prøve at gøre sådan at jeg slukker for de to forest blæser... men vil lige se om jeg ikke kan find tid til at gøre det her en af dagene... men i tror altså ikke det ville hjælpe at skifte til low noice blæser....
Avatar billede norleaf Nybegynder
25. januar 2002 - 22:00 #10
De fleste low noise blæsere kører blot ved et lavere antal omdrejninger end alm. Jeg fik et tip om at bytte om på gul og rød ledning til blæseren ( så får de kun 5V istedet for de alm 12V ) det giver selvfølgelig mindre lufe, men det gav stadig nok for mig, og det sænkede lydniveauet kraftigt. Så nu er jeg igang med at dæmpe mine HDD... ;)
Avatar billede norleaf Nybegynder
27. januar 2002 - 01:42 #11
lufe=luft
Avatar billede norleaf Nybegynder
27. januar 2002 - 01:47 #12
et andet tip til dæmpning af lyden, er at sætte en plade med lydisoleringsmateriale foran blæseren, på fire stager, der skal være så lange, at det samlede indsugningsareal ikke forminskes.

DVS. at hvis du før havde omkring 30cm^2, så skal det samlede areal af de fire sider også give 30cm^2. Ellers vil der opstå undertryk hvilket meget ofte er det som giver susen...
Avatar billede tf-uno Nybegynder
27. januar 2002 - 21:57 #13
øh norleaf jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med din sidste kommentar.. fatter ikke rigtig hvad du mener
Avatar billede norleaf Nybegynder
29. januar 2002 - 00:36 #14
ok, ja. jo...

Det meste af lyden som kommer ud af din computer kommer ud igennem kabinetblæser åbningerne...

Hvis du har feks en 80mm blæser så kan du anbringe en plade med lydabsoberende materiale ud for blæseren. Den kan feks være på 100x100mm. Det giver et areal på 100cm^2 (kvadrat cm). Den skal så anbringes i en afstand fra blæseren på: 4 gange 10cm gange x = 100, altså en afstand af 2,5 cm.

Det kan evt. gøres med nogle metalstager hvor du sætter en skrue igennem og med en bolt på den anden side, eller du kan tage fire træpinde og lime det fast hvis du har noget superlim.

Den susende lyd som du oplever, er muligvis fordi din indsugning ikke passer til udsugning eller fordi hullet som du suger igennem er for lille. Hvis forholdet mellem disse ting er ude af balance kommer der susen. Det er derfor det holder op når du fjerner siden. Så kan der jo umuligt være undertryk eller overtryk da der er al den lufttilstrømning som behøves.

Hvis du suger kraftigt igennem et lille hul opstår der susen, da luften naturligvis må flytte sig meget hurtigt igennem hullet for at opfylde blæserens behov.

For at gøre det kort: Trykket skal være ens på begge sider af en blæser.

Mit bedste forslag til dig er at slukke helt for den ene af dine blæsere og se hvordan det går. Hvis det ikke går, så prøv at nedsætte hastigheden på den som suger ud. Kablerne fra strømforsyningen er gul/sort/sort/rød. Din blæser for sandsynligvis strøm fra gul og sort ledning. Det er 12 V. Hvis du flytter blæserens ledning fra den gule over på den røde og lader den sorte sidde, så får den 5 V og kører altså ca. halvt så hurtigt. Det giver stadig massere af sug, men mindre larm og du slipper af med undertrykket. Spørgsmålet er så om der bliver overtryk når der bliver pumpet mere luft ind end ud... Du må prøve at eksperimentere lidt.

Hvis intet af det virker, så lav et hul mere, evt. tag pladerne væk som sidder ved ubrugte PCI slots.