Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 10:04 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Problem med floppydrev

Jeg har en kundes PC inden, og den kan ikke læse fra floppydrev i windows. Jeg har haft den inde før, hvor jeg ominstallerede den, og hvor det virkede derefter, men den løsning holder jo ikke i længden. Er der nogen der har en løsning, eller kender til nogle programmer der kan lave noget konflikt ?
Avatar billede resten Nybegynder
08. januar 2002 - 10:11 #1
kan du se den inde i bios?
evt kan du lave en load setup defoults.
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:13 #2
Kan du heller ikke boote på floppyen?
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:17 #3
Det kan være at floppy drevet er defekt, hvis windows ikke kan genkende drevet, så vil den ikke accesse denne, prøv da at installere et andet floppy drev i computeren, finder computeren denne med det samme så er det jo blot floppyen der er defekt.
Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 10:20 #4
Jo, jeg kan fint se den hvis jeg starter op i en command promt, men hvis jeg fra windows vælger at genstarte i kommando promt virker den ikke, og ej heller i windows.
Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 10:24 #5
Floppy drevet virker fint i en ren kommando promt, og jeg har også prøvet med et andet, uden resultat. Og som jeg skrev før, virkede det da jeg ominstallerede maskinen, nu har han jo bare installeret alt muligt, og det virker ikke mere
Avatar billede peet-49 Novice
08. januar 2002 - 10:31 #6
Som resten siger, det lyder som et bios problem, du skal tjekke biosopsætning for flobby.
Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 10:36 #7
Det er ikke Bios\'en, den står til 1.44, og jeg har prøvet at slå Mode3 til og fra, jeg har også prøvet med en bios opdatering, prøvet at skifte både floppydrev og kabel, jeg har endda prøvet med 2 drev samtidig som A: og B: drev. Og som sagt kan jeg starte op i command promt og formatere disketter og boote fra en boot disk.
Så jeg er sikker på at det ligger i windows eller et progrtam heri.
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:37 #8
Hvis du kikker i enhedshåndteringen er der da et spor efter drevet, hvis ikke prøv så at opdatere, eller søg ny hardware.

Hvis den er der med et udråbstegn, så tjek om det kan være en tåbelig konflikt.
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:38 #9
Det kan ligeledes være at den er blevet afkrydset som ikke-permanent, tjek dette i enhedshåndteringen under indstillinger ved drevet.
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:40 #10
Jeg mener heller ikke at der skal være et flue ben i DMA feltet, men er ikke sikker på dette. Det er ikke noget afkrydset på denne pc.
Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 10:41 #11
Powell: Jo, den er der, og der er ingen konflikt. Det ser tilsyneladende ud til at det virker fint, der er ej heller problemer med driveren.
Men det var også en af de første stedder jeg kiggede.
Avatar billede peet-49 Novice
08. januar 2002 - 10:46 #12
Tjek din reg.database for ændrede files.
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:49 #13
Så prøv at fjerne drevet og lade computeren selv indstallere det igen.
Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 10:49 #14
Der står ikke noget om DMA, og der er flueben ved Ikke permanent.
Jeg har desuden været set efter om der eventuelt var nogle andre enheder som også brugte DMA 2 eller IRQ6, som diskette controleren jo bruger. Det er ej heller ret sansynligt, da de fleste producenter ved at de bliver brugt i forvejen.
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:50 #15
Hvis du kan vælge selv så prøv at vælge et GENERIC IDE DISK TYPE 47, da der til denne type ikke kræves nogle driverfiler.
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:51 #16
Er det en NEC FLOPPY DISK?
Avatar billede peet-49 Novice
08. januar 2002 - 10:51 #17
Der har du jo fejlen, du skriver, at du har flueben i ikke permanet, flobbyen er en permanent drev.
Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 10:52 #18
Powell: Tjoo, det var da et forsøg værd. Jeg tror også lige jeg tager et kig på deres hjemmeside og ser om der var en opdateret driver. Eller måske en med support for Mode3.
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:52 #19
Og hvad skriver den ved status for enheden, prøv for sjovs skyld at opdatere driveren??
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:54 #20
Ja fjern endelig fluebenet ved ikke-permanent, som peet gør dig opmærksom på.
Avatar billede powell Nybegynder
08. januar 2002 - 10:54 #21
Der skal ikke være nogen flueben.
Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 10:58 #22
Nej, et floppydrev er et ikke-permanet medie. det er et cdrom drev jo også.
Det fortæller jo bare windows, at den skal ud og checke om der er en disk i når drevet accesses. og at den lige skal læse fat tabelen.
Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 11:12 #23
Det hjælper ikke at fjerne fluebenet, og hvis jeg kigger på nogle af de andre maskiner med windows 98, er den sat rigtigt op. for det virker på de andre.

Men det jeg egentlig ville vide var, om der var nogen der kendte til nogle programmer som gik ind og låste floppy drevet, det behøver jo ikke at være med vilje at de gør det.
Avatar billede fri3 Nybegynder
08. januar 2002 - 11:18 #24
Selve fejlen er, at når jeg sætter en diskette i, som jeg ved virker, og vælger A: i \"Denne Computer\" så går der tæmmelig lang tid hvor maskinen bare sløver totalt ned, og musen hakker. Der kommer lys i floppydrevet, men der sker ikke noget i 5 minutter. Herefter kommer der et vindue frem, hvor den skiver \"Der er ikke adgang til A:\\\" \"Enheden er ikke klar\".
Avatar billede fri3 Nybegynder
09. januar 2002 - 11:35 #25
Har selv løst det.
Avatar billede powell Nybegynder
09. januar 2002 - 12:57 #26
Hvordan? (Er blot nysgerig)
Avatar billede fri3 Nybegynder
09. januar 2002 - 12:59 #27
Ominstallerede den, men den løsning holder jo ikke. Jeg kunne egentlig godt bruge et svar stadigvæk
Avatar billede powell Nybegynder
09. januar 2002 - 13:07 #28
Så giv lige lidt info på computer type og software du har installeret.
Avatar billede fri3 Nybegynder
09. januar 2002 - 13:45 #29
Det er en kundes PC
Med win98
Følgende er Installeret :
McAfee Virusscan 5.1
Adope Acrobat
ATI display driver
BJ printer driver
Crestacards video greetings
EICON DIVAT-A ISDN modem
InCD (ahead software)
IS Scan
Logitech Quickcam
Internet Explorer 6
MS Office 97
MSN Messenger 4.5
Navne & Numre Proffesionel
Nero Burning rom
NeroMediaPlayer
NetMeeting 3.01
NetMos Multi-IO controller
RealPlayer / Basic
Ulead Photo Express 2.0 SE
VIA AGP 4x/133 driver setup program.

Det var det hele.
Avatar billede fri3 Nybegynder
11. januar 2002 - 10:25 #30
Har læst et image ind af maskinen for at få løst problemet.
Herefter har jeg installeret win98 oveni. Men uden resultat.
Så er der nogen der ved hvad software der kan forstyrre ?