Avatar billede manon Nybegynder
26. december 2001 - 18:00 Der er 31 kommentarer og
3 løsninger

VNC virker ikke !

Hvordan får jeg mit fjernenetværk til at virke med VNC ???

Nogen der kan forklare det med enkle ord, evt. en tutorial/vejledning, for den på deres wenside siger mig ikke meget.

Den PC jeg gerne vil remotecontrolle - skal det være serveren og derfra hvor jeg arbejder, skal det være vieveren eller omvendt?

Og hvad med sikkerheden - er der ikke åben ud til nettet nu?
Førts vil jeg gerne remotecontrolle den via LAN´en og så senre via internettet, men hvordan gør jeg det?

Gode tips og tricks er velkommen.

Avatar billede kimschmidt Nybegynder
26. december 2001 - 19:42 #1
Hej Manon.

Du skal installere VNC på den maskine du vil fjernstyre. Dette kan du starte fra startmenu\'en (windows underforstået).

Hvis du vil dette have dette program kørende hvergang du starter maskinen - skal efter installationen - udføre følgende kommando \"winvnc -install\" - dette kan køres fra startmenu/kør

Du skal lige angive et password - dette gøres når programmet (på serveren) startes første gang.

På den maskine du vil fjernstyre fra skal du blot starte VNC-vieweren.

Her skal du angive IP-adressen - husk at skrive :0 lige bagefter f.eks: 192.168.1.15:0

Hvis du får fat får du en passwordbox - that\'s it.

Mig bekendt er kommunikationen krypteret.

Håber at det hjælper dig videre.

Det er et meget effektivt program - vi har gennem to år styret en server på web-hotel alene med dette program :-)
Avatar billede stolen Nybegynder
26. december 2001 - 23:44 #2
JEg vil bare gerne tilføje at, hvis du vil have VNC til at starte op samtidig med din PC - så skal du lige huske på, at installere den servicepack der ligger inde under VNC. Ellers starter VNC nemlig ikke op automatisk - Og, når du har gjort dette, skal du lige genstarte din PC, og den vil bede dig om at indtaste et password.
Efter dit password, skal du trykke på anvendt - og derefter Ok - så skulle dit VNC gerne køre optimalt fremover på din PC.

Og når dette er gjort på begge dine maskiner - kan du starte VNC på den du sidder og arbejder med - der vil så komme en beskedboks frem, hvor du vil blive bedt om, at skrive hvilken maskine du vil i kontakt med.
Her skriver du den Ipadressen som din anden maskine har - og derefter vil der komme endnu en boks op, som vil bede om et password - her taster du så det password ned, som du godkendte på din anden maskine - og så skulle du meget gerne komme i kontakt med den.
Avatar billede manon Nybegynder
27. december 2001 - 04:45 #3
Hvad vil den interne og eksterne IP adresse typisk være?
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. december 2001 - 06:35 #4
Interne adresser vil typsik være:

192.168.x.x
10.x.x.x
Avatar billede stolen Nybegynder
27. december 2001 - 08:22 #5
Det eneste du skal have fat i - er simpelthen den ipadresse din anden maskine har - og så vil du være i stand til at kunne kommunikere.
skriv f.eks ipconfig på den maskine du vil i kontakt med, inden du tager på arbejde. Husk den Ipadresse, og skriv den, når du bliver bedt om det i boksen, som jeg skrev tidlige. ;o)
Avatar billede kimschmidt Nybegynder
27. december 2001 - 08:48 #6
Til Stolen - hvad er det for en servicepack - den har jeg aldrig brugt?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
27. december 2001 - 09:00 #7
Avatar billede stolen Nybegynder
27. december 2001 - 09:10 #8
Sorry - det er ikke en service pack - men hvis du smutter en tur ind i VNC - administrative værkstøjer - der ligger Install WINVNC service - det er den jeg mener.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
27. december 2001 - 09:13 #9
Gå evt. ind på http://www.whatismyip.com/

Der kan du se din eksterne IP-adresse...

Hvis du bruger ADSL og kører gennem en router der bruger NAT, skal du lave en NAT-entry til port 5900.
Avatar billede manon Nybegynder
27. december 2001 - 13:52 #10
isl19960 >> jeg kører igennem en router
Avatar billede isl19960 Nybegynder
27. december 2001 - 14:02 #11
Hvad er det for en router du har ?
Avatar billede manon Nybegynder
27. december 2001 - 14:11 #12
isl19960 >> Cisco 677 Tiscali
Avatar billede isl19960 Nybegynder
27. december 2001 - 14:18 #13
ok - så skal du ha lavet en NAT entry til din maskine...

Du nævnte at du først senere vil bruge internet til det - og først via LAN... Hvis du skal bruge det på dit arbejde, så skal det vel foregår via internet... ? eller hva`\'?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
27. december 2001 - 14:23 #14
gå ind via telnet i din router...

skriv dit password
skriv enable
skriv dit password
skriv set nat entry add 192.168.1.2 5900 0.0.0.0 5900
skriv write
skriv reboot

Så skulle den gerne route VNC udefra til din lokale ip - forudsat at du har 192.168.1.2 som din ip-adresse på den maskine du vil fjernstyre... eller udskifter du adressen med den du bruger...

Fra dit arbejde kalder du så din eksterne ip (den fra www.whatismyip.com).

Så skulle det gerne spille...
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. december 2001 - 16:02 #15
skal 5800 ikke også med?

Jeg kan ikke lige huske hvordan det var med hvis man bruge VNCvieweren og java appleten..
Avatar billede isl19960 Nybegynder
27. december 2001 - 16:04 #16
jo - det er hvis man vil bruge java-versionen gennem sin browser...
Avatar billede manon Nybegynder
27. december 2001 - 19:42 #17
isl19969 >>

Hvorfor skal jeg åbne min Nat entries i min router?

Og nu hvor vi snakker om den - når jeg Køre telnet.exe og tilslutter via fjernsystem, hvordan kommer jeg så i kontakt med routeren?

Jeg kan skrive
værtsnavn:
port:telnet
terminaltype:vt100

Er det korrekt opfattet at jeg skal skrive routeres ip adr. ? (eks. 192.168.1.1) ??

PS: I din kommentar fra den 27/12-01 kl 14:23:18 skriver du at jeg skal skrive mit password - dermed mener du det password som jeg har fået af min ISP´er og som tilhører routeren??

PPS:  Hvordan kan jeg sikre mig at andre udefra der kender mit netværk og min IP ikke har afgang til min VNC server/viever??
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. december 2001 - 21:11 #18
Grunden til at du skal rette i din router - nem nok: Du kan få fat i routerens yderside IP. Men når du har fået fat i den, ved routeren ikke hvad den skal gøre og smider så den pakke væk.
Du skal fortælle routeren hvad den skal gøre, når der kommer noget ind på port 5900 - i dette tilfælde sende pakken videre til computeren med VNC serveren installeret.

Ang. PS> Ja, det er den kode du har fået af din ISP.

Ang. PPS> Så skal du bruge en firewall, som kan blokere adgang til kun de præsise IP adresser du kender. Du kan jo også bruge kode til VNC.

(VNC viewer skal bruges til at fjernstyre din VNC server)
Avatar billede manon Nybegynder
30. december 2001 - 16:16 #19
NÅ !!!

Det hjælper sq ikke - enten er jeg fatdum eller så er mine maskiner dumme *s*

Kan i hjælpe mig - trin for trin - med at fortælle mig hvordan jeg gør for at få \'lortet\' til at virke.
Det kan vel ikke være så svært, men jeg må åbenbart gøre noget forkert.

Hvis vi starter forfra.
Det er begge win98se pc´er, den en er en PII (kaldet for storebror) som jeg sidder ved og den anden en lille P133 (kaldet Lillesøster) som jeg gerne vil administrere.
Der er Zonealarm PRO på begge pc´er.

Nu har jeg åbnet port 5800 og 5900 på min router.
VNC er inst. på begge pc´er.

Hvad så nu ??
Hvad skal jeg starte og klikke på ???
Jeg har prøvet at følge vejl. på http://www.uk.research.att.com/vnc/start.html men det hjælper sq ikke noget.

Og til sidst - hvad gør at f.eks en af jer ikke kan få afgang til min lille P133 ? Hvor ligger sikkerheden? Kun i det password som jeg skriver i programmet ??

Avatar billede goulduck Nybegynder
30. december 2001 - 16:30 #20
Prøv at køre den der hedder \"Service helper\".
Start også \"Run WinVNC (App Mode)\"

Her efter skulle du kunne forbinde dig..

Ang. sikkerhed .. hvorfra vil du administre computeren? Hvis det er fra en enkelt (eller flere) faste IP adresser, skal dette sættes op i ZA. Det er den beste sikkerhed.
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. december 2001 - 16:30 #21
Prøv at lukke ZA!
Avatar billede manon Nybegynder
30. december 2001 - 16:47 #22
goulduck >>
jeg vil gerne forbinde/administrere den der P133 fra lokalnetværket og via nettet.

at slukke ZA kommer ikke på tale! *s*
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. december 2001 - 16:53 #23
Hvis du skal kunne forbinde dig alle steder fra - så er det lidt svært at kunne fohindre andre i at fjernstyre maskinen - ud over det password.

Du skal heller ikke bruge maskinen konstant uden ZA .. bare som test nu.
Avatar billede manon Nybegynder
30. december 2001 - 16:58 #24
nu kører VNC på den lille P133 - hva´ så nu?
Avatar billede manon Nybegynder
30. december 2001 - 17:02 #25
DET VIRKER SQ !!!

Men grafikken er utrolig langsom, som om der er forsikelse på mus og scrollvinduer - kan det passe?

Avatar billede manon Nybegynder
30. december 2001 - 17:03 #26
Hva´ så hvis jeg ønsker at få afgang via nettet - hvilken IP/url skal jeg så skrive??
Avatar billede isl19960 Nybegynder
30. december 2001 - 17:13 #27
gå ind på www.whatismyip.com og se den ip-adresse du skal skrive... :)
Fedt at se at I har fået det løst :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. december 2001 - 17:55 #28
Http://ipadresse:5800

Så får du et java applet frem, hvor du blot skriver password. Hvis du alså har sat det op i din router.

VNC er et CPU tungt proram ... ligesom andre fjernstyrings programmer.
Avatar billede manon Nybegynder
30. december 2001 - 18:14 #29
goulduck >> der må være muligheder for at få fobindelsen til at gå hurtigere ! jeg har jo 2-3 sek. forsinkelse på det!
ps: svar gerne, da du skal have del i pointuddelingen *s*
Avatar billede manon Nybegynder
30. december 2001 - 18:16 #30
isl19960 >> ja - ret cool, nu kan jeg bruge det til det gamle monstrum af P133 som står og larmer og flytte den ind i et andet rum *s*
Avatar billede manon Nybegynder
30. december 2001 - 18:26 #31
goulduck >> du bliver nød til at hjælpe igen *s*

Den siger \"Siden kan ikke vises\" når jeg skriver min http://ipadresse:5800 !!!
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. december 2001 - 20:10 #32
På lokal netværket?

Du kan godt fjernstyre den med VNC viewer\'en ?
Avatar billede manon Nybegynder
31. december 2001 - 04:40 #33
goulduck >>
På lan´et er det ok og jeg kan se det hele.
Men hvis jeg vil gøre det igennem WAN/en browser og ekstern netværk og skriver http://min_ip_adresse:5800 duer det ikke - hvorfor?
Avatar billede goulduck Nybegynder
31. december 2001 - 09:19 #34
Du har sat routeren op til at forwarde port 5800 og 5900 til din lillesøster? (lyder underligt!:)